בעיקרם של דברים סוכם כי ציד הוא רק בבעלי חיים שאינם בני תרבות ושאינם גדלים בביתו של אדם בדרך קבע, ואילו בעלי חיים בני תרבות — אין תפיסתם נחשבת כציד. ומאידך, בעלי חיים שאינם בני תרבות, גם אם הם מצויים ברשותו של אדם, אף שאינו צריך לעשות מלאכת ציד גמורה כדי להשיגם, מכל מקום אם אינם בתוך תפיסת ידו ממש, שהוא יכול ליטלם בכל עת — הרי יש בכך משום ציד האסור ביום טוב. The fundamental conclusion is that the labor of trapping applies only to non-domesticated animals that do not live in one's house on a permanent basis; taking hold of domesticated animals, however, does not constitute trapping. Regarding non-domesticated animals, even if they are in one's domain, and even if catching them does not require a full-fledged act of trapping, nevertheless if it is not within one's ability to take hold of them at any moment, then their capture constitutes trapping and is prohibited on a Festival.
הַתָּרָה של בכור בעל מום ביום טוב נאסרה, אלא שלמדנו כי הדבר אסור רק כאשר ההיתר כולו נדון ביום טוב. אולם אם עיקרו של הדיון נעשה מבעוד יום — הרי זה מותר. ואף שנינו כי יש דרכים מסויימות בהן מותר להערים ולהוציא בהמה כגון זו מבור שנפלה לתוכו (אף כי כאן יש גם צד התחשבות בצער בעלי חיים). The procedure of permitting a blemished firstborn animal is prohibited on a Festival if the entire procedure is performed on the Festival. However, if the essence of the judgment was completed before the Festival, it is permitted to conclude the procedure on the Festival itself. There are even certain methods by which one may use circumvention and raise a blemished animal from a pit into which it fell, though in that case there is the added element of concern for the animal's suffering.
הרחקות וסייגים רבים נקבעו על ידי חז״ל כדי למנוע כל דבר הדומה למשא ומתן ביום טוב. משום כך נאסרה גם מלאכת שקילה ומדידה וכל חלוקה של בשר לחתיכות הראויות לכל משפחה, אם היא נעשית באופן או בדרך הדומים לנָהוּג במסחר באותו מקום. עם זאת מותר לאדם לקחת דברים, הן מחבירו והן מחנווני, כל עוד נעשה הדבר לא כדרך מקח וממכר, אלא כפי שאדם לוקח בטובה ושואל מחבריו — בלא לקבוע מחיר או מידה מוגדרת. נקבע בכך כלל בדברים אלה — שכל הפעולות של חלוקה ומִנְיָן שאדם עושה כרגיל בביתו לצורך משפחתו, מותר לו לעשות גם עם חבירו, ובלבד שלא ייאמר במפורש הצד המסחרי שבדבר. Many restrictions were instituted by the Sages in order to prevent any action similar to commerce on a Festival. Therefore, weighing and measuring were prohibited, as well as cutting up an animal into standard, family-sized portions, if it is done in a manner similar to the customary commercial practice in that area. Nevertheless, a person may take items, whether from a friend or a shopkeeper, provided that it is done in the manner of borrowing from a neighbor, without stipulating a price or a defined measure as in a commercial transaction. A general principle was established in these matters: All actions of apportioning or counting that people generally do in their homes for their families may be done also with another person, provided that the commercial aspect is not mentioned explicitly.