בעיקרם של דברים הוגדרו בפרק זה המקרים אשר בהם קיים או לא קיים ״יאוש בעלים״. בדרך כלל כשיש לאבידה סימנים מובהקים אנו מניחים שלא היה בה יאוש בעלים — אלא אם כן היה החפץ מונח זמן רב מאד במקום האבידה, או שיצא מרשות בעליו על ידי אסון טבע או אונס. אף לגבי חפץ שאין סימנים בגופו הוסכם כי מקום החפץ, גודלו, משקלו, או מספר היחידות המצויות יחד, אף הוא משמש סימן. This chapter is devoted primarily to halakhot of returning lost items, and it examines situations where the owners despair of recovering an item and situations where the owners do not despair. In principle, when there are clear-cut distinguishing marks on the item, one may assume that the owner would not despair of recovering it unless the item remained in the place that it was discovered for an extended period, or it was swept from the owner's domain by means of a natural disaster or other circumstances beyond his control. Even with regard to items on which there are no distinguishing marks, the Gemara concluded that the location where it was found, its size, its weight, and the number of its units can serve as distinguishing marks.
הדיון העקרוני ביותר היה ביחס ל״יאוש שלא מדעת״. להלכה נתקבלה דעת אביי כי אין למוצא זכות קנין במציאה אלא אם כן ברור שהיאוש קדם למציאה, לאמור אין יאוש אלא מדעת. ואגב כך נדונה בהרחבה השאלה הכללית ביחס להלכות החלות למפרע (באופן רטרואקטיבי). The most fundamental dispute in this chapter is with regard to despair that is not conscious. The halakha is in accordance with the opinion of Abaye that despair is effective only when it is conscious. Therefore, unless it is clear that the despair predated finding the item, the finder does not acquire the lost item.
לגבי השימוש באבידה סוכם כי המוצא רשאי להשתמש במציאה (שאינה שלו, שהוא חייב להכריז עליה) רק לצורכה ולא לצורך עצמו. וכן סוכם כי במציאה של בעלי חיים, ושאר דברים המצריכים טיפול מרובה, יש גבול זמן לטיפולו של המוצא. דמי האבידה (הכסף שקיבל המוצא לאחר ששמר את האבידה) מותרים בשימוש למוצא, אבל לגביהם ולגבי האבידה בכלל חלה על המוצא אחריות של שומר שכר. With regard to an item that the finder is obligated to proclaim that he found, the Gemara determined that it is permitted for the finder to utilize the item for its sake, i.e., to maintain it in good condition, but not for his own sake. The Gemara also issued rulings concerning the period during which the finder is obligated to tend to found animals or other items that require extensive care. It is permitted for the finder to make use of money he receives when selling a lost item, but his legal status with regard to that money is that of a paid bailee.
שלש מצוות קשורות בהשבת אבידה: איסור שלא להתעלם ממנה, חובה לדאוג להשבתה, ואיסור שלא לעכב בידו מציאה השייכת לבעליה. חובות אלה בהשבת אבידה הן כלליות, אבל יש יוצאים מכלל זה: כאשר הטיפול באבידה אינו לפי כבודו של המוצא, או כשיש איסור אחר המונע את ההשבה, או כשיש בדבר הפסד ממון למוצא. אף שבתורה מדובר בהשבת אבידה רק בדוגמאות מסויימות, נקבע בהלכה כי חובה זו כוללת לא רק השבת גופה של אבידה, אלא גם הגשת עזרה לחבירו בכל מקרה שבו אפשר להצילו מהפסד ממון. There are three mitzvot tied to the return of lost items: A prohibition against disregarding the lost item, an obligation to see to its return, and a prohibition against keeping an item that belongs to its owner. These mitzvot apply in most circumstances, with few exceptions, e.g., when return of the lost item is not in keeping with the dignity of the finder, when there is a prohibition preventing the finder from returning it, or when return of the item will engender monetary loss for the finder. Although the Torah lists specific examples of lost items that one is obligated to return, the Gemara established that the obligation includes not only return of lost items, but also assistance to others in any case where it is possible to spare them monetary loss.
סוכם כי יש דיני קדימה לטיפול באבידת הרב ובאבידת אב לגבי אבידת אחרים, אבל נשאר הכלל: שלו קודם לשל כל אדם. The Gemara concluded that return of a lost item to one's teacher takes precedence over return of a lost item to one's father, and the return of an item to his father takes precedence over the return of an item to another. Recovering one's own item takes precedence over returning a lost item to anyone else.
דיני פריקה וטעינה בוררו מכמה צדדים, ובעיקר הובהרו חילוקי הדעות לגבי שאלת ״צער בעלי חיים״ ומקומה בין דיני התורה. בכללם של דברים יש צדדים רבים של דמיון בתורה בין הלכות אלה לדיני השבת אבידה, אלא שחובת הפריקה היא בחינם, ואילו בעד הטעינה מקבל הטוען שכר. Various aspects of the halakhot of assisting another in unloading a burden from his animal and loading it were discussed. Primarily, the Gemara investigated the dispute with regard to the requirement to prevent suffering to animals. There are many elements in common between the halakhot of unloading and loading an animal and the halakhot of returning a lost item.