פרק זה עוסק בעיקרו בנושא אחד, והוא – דינו של עובר הנמצא במעי בהמה בשעת השחיטה, כאשר מבחינה מעשית מדובר בדרך כלל בבהמה המתקשה בלידתה, ויש חשש לחייה, ששוחטים אותה כדי שיהיה ניתן לאכול את בשרה. This chapter dealt with one main topic, the halakha of an animal fetus found inside its slaughtered mother's womb. This scenario generally occurs when the mother encounters difficulty giving birth. Due to the danger to the animal's life, its owner might decide to slaughter it so that it will be permitted for consumption.
בעיקרו של דבר, ההנחה הבסיסית היא ששחיטת בהמה מתירה את הבהמה כולה ואת כל מה שיש בה באכילה. ולפיכך, כשם שכל האיברים שבה כשרים באכילה, אף העובר שלה נחשב לעניין זה, כחלק ממנה, והוא מותר באכילה ללא שחיטה של אמו (לתפיסה זו של העובר, כחלק מגופה של האם, אלו יש השלכה גם לעניינים אחרים, שכיון שעובר כזה אינו בהמה לעצמה גם אין בו איסור חלב וגיד הנשה). ולמסקנת ההלכה, דין זה נוגע גם לעובר שנשלמו חדשי הריונו (״בן תשעה״), שעל עוד לא נולד הריהו נחשב כחלק מגופה של אמו, ולכן מעיקר הדין, ולד חי שהוצא ממעי בהמה שחטה (״בן פקועה״) אינו טעון שחיטה, גם אם גדל ונעשה בוגר, ואולם חכמים חייבו לשחוט כל ולד שהפריס על הקרקע (נעמד על רגליו), מחשש לטעות. The assumption is that the act of slaughter is effective with regard to the entire animal, including everything inside it. Therefore, just as all its limbs may be eaten, so too, the fetus is considered part of it for the purposes of this halakha and may likewise be consumed without its own slaughter. This concept that a fetus is part of its mother's body has ramifications for other issues as well, as the prohibitions that apply to animals, e.g., forbidden fats and the sciatic nerve, do not apply to a fetus. The halakhic conclusion is that slaughter renders permitted even a fetus whose term of gestation is complete, a so-called nine-month-old in the terminology of the Gemara. As long as it is not yet born it is considered part of its mother's body. Consequently, by Torah law, a live offspring removed from the womb of its slaughtered mother, a ben pekua, does not require slaughter, even if it develops into a fully grown animal. Nevertheless, the Sages required that every offspring that stood upon its legs be slaughtered, due to the possibility of errors.
מן הצד האחר, עובר שלא נשחטה אמו, אם לא נגמר הריונו אין לו תקנה, מפני שאינן בן שחיטה, אבל אם נגמר הריונו – יש לו תקנה בשחיטת עצמו, שיש לו היתר בשחיטת ארבעה סימנים (קנה וושט של אמו, או שלו). By contrast, if the mother of a fetus was not slaughtered before the fetus was born and the fetus did not complete its term of gestation, it cannot be rendered permitted through slaughter. If it had a full term of gestation it can be slaughtered, which means that it can be rendered permitted by the cutting of its own gullet and windpipe or those of its mother.
הצורך לשחוט בהמה המקשה לילד, בא פעמים רבות לאחר שכבר החל תהליך הלידה. במקרה זה, אם יצא ראשו של העובר או רובו – שוב אינו ניתר בשחיטתה, ואולם בדרך כלל לא ראשו של העובר יוצא תחילה, אלא ידו (או ידיו). במקרה זה, לא תועיל שחיטת האם להתיר את היד, שכבר יצאה מגופה, ואפילו אם החזיר אותה. דבר זה נובע מן הכלל שבשר שיצא ממחיצתו (מן התחום שבו הוא נעשה מותר) - נאסר לתמיד, איסור הנלמד מן הכתוב ״ובשר בשדה טריפה לא תאכלו״ (שמות כב, ל). דיון זה באבר שהוציא העובר ממעי אמו, נוגע לא רק באיסור האכילה שקיים בו, כדין אבר שנחתך מן החי, אלא בעיקר לצד הנוסף של השחיטה, שהיא מטהרת את הבהמה מלטמא כנבילה, שהרי כיון שאבר זה לא הותר בשחיטת האם, נמצא שהוא מטמא את בשר העובר והאם במגעו. וסוכם, כי לענין זה אין רואים את היד כאבר מן החי, אלא כטריפה, שאף ששחיטה אינה מועילה להתירה באכילה, הריהי מטהרת אותה מלטמא כנבילה. מצד זה, מהווים ענייני פרק זה, המשך לדיני השחיטה שבפרקים הראשונים של מסכת חולין, אך גם המשך לפרק ״אלו טרפות״. The necessity of slaughtering an animal that encounters difficulty giving birth generally arises after the labor has begun. If the head or most of the body of the fetus emerged before the slaughter, it can no longer be rendered permitted by the slaughter. But in general it is the foreleg, not the head, of the fetus that emerges first. The slaughter of the mother is ineffective with regard to the foreleg in this case, even if the fetus withdrew it back into the womb, as it has already left the mother's body. This halakha is based on the principle that meat that has left its appropriate domain, i.e., the area in which it is permitted, is permanently prohibited, as derived from the verse: “And you shall not eat any flesh that is torn of animals in the field” (Exodus 22:30). This discussion concerning a limb that was extended by a fetus from the womb is relevant not only with regard to the prohibition against consuming a limb from a living animal, but also with regard to whether or not the animal has the status of being ritually impure with the impurity of an animal carcass. Since this limb is not permitted by the slaughter of the mother, contact with it might impart impurity to the flesh of the fetus and the mother. The halakha is that in this regard the extended foreleg is not considered a limb from a living animal, but a tereifa. In other words, although the mother's slaughter does not render it permitted for consumption, it does serve to prevent it from having the impurity of a carcass. From this perspective, the discussions in this chapter were a continuation of both the halakhot of slaughter enumerated in Chapter One and the issue of tereifot examined in Chapter Three.
שני עניינים אלה, של היתר העובר שחיטת אמו, ושל דין אבר שהוציא ממעי אמו, הם עיקר עניינו של הפרק, ועמם נידונו עניינים נוספים הקשורים אליהם: דינו של עובר שמת במעי אמו. שאמנם אם נשחטה הותר בשחיטתה, אבל אם לא נשחטה הריהו מטמא כנבילה (ובעובר של אשה – כמת) אלא שמכל מקום חל בענין זה הכלל של ״טומאה בלועה״, שאינה מטמאה; דין איברים פנימיים שנחתכו בחיי בהמה, שלא הותרו בשחיטתה; וכן דינים שונים הנוגעים לשליה (אבר העוטף את העובר) שנמצאה ללא עובר, בין במעי בהמה, ובין שכבר יצאה. כאשר עיקר הדבר הוא ששליה היא סימן לוולד, ויש להניח ששרידי הוולד נמצאים בה, וממילא יש להתייחס אליה כאל ולד, בין לענייני טומאה וטהרה, ובין לענין בכורה וקדשים. These two issues, the halakha of a fetus whose mother was slaughtered, and the status of a limb extended by a fetus from the womb, formed the main topics of this chapter. In addition, other similar matters were discussed, such as the halakha of a dead fetus in its mother's womb. If the mother was slaughtered, this fetus is permitted for consumption, but if it was not slaughtered, one might think that the fetus should impart impurity as an animal carcass. In this case the halakha of incorporated impurity comes into effect: An impure item found within a living creature does not impart impurity. Others topics addressed in this chapter included the case of internal organs that were cut in an animal's lifetime and are not permitted by its slaughter, and various halakhot concerning a placenta, found inside or outside of the womb, without a fetus attached to it. The guiding principle in these cases is that a placenta is an indication of a fetus, and therefore it can be assumed that it contains remnants of that offspring. Consequently, it is treated as an offspring, both with regard to impurity as well as with regard to having the status of a firstborn or sacrificial animal.
מקום מיוחד נתייחד בפרק זה להשלמה של דיני הטריפות, בדין בהמה שחתכו רגליה, וכאן זכה לדיון מפורט דינו של ״צומת הגידים״ של רגל הבהמה (והעוף), המראה את העקרון הנודע לענייני טריפות בכלל, שאינם יכולים להילמד בדרך של הגיון כשלעצמו, אלא של הכרת המציאות של בעלי החיים, שהרי ״חותכה מכאן וחיה, חותכה מכאן ומתה״. This chapter also completed the discussions in Chapter Three with regard to a tereifa. The case addressed here was that of an animal whose legs were severed, specifically with regard to the status of the convergence of sinews in the thigh. The well-known principle with regard to tereifot, that their halakhot cannot be derived by logic but by a detailed knowledge of animal anatomy, was once again demonstrated in this chapter. An injury in an apparently vital place on the animal's body might not be fatal, while an injury in an apparently less vital place may be. As the Gemara states: If it is severed here it will live; if it is severed there it will die.
הנושאים הללו הם עניינו של פרק זה, ואגב כך עולות גם כמה שאלות עקרוניות, בדיני אבר מן החי, ובדיני טומאה וטהרה. These were the main topics dealt with in this chapter. Incidental to these matters the Gemara discussed several fundamental issues involving the prohibition against consuming a limb from a living animal and the halakhot of impurity and purity.