וּבַיּוֹם הָרִאשׁוֹן מִקְרָא קֹדֶש וּבַיוֹם הַשְּׁבִיעִי מִקְרָא-קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל מְלָאכָה לֹא יֵעָשֶׂה בָהֶם אַךְ אֲשֶׁר יֵאָכֵל לְכָל נֶפֶשׁ הוּא לְבַדּוֹ יֵעָשֶׂה לָכֶם. (שמות יב, טז) And on the first day there shall be a holy gathering, and on the seventh day there shall be a holy gathering to you; no manner of work shall be done on them, only that which every person must eat, that alone may be done for you. (Exodus 12:16)
וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה׳ שַׁבָּתוֹן שַׁבַּת-קֹדֶש לַה׳ מָחָר אֵת אֲשֶׁר תֹּאפוּ אֵפוּ וְאֵת אֲשֶׁר תְּבַשְּׁלוּ בַּשֵּׁלוּ וְאֵת כָּל הָעֹדֵף הַנִּיחוּ לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת עַד הַבֹּקֶר. (שמות טז, כג) And he said to them: This is that which the Lord has said. Tomorrow is the rest of the holy Shabbat to the Lord; bake that which you will bake today, and what you will boil, boil today; and that which remains over lay up for you to be kept until the morning. (Exodus 16:23)
כאמור בתורה הותרה ביום טוב מלאכת אוכל נפש כמו בישול, אפייה וגם שחיטה. היתר מלאכה זה מעורר בעיות רבות ושונות, ובפרק זה דנים בעיקר בשני תחומים; ראשית, אומנם הותרה מלאכת בישול ואפייה ביום טוב, אך כנראה מן הדברים הותרה מלאכה זו רק לצורך יום טוב עצמו, ולא לצורכו של יום אחר (ובוודאי לא של יום חול). השאלה היא: מה עושים כאשר חל יום טוב בערב יום השבת, כאשר יש צורך בהכנות מסויימות מערב שבת עבור השבת, וחלק מהדברים האלה (הדלקת הנר, הכנת תבשיל ועוד) קרוב לודאי שיעשה ביום טוב. ואף בהכנות אחרות אין כמעט דרך להמנע מלעשותן ביום טוב אם רוצים להכינן לשבת. As stated in the Torah, labors associated with preparing food, e.g., cooking, baking, and slaughtering, are permitted on a Festival. This allowance raises many dilemmas, and this chapter focuses upon two areas. First, the Torah permitted cooking and baking on a Festival, but this allowance was understood to apply only to what is needed for the Festival itself and not for another day, certainly not for a weekday. The question arises: What should one do when a Festival occurs on a Friday, so that certain preparations for the Shabbat that immediately follows the Festival must perforce be made on the Festival, such as lighting a candle and preparing cooked food?
כדי להדגיש את קדושת יום טוב, וכדי להבליט את איסור ההכנה מיום טוב ליום אחר, תיקנו חכמים את תקנת ״עירוב תבשילין״. עירוב זה, כשאר תקנות העירובין של חכמים, הוא מעשה המאחד שני דברים שונים לחטיבה אחת, ואף עירוב התבשילין ״מְעָרֵב״ את השבת והחג שסעודת השבת והחג לא תחשבנה כשתי סעודות נפרדות אלא כהמשך אחד. ומכאן, שכל מה שמכינים בחג יהיה ממילא מוכן גם לשבת בלא הרגשה של חציצה בין זה לזה. אלא שנחלקו חכמים בפרטי הדינים: כיצד דרך הכנת עירוב זה, למה נזקקים לכך, ועל מה חל העירוב. In order to emphasize the sanctity of the Festival, and to highlight the prohibition of preparing on the Festival for another day, the Rabbis enacted the joining of cooked foods [eiruv tavshilin]. This eiruv, similar to the other eiruv enactments of the Rabbis, involves a formal act that unites two different entities into a single unit. Here the eiruv mixes together the Festival and Shabbat, so that the meals on the two days are considered not as separate meals but rather as one continuous meal. Therefore, everything that is prepared on the Festival will necessarily be prepared also for Shabbat, without any sense of separation between the two. The Rabbis, however, disagreed about the details of this law: How one must prepare this eiruv, why it is necessary, and to what does it apply.
הבעיה האחרת הקשורה בהיקף ההיתר של מלאכת יום טוב היא בענין שחיטה שאיננה בדיוק אוכל נפש עבור ישראל. השאלה החשובה ביותר היתה ביחס להקרבת קרבנות ביום טוב. האם יש לראות את קרבנות היחיד (אלה שאינם נאכלים כלל, ואפילו אלה הנאכלים על ידי בעליהם) כחלק מצורכי החג — ועל כן מותר להקריבם בחג עצמו, או שמא אין בכלל ההיתר אלא צורכי אדם המיוחדים בלבד. נושא זה שנוי היה במחלוקת, והיא למעשה המחלוקת הראשונה בהלכה שאנו יודעים עליה (עוד מימי החשמונאים), אלא שבשל עתיקותה של המחלוקת רַבּוּ הדעות בדבר היקפה והגדרת התחומים הנכללים בה. The second dilemma regarding the scope of the dispensation to perform certain labors on a Festival concerns slaughtering that is not performed for a Jew's sustenance. The most important question relates to the bringing of sacrificial offerings on a Festival. Should one view an offering brought by an individual that is not eaten, or even one that is eaten by its owner, as something that is needed on the Festival, so that the offering may be brought on the Festival itself? Or perhaps the dispensation extends to people's physical needs alone. This issue was a matter of dispute, and it is actually the first recorded halakhic dispute, dating back to the period of the Hasmoneans. Due to its antiquity, there are many opinions regarding its scope and the issues included in it.
שאלות אחרות הנובעות מאותו נושא, שיש להן חשיבות גם לאחר החורבן, קשורות בהכנת אוכל נפש עבור בעלי חיים השייכים לישראל ועבור בני אדם שאינם מישראל (הבאים להתארח, או שחובה על יהודים לארחם, ביום טוב). ועיקרן של השאלות: האם היתרי המלאכה ביום טוב חלים גם בענינים אלה. שאלות אלה הן עיקר ענינו של פרק זה. Other issues that arise and are relevant even after the destruction of the Temple relate to food preparation for a Jew's animals and for gentiles who come to visit a Jew or are forced upon him on a Festival. The essence of the question is: Does the dispensation to perform certain labors on a Festival extend also to these cases? These issues are the main subject matter of this chapter.