עיקרו של פרק זה היה בירור דיני מוקצה, אלא שהרחיב את הדיון מעבר לבעיות המוקצה המצומצמות, ולמעשה הוא עוסק בבעיה כוללת יותר של דברים שמותר ושאסור לטלטל אותם ביום טוב. כי מאחר שביום טוב מותר לעשות מלאכות שונות, ובכלל זה (כפי שסוכם במסקנת מחלוקת בית שמאי ובית הלל) במלאכת ההוצאה מרשות לרשות שאיננה אסורה כלל ביום טוב, ראו חכמים צורך להגביל את הדברים המותרים בטלטול ביום טוב, למרות שבעצם אין בהם איסור. This chapter essentially dealt with the clarification of the halakhot of muktze, although it broadened the discussion to address the more general issue of which items may or may not be moved on a Festival. Since it is permissible to perform certain labors on Festivals, including carrying out from one domain to another, which, in accordance with the opinion of Beit Hillel, is entirely permitted on a Festival, the Sages limited the general movement of objects on Festivals.
הפרק כולו הוא שורה של מחלוקות, בעיקר בין בית הלל ובית שמאי, שבהן בדרך כלל בית שמאי מחמירים בדיני מוקצה, בדיני טלטול, ובדיני הוצאה, ואילו בית הלל מקילים בכל הנושאים הללו. בדיני הוצאה — משום שאינם רואים איסור מלאכה מהותי בהוצאה ביום טוב, וביתר הדברים משום שאיסורם עלול למנוע משמחת יום טוב. The chapter consists of a list of disputes, mainly between Beit Hillel and Beit Shammai, in which Beit Shammai are generally strict with regard to muktze, moving items, and carrying from one domain to another, whereas Beit Hillel are lenient in all of these cases. With regard to carrying out, Beit Hillel are lenient because they hold that this prohibition fundamentally does not apply to Festivals. In the other cases, they are lenient because they maintain that a stringent ruling might lessen the joy of the Festival.
עם זאת סוכם כי אף שמסקנת ההלכה במסכת שבת נטתה להקל בדיני מוקצה, יש להחמיר בהם ביום טוב כדי לשמור על קדושת החג. והכלל הוא שכל דבר שאפשר היה לטלטלו ולהכינו מבעוד יום, וכל דבר שאין בטלטולו בו ביום משום צורך ליום טוב, וכן דברים שעלולים להיראות בעיני אחרים כזלזול בקדושת החג או כמנהג משא ומתן בו — כולם נאסרו ביום טוב, אפילו לדעתם של המקילים. כמו כן נאסרו כמה דברים לא מחמת עצמם אלא כדי לזרז את הבריות להכין את צרכי החג מבעוד יום, וכדי שלא יימצא לאחר מעשה כי בשל קדושת החג אין אפשרות לענגו כראוי לו. Nevertheless, the consensus is that in contrast to Shabbat, one must be stringent with regard to muktze on Festivals, in order to preserve the sanctity of the day. The principle is that anything that could have been moved and prepared before the Festival, as well as actions that might seem to others as disrespectful of the Festival or that have the appearance of a commercial transaction, are prohibited on a Festival, even according to the lenient opinion. Similarly, several prohibitions were enacted with the aim of encouraging people to prepare the requirements of the Festival beforehand, and to ensure that the proper observance of the Festival does not impinge upon its joy.