עיקרו של פרק זה היה בדיון מפורט בבעיה אחת — קביעת ההגדרות לסוגים השונים של דברים שיש חובת ברכת הנהנין לפניהם. בירור כזה מעצם טבעו מתעסק בפרטים מרובים ובשאלות פרטיות מוגדרות. עם זאת הועלו בפרק זה גם כמה מסקנות כוללות בהלכות אלה. This chapter is devoted to a detailed discussion of one issue: Determining the parameters of the various items over which there is a requirement to recite blessings of enjoyment before partaking of them. This analysis, by its very nature, deals with numerous details and specific, defined questions.
בניגוד לשיטתו של התנא ר׳ יהודה (וחכמים אחדים שהלכו בעקבותיו) להרבות בברכות מפורטות ולתת לכל מין (או קבוצת מינים מצומצמת) ברכה מיוחדת, הכריעה שיטת חכמים ליצור מבנה כולל יותר של שיטת הברכות העוברת מן הכלל אל הפרט. The approach of the tanna, Rabbi Yehuda, and the other Sages who subscribed to his opinion seeks to increase the number of specific blessings and assign each food type, or limited group of food types, its own specific blessing. By contrast, the Rabbis ruled in favor of establishing a comprehensive system of blessings that progresses from the general to the specific.
מתוך ההגדרות הכוללות יותר שבפרק, המרכזית שבהן היא ההבחנה בין כלל הדברים הניתנים לאכילה ואינם צומחים באדמה, שברכתם ״שהכל״, ובין אלה הצומחים מן האדמה, ובהן ההבחנה בין פירות אשר ברכתם ״פרי האדמה״ ופירות אשר ברכתם היא ״פרי העץ״. כמו כן הגדרתם של המאכלים אשר ברכתם הינה ״מיני מזונות״ — מיני מאכל העשויים מדגנים, וההבחנה בינם לבין הלחם — העשוי מדגנים מיוחדים (״חמשה מיני דגן״) בלא תערובות, ואפוי כדרך לחם, אשר ברכתו היא ״המוציא״. Among the general distinctions in this chapter, the most central is the distinction between foods which do not grow in the ground, over which one recites: By Whose word all things came to be, and those which do grow in the ground. Within the latter category, there is a further distinction between fruits over which one recites: Who creates fruit of the ground, and those over which one recites: Who creates fruit of the tree. Furthermore, the Gemara arrives at a definition of the foods over which one recites: Who creates the various kinds of nourishment, i.e., various foods made from grains. A distinction is made between these foods and bread, which is made from the unadulterated five species of grain baked in the form of bread, over which one recites: Who brings forth bread from the earth.
בדומה לכך הובאו לידי סיכום כולל גם ההלכות הנוגעות לברכות האחרונות על מיני מאכל, נקבע כי כל דבר מאכל שיש חובת ברכה לפניו יש גם חובת ברכה לאחריו. אמנם סוגיה זו בנושא הברכות האחרונות, מגיעה לכלל בירור סופי רק בפרק הבא, ורק יסודות הדברים הונחו בפרק זה. Similarly, a general principle was established with regard to the halakhot of final blessings: If one is obligated to recite a blessing prior to eating a food item, then there is an obligation to recite a blessing thereafter as well. Although conclusions with regard to final blessings are only reached in the following chapter, the basis for these conclusions is established here.