בכללם של דיני התשלומים עבור הגניבה (וטביחה ומכירה) יש לחלק בין השבת הקרן שהיא חובה ממונית פשוטה, לבין תשלום כפל ותשלום ארבעה וחמישה שהם בכלל דיני קנסות. דיני קנסות אינם נגבים אלא על פי בית דין של דיינים סמוכים, והמודה בעבירה שיש עליה קנס — פטור מלשלם את הקנס. ומדיוק הלשון הכתוב למדים שהגונב מן הגנב פטור מלשלם את הקנס. With regard to the liabilities of a thief, one must distinguish between the basic monetary obligation of reimbursement on the one hand and the fines imposed by the Torah on the other. A different set of regulations applies to the collection of fines than to ordinary monetary compensation. For instance, a fine may be imposed only by a court composed of judges who have received proper ordination. Furthermore, a fine is waived if the perpetrator of the act engendering the fine admits his liability without having been incriminated by witnesses. The double payment applies to the theft of any item, with the exception of land, slaves, and bonds, whereas the fourfold or fivefold payment is prescribed only for slaughtering or selling a stolen sheep or ox, respectively. Additionally, the double payment applies not only to a thief, but also to a bailee who embezzles the item or money entrusted to him and subsequently takes a false oath in court that it was stolen by someone else.
חיוב הקנס של תשלומי ארבעה או חמישה מצומצם יותר מדיני הכפל. בעוד שחובת תשלום הכפל חלה כמעט על כל דבר שנגנב, בין שיש בו רוח חיים ובין שאין בו רוח חיים (להוציא קרקעות, עבדים ושטרות), הרי שחובת תשלומי ארבעה וחמישה אינה אלא לגבי שה — שאם טבחו או מכרו משלם ארבעה, ושור — שהטובחו או מוכרו משלם חמישה. חיוב תשלומי הכפל עבור הגניבה אינו רק בגנב עצמו, אלא גם בטוען טענת גנב על פיקדון שהופקד בידיו. תשלומי ארבעה וחמישה בהיותם גזירת הכתוב מוגבלים גם על פי גזירת הכתוב שיש לקיימו ככתוב בו. ולכן כל בן כלאים אינו בגדר זה. וכיוצא בזה אם לא נעשתה המכירה בשלימות (ששייר הגנב במכירה חלק כלשהו), או שהטביחה לא נעשתה בדרך שחיטה (אף שאין חובה שהבהמה השחוטה תהא גם כשרה לאכילה) — בטל הקנס המיוחד הזה. אין תשלומי ארבעה וחמישה לחצאין, ואין תשלומים אלה אלא להדיוט. וכלל הוא, בכל מקום שמפני טעם כלשהו אין חיוב כפל — אף אין חלה חובת ארבעה וחמישה. כיוון שאין חיוב קנסות אלה על הגנב אלא לאחר שהעידו בו עדים על הגניבה והמכירה או הטביחה, נידונו בפרק זה עניינים שונים בגדרי עדות ופסולי העדים (כגון עדים שהוזמו). כן נידונו דרכי קביעת התשלומים השונים כאשר בין הגניבה לטביחה או למכירה התרחשו שינויים (כגון של ערך הגניבה). There are certain specific requirements that must be met for the fourfold or fivefold payment to be imposed. For instance, this fine does not apply in the case of an animal of diverse kinds, nor when the slaughter is not carried out according to halakhic requirements, and likewise it does not apply when the animal is sold in an incomplete manner. Moreover, the fine is not imposed when the stolen animal was fully acquired by the thief before the slaughter or sale.
לפרק זה נוסף חלק אחר — הדן בתקנות שונות שתיקנו מימים ראשונים (מימי יהושע בן נון) עד לדורות אחרונים, שיש בהן הגבלות והוראות לגבי דרכי ההתנהגות בארץ ישראל בכלל, ובירושלים בפרט. ואגב כך דנים גם ב״תקנות עזרא״ שאף הן תקנות ראשונים, למרות שאינן מיוחדות רק לארץ ישראל. The last section of the chapter dealt with various sets of ancient ordinances that were instituted in biblical times by Joshua and Ezra. A further list of regulations instituted by the Sages that apply specifically to Jerusalem is also discussed.