שָׁלֹשׁ רְגָלִים תָּחֹג לִי בַּשָּׁנָה. (שמות כג, יד) Three times you shall keep a feast to Me in the year. (Exodus 11:11–12)
וְעָשִׂיתָ חַג שָׁבֻעוֹת לַה׳ אֱלֹהֶיךָ מִסַּת נִדְבַת יָדְךָ אֲשֶׁר תִּתֵּן כַּאֲשֶׁר יְבָרֶכְךָ ה׳ אֱלֹהֶיךָ. וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי ה׳ אֱלֹהֶיךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה׳ אֱלֹהֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם. (דברים טז, י-יא) And you shall keep the feast of weeks to the Lord your God after the measure of the free-will offering of your hand, which you shall give, as the Lord your God blesses you. And you shall rejoice before the Lord your God, you, and your son, and your daughter, and your servant, and your maidservant, and the Levite who is within your gates, and the stranger, and the orphan, and the widow, who are in your midst, in the place that the Lord your God shall choose to cause His name to dwell there. (Deuteronomy 16:10–11)
שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי ה׳ אֱלֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר בְּחַג הַמַּצּוֹת וּבְחַג הַשָּׁבֻעוֹת וּבְחַג הַסֻּכּוֹת וְלֹא יֵרָאֶה אֶת פְּנֵי ה׳ רֵיקָם. אִישׁ כְּמַתְּנַת יָדוֹ כְּבִרְכַּת ה׳ אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר נָתַן לָךְ. (דברים טז, טז-יז) Three times a year shall all your males appear before the Lord your God at the place that He shall choose; on the feast of unleavened bread, and on the feast of weeks, and on the feast of tabernacles; and they shall not appear before the Lord empty-handed. Every man shall give as he is able, according to the blessing of the Lord your God that He has given you. (Deuteronomy 16:16–17)
מצוות הרגל ״להראות את פני ה׳״, ״לחוג חג״, וכן ״לשמוח לפני ה׳״, מנוסחות בלשון כוללת. לא רק שאין פרטי ההלכה למצוות אלה מפורשים, אלא אף עצם משמעותן אינה ברורה. על פי מדרשי חז״ל ומסורתם נלמדנו כי מצוות אלה כוללות, נוסף למשמעות הרחבה שבהן, גם ציוּויים מוגדרים: עם העליה לרגל יש להביא קרבן עולה (״עולת ראייה״) וקרבן שלמים (״שלמי חגיגה״ ו״שלמי שמחה״). ועם זאת נשאר מקום רב לברר מה היחס בין המשמעות הכללית של מצוות אלה לבין החובות המוגדרות שבהן, וכן מה הם פרטי הביצוע, הלכה למעשה, של מצוות אלה. The mitzvot of the pilgrimage Festivals: To “keep a feast,” to “rejoice before the Lord your God,” and to “appear before the Lord your God,” are not fully clarified in the Torah. Not only are the details of these commandments left unstated, their very meaning is vague. According to the tradition of the Sages, in addition to their broader connotations, these mitzvot are fulfilled by means of defined actions. One who undertakes the pilgrimage to the Temple must bring a burnt-offering of appearance, and two types of peace-offerings: The Festival peace-offering and the peace-offering of rejoicing. The relationship between the general meaning of these mitzvot and their precise manner of fulfillment is the subject of much debate. Furthermore, the details of the performance of these mitzvot in practice require elucidation.
כמה וכמה שאלות מעשיות צריכות בירור. ראשית, מי הם החייבים במצוות העלייה לרגל, ומי הם הפטורים ממנה, ומה הקשר בין אלה ובין החייבים בהבאת קרבנות הרגל. שנית, מה הם בדיוק קרבנות אלה, היש להם שיעור כלשהו או שהם תלויים רק ברצונו וביכולתו של המביא? ועוד, מה היחס בין קרבנות החובה של הרגלים ובין קרבנות הנדבה, והאם אפשר לקיים חובות אלה ולצרפן לשאר הקרבנות שאדם צריך להביא בין כה וכה? שאלה אחרת היא: באלו מימי הרגל אפשר לקיים את המצוות הללו? האם מצוותן (או עיקר מצוותן) רק ביום הראשון או בכל ימי המועד, או אף לאחר המועד? Several practical questions must be addressed. First, who is obligated in the mitzva of the Festival pilgrimage and who is exempt from this obligation? Is there a connection between those who are required to fulfill this mitzva and those who are obligated to bring the Festival offerings? Second, what exactly are these offerings? Must they be of a particular value, or does this depend on the wishes and funds of each individual pilgrim? Furthermore, do these differ from voluntary offerings? May one fulfill these obligations by means of a combination with other obligatory offerings? Another question concerns the days of the Festival on which one can fulfill this mitzva. Does the mitzva, or at least the main obligation, apply only on the first day or on all the Festival days, or even after the conclusion of the Festival?
בירור השאלות הללו לפרטיהן הוא עיקר עניינו של פרק זה. The detailed analysis and elucidation of these questions is the topic of this chapter.