בפרק זה נתבררו בעיות אחדות, אשר עיקרן — כיצד מחייבת קריאת שמע התרחקות מכל דבר שיש בו בזיון, זוהמה או טומאה. ואולם הובאו בפרק זה גם דברים אחרים בהלכה ובאגדה הקרובים לענין זה. Several problems were addressed in this chapter. Primary among them is how the recitation of Shema requires one to distance himself from anything disgusting, filthy, or ritually impure. However, other related halakhic and aggadic matters were also cited.
בפרק זה פורטו ההלכות, עד כמה פוטרת ההתעסקות במת מחובת קריאת שמע, והובהרו עקרונותיהן. התברר כי יסודן של ההלכות המרובות בעניינו של כבוד המת, הריהו העיקרון הכולל יותר של ״כבוד הבריות״. ובשל כבוד הבריות נדחות כמה וכמה מצוות קבועות, הן לכבודם של החיים והן לכבוד המתים. כפי שמודגש פעמים רבות בפרק זה, יש להתייחס אל המת כאל אדם, ולהביא בחשבון כי לגוף המת יש שייכות אל נשמתו הנשארת חיה אחריו. In this chapter, halakhot were articulated with regard to the extent that dealing with burial of the dead exempts one from the obligation to recite Shema, and the guiding principles were clarified. It became clear that the basis of the myriad halakhot regarding respect for the dead is the comprehensive principle of maintaining human dignity. Due to that principle, several mitzvot are superseded due to both respect for the dead and human dignity. Several times in this chapter it was emphasized that the deceased should be treated like a person, and that his body is inexorably tied to his eternal soul.
דיון יסודי אחר בפרק זה היה סביב ל״תקנת עזרא״ האוסרת לבעל קרי לעסוק בתורה ובתפילה עד שיטבול ויטהר. לתקנה זו נודעה השפעה מרובה על חיי העם בישראל משך שנים רבות, ורבים מן החכמים עסקו בבירורה הלכה למעשה. ואף שבמהלך הדורות לא נתפשטה בכל ישראל, ואף הסכימו חכמים לבטל את תוקפה המחייב, נשארה כמנהג חסידות. Another fundamental discussion in this chapter dealt with the ordinance of Ezra, which prohibits one who experienced a seminal emission from engaging in Torah study and prayer until he immerses himself and becomes ritually pure. This ordinance had considerable influence on the life of the Jewish people for several generations, and many of the Sages sought to clarify its practical ramifications. It never achieved widespread acceptance among the Jewish people, and the Sages agreed to abrogate it. Nevertheless, the ordinance remains in effect, even today, as a custom of the pious.
בירור נרחב אחר הוקדש בפרק זה להדגשת הריחוק מגילוי ערוה בשעת קריאת שמע ותפילה. ״גילוי ערוה״ במובנו המקיף אינו רק חשיפתם של אותם איברים מסויימים אלא כל חלק בגופו של אדם שכרגיל הינו מכוסה, מהווה ״גילוי ערוה״ לעניין זה של קריאת שמע ותפילה נגדם. ולמעשה יש להזהר מכל התערטלות שיש בה משום גירוי היצר. In addition, there was considerable discussion devoted to the need to distance oneself from exposed nakedness while reciting Shema and praying. In this case, the reference is to exposed nakedness in its broadest sense, which includes not only exposure of the specific parts of the body usually associated with that term, but also all body parts that are usually covered. In practice, one must avoid exposure to any potentially alluring sights while reciting Shema and praying.
בנושא זה, כמו גם בזהירות מפני זוהמה, היו גם דעות מחמירות, שעיקרן הדרישה להתרחקות יתירה. ואולם כלל הוא ש״לא ניתנה תורה למלאכי השרת״, וכי זהירות מופרזת קשה לביצוע, ויש בה אף צד שעלולה להביא להרחקה מן התורה. ומשום כך, הוגדרו המידות הסבירות בנקיות וצניעות שהן הנדרשות מכל אדם, על פי ההלכה. With regard to that issue, as well as with regard to avoiding exposure to filth, some of the Sages expressed stringent opinions that called for extreme measures to ensure total separation. However the guiding principle is: The Torah was not given to ministering angels. Exaggerated caution is difficult to implement and is even liable to cause people to distance themselves from Torah. Consequently, the halakha adopted moderate standards of cleanliness and modesty.