פרק זה הוא פרק-סיכום להלכות יום טוב, ובעיקר הוא עוסק בשני נושאים: נושא אחד הוא דברים שאין בהם משום מלאכה של ממש אלא שיש בהם משום זילזול בחג, או שהם אסורים משום שבות. הנושא האחר הוא דיני תחומים. This chapter serves as a conclusion to the laws of Festivals and deals mainly with two topics. The first relates to actions that do not actually involve forbidden labors, but their performance either shows disrespect for the Festival or is rabbinically prohibited to protect the character of the day of rest. The second issue is the laws of boundaries, dealing with the limit beyond which a person may not travel on Shabbat or Festivals.
״שבות״, הוא שם כולל למספר רב של מעשים שונים, שגזרו חכמים לא לעשותם בימי שבתון, כדי להדגיש את צד השביתה והמנוחה שבהם. בדרך כלל אין ה״שבוּת״ מלאכה ממש אבל אסרוה חכמים משום שהיא קרובה או נוגעת במלאכות אחרות ועלולה להביא לעשיית מלאכה ממש, אם יעשו אותה כדרכה, ומשום כך נאסרה לגמרי מטעם זה. ויש גם הגבלות מסוימות בדיני טלטול שאינן משום מוקצה אלא דוקא משום שבות. Shevut, meaning “rest,” is the name given to many actions that the Sages prohibited on Shabbat and Festivals in order to emphasize the nature of the day as one of rest and refraining from labor. In general, an action considered a shevut is not actually a prohibited labor, but the Sages prohibited it nevertheless because it is similar to or related to other labors and is likely to lead one to perform an actual forbidden labor. There are also certain restrictions not due to set-aside [muktze], but due to a shevut restriction.
בפרק זה דנים בדברים שאסור לעשותם משום שיש בהם זלזול בכבוד החג, ואף במכלול דיני השבות האסורים ביום טוב כבשבת. This chapter addresses actions that are prohibited because they show disrespect for the Festival. It also discusses the general rules of shevut, whose prohibitions apply on Festivals as on Shabbat.
״תחום שבת״ הוא הגבלה מיוחדת לימי השבתון. אף שאין ביום טוב איסור הוצאה מרשות לרשות מכל מקום דין ״תחום שבת״, התחום שממנו אסור להוציא או לצאת ביום השבתון, קיים ביום טוב כביום השבת. The Shabbat limit is a special restriction for days of rest. Even though on a Festival there is no prohibition of carrying out items from one domain to another, nevertheless the Shabbat limit, i.e., the boundary beyond which one may neither go himself nor transport items, applies on Festivals as on Shabbat.
עיקרי דיני התחומים אמנם מבוארים בהרחבה רבה במסכת עירובין, אלא שֶׁבְּשֶׁל היתר מלאכת אוכל נפש ביום טוב נוצרות בעיות נוספות, בעיקר לגבי השימוש בדברים שהובאו מחוץ לתחום ביום טוב עצמו, ויש צורך לברר מה הם הדברים הנחשבים לענין זה כאסורים, לא מצד דיני מלאכה ומוקצה אלא משום איסור תחומים. The main laws of boundaries are explained in detail in tractate Eiruvin, but due to the dispensation to perform labor for the sake of food preparation on a Festival, additional issues arise, mostly regarding the use of items that have been brought from outside the Festival limit. In such a case, one must clarify which of those items are prohibited, not from the perspective of the laws of prohibited labors or muktze, but due to the prohibition of boundaries.