וְכָל מַעְשַׂר בָּקָר וָצֹאן כֹּל אֲשֶׁר יַעֲבֹר תַּחַת הַשָּׁבֶט הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה קֹּדֶשׁ לַה׳. לֹא יְבַקֵּר בֵּין טוֹב לָרַע וְלֹא יְמִירֶנּוּ וְאִם הָמֵר יְמִירֶנּוּ וְהָיָה הוּא וּתְמוּרָתוֹ יִהְיֶה קֹדֶשׁ לֹא יִגָּאֵל. (ויקרא כז, לב-לג) And concerning the tithe of the herd, or of the flock, of whatever passes under the rod, the tenth shall be holy to the Lord. (Leviticus 27:32)
וַהֲבֵאתֶם שָׁמָּה עֹלֹתֵיכֶם וְזִבְחֵיכֶם וְאֵת מַעְשְׂרֹתֵיכֶם וְאֵת תְּרוּמַת יֶדְכֶם וְנִדְרֵיכֶם וְנִדְבֹתֵיכֶם וּבְכֹרֹת בְּקַרְכֶם וְצֹאנְכֶם. (דברים יב, ו) And there you shall bring your burnt offerings, and your sacrifices, and your tithes, and the offerings of your hand, and your vows, and your freewill offerings, and the firstlings of your herds and your flocks. (Deuteronomy 12:6)
פרק זה מוקדש לדיני מעשר בהמה, והוא מצוי במסכת זו מפני שיש בו קוי דמיון רבים לבכור הבהמה הטהורה. עיקר דין מעשר בהמה הוא שצריך אדם להפריש אחד מעשרה בבהמותיו, מן הבקר ומן הצאן, ואת המעשר להקריב בירושלים, ואם יש בו מום — הריהו נאכל בכל מקום. This chapter is dedicated to the halakhot of animal tithe. It appears in this tractate because there are many similarities between the halakhot of a firstborn animal and those of animal tithe. The basic halakha of animal tithe is that one must separate one tenth of his newborn animals from his flocks and herds, and sacrifice that tenth in Jerusalem. If the tithed animal is blemished it may be eaten by its owner in any location.
בפרקים הקודמים כבר נדונו דיני מעשר הבהמה לאחר שהופרש, כיצד יש לנהוג באכילתו ובמכירתו, ובנאמנות על מומי המעשר, ואילו בפרק זה עוסקים בגדרי החיוב במעשר ובדיני הפרשתו. The previous chapters examined the status of animal tithe after it has been separated, with regard to how it must be eaten or sold, and with regard to an individual's trustworthiness in identifying a blemish in the animal. This chapter will discuss the obligation to tithe and the procedure for separating the tithe.
מעשר בהמה, מוזכר בתורה כרגיל יחד עם דין מעשר (שני) המופרש מן התבואה. צמידות זאת מעלה את השאלה האם יש להשוות את הדינים הללו בכל צד, האם הפרשת מעשר בהמה היא מצוה התלויה דוקא בארץ כמעשר דגן? ומן הצד האחר, האם היא תלויה דוקא באפשרות ההקרבה במקדש? האם גם במעשר בהמה אין מעשרים ממין על שאינו מינו? האם בהמותיו של אדם אסורות עליו עד שיפריש מהם מעשר, כדין טבל במעשר דגן? The animal tithe is mentioned in the Torah alongside the second tithe separated from produce. This juxtaposition raises the question of the similarities between the two. Is animal tithe, like tithe from produce, separated only in Eretz Yisrael? Is its separation dependent on the existence of the Temple, i.e., is it separated only at a time when it can be sacrificed? Does the prohibition against separating from one type for another also apply to animal tithe? Furthermore, are the remaining animals all prohibited to their owner until the tithe has been separated, as is the case with untithed produce?
שאלה אחרת עולה בקשר למעשר בהמה — כל כמה זמן צריך אדם לעשר את בהמותיו? האם יש לעשר בהמות כל שנה ושנה לעצמה, כדין מעשר דגן? כיוצא בזה, ציווי התורה ״כל אשר יעבור תחת השבט העשירי יהיה קדש לה׳״ מורה כי מדובר על בהמות המכונסות יחד, כשם שאדם מעשר ערימה של תבואה המצויה לפניו. ואולם, שלא כתבואה, בהמותיו של אדם רועות ומתפזרות לכל עבר; יש לשאול איפוא: האם מדובר בצירוף הכרחי? ואם לא — האם קיימים גבולות מוגדרים לצירוף הבהמות לכל חיוב במעשר? Other relevant issues include the time of year when one is required to separate animal tithe. May animals born in one year be tithed on behalf of animals born in another year, or must each year's animals be tithed separately, as is the case with regard to tithe of grain, i.e., produce in general? The Torah's description of “whatever passes under the rod” indicates that the animals must all be gathered together in a single pen. Yet, since animals move about and scatter, it must be established whether this is an absolute requirement. If not, are there limits to the distance at which animals can be considered a single unit for the purpose of animal tithe?
סוג אחר של שאלות הוא: מי הם החייבים במעשר בהמה, האם יש פטורים ממצוה זו? אלו בהמות מצטרפות למעשר, ואלו פטורות ממעשר בהמה, וממילא לא ניתן לצרפן יחד עם שאר הבהמות למעשר? Likewise, the Gemara will discuss when the obligation to separate animal tithe applies. Are there categories of owners or animals that are exempt?
בתורה נאמר: ״כל אשר יעבור תחת השבט העשירי יהיה קדש לה׳״, ועולה השאלה האם רק באופן זה צריך אדם לעשר את בהמותיו, או שאין כאן אלא תיאור של מציאות מוכרת, וכל דרך של הפרשת אחת מכל עשר בהמות הריהי כשרה? מצד אחר, האם כל העובר עשירי הריהו קדוש מאליו, או שמא צריך להקדישו במפורש? ומה יעשה מי שאין לו עשר בהמות, או מעט יותר? With regard to the manner of separating animal tithe, must it be performed as stated by the Torah: “Whatever passes under the rod,” or is the Torah simply describing the most common scenario for separating the tithe? Is the tenth animal automatically sanctified as it passes under the rod, or must one explicitly declare it the tithe? In the case of one who has less than ten animals, or only slightly more, how should he proceed?
התהליך של מניית בהמות, כפי שהוא מתואר בתורה, כאשר הצאן עוברות ונדחקות דרך פתח הדיר, עשוי באופן רגיל לעורר מצבים של ספקות מה היא הבהמה העשירית, ולעתים לגרום לכך שהרועה מונה את התשיעי כעשירי ולהיפך, ופעמים שיוצאות שתי בהמות כאחת, ובפרק זה דנים באריכות בעקרונות ובפרטי ההלכה של בעיות אלו. The manner of tithing described in the Torah, where the animals are placed in a pen and come out singly, can lead to many cases of uncertainty. Occasionally, the owner might mistakenly designate the ninth animal, or the eleventh, as the tenth. Furthermore, animals could emerge from the pen two at a time. What is the status of the animals in such instances? These are the major topics that will be explored in this chapter.