כִּי יַבְעֶר אִישׁ שָׂדֶה אוֹ כֶרֶם וְשִׁלַּח אֶת בְּעִירֹה וּבִעֵר בִּשְׂדֵה אַחֵר מֵיטַב שָׂדֵהוּ וּמֵיטַב כַּרְמוֹ יְשַׁלֵּם. (שמות כב, ד) If a man causes a field or a vineyard to be eaten and he set his animal loose and it consumed in the field of another, the best of his field and the best of his vineyard he shall pay. (Exodus 22:4)
כִּי תֵצֵא אֵשׁ וּמָצְאָה קֹצִים וְנֶאֱכַל גָּדִישׁ אוֹ הַקָּמָה אוֹ הַשָּׂדֶה שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם הַמַּבְעִר אֶת הַבְּעֵרָה. (שם ה) If a fire breaks out and catches in thorns, so that a stack of grain, or standing grain, or the field is consumed, the one who kindled the fire shall pay compensation. (Exodus 22:5)
וְכִי יִגֹּף שׁוֹר אִישׁ אֶת שׁוֹר רֵעֵהוּ וָמֵת וּמָכְרוּ אֶת הַשּׁוֹר הַחַי וְחָצוּ אֶת כַּסְפּוֹ וְגַם אֶת הַמֵּת יֶחֱצוּן. אוֹ נוֹדַע כִּי שׁוֹר נַגָּח הוּא מִתְּמוֹל שִׁלְשֹׁם וְלֹא יִשְׁמְרֶנּוּ בְּעָלָיו שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם שׁוֹר תַּחַת הַשּׁוֹר וְהַמֵּת יִהְיֶה לּוֹ. (שם כא, לה–לו) And if one man's ox hurts the ox of another, and it dies; then they shall sell the live ox, and divide its monetary value, and the carcass they shall also divide. Or if it is known that the ox was a goring ox in time past, and its owner has not secured it, he shall pay an ox for an ox and the carcass shall be his. (Exodus 21:35–36)
בעיקרו מהווה הפרק שלפנינו פירוט והרחבה של העקרונות הכלליים שהובאו בפרק הקודם, פרק ״ארבעה אבות״. This chapter is primarily a continuation of the previous one, analyzing in greater detail the principles outlined there.
בסוף הפרק הקודם נתבאר כי בנזקים שגורמים בעלי חיים (ובכללם האדם) יש אבות נזיקין שהם מועדים (אם מתחילתם או לאחר העדאה), ובפרק זה דנים בהגדרות מדוייקות יותר של הדברים שלגביהם נחשבים כל אלה כמועדים. At the conclusion of the previous chapter it was established that for primary categories of damage, the animal or person that caused the damage can be deemed forewarned, either due to the intrinsic nature of the one who caused the damage or by being formally warned in court. In this chapter the Gemara discusses more precise specifications to determine in exactly which situations an animal is deemed forewarned.
תחילה דנים בנזקי הרגל, מה נחשב כדרך הילוכם והתנהגותם הרגילה של בעלי חיים, שאם הזיקו בדרך זו — חייבים לשלם כל הנזק. ובתוך בירור זה מבררים גם את דין ה״צרורות״ — נזקים שגורם בעל חיים בדרך הילוכו ותנועתו הרגילה, ברם אין הם נגרמים על ידו במישרין אלא על ידי כוחו בלבד, שיש לכך דין מיוחד שנלמד במסורת ההלכה שבעל פה. The Gemara first discusses damage classified as Trampling in order to determine what type of walking and behavior is ordinary for an animal, as, if it causes damage while behaving in its normal manner the owner must pay the full cost of the damage. In this context, the Gemara also examines the unique halakha with regard to pebbles inadvertently propelled by the foot of a walking animal.
כיוצא בזה מבררים את דיני השן. באלו דברים נחשבת אכילת הבהמה כדבר שהוא מדרכה, שתהא נחשבת כמועדת על כך, וישלם בעליה נזק שלם, ובאלו דברים נחשב הדבר כ״משונה״, ויהא נדון כשור תם הנוגח, המשלם רק חצי נזק. ומה הם המקומות שחייב בהם בעל הבהמות אם אכלו בו. וכן מבררים את אופן תשלום הנזקים בנזקי שן. Similarly, the halakhot of damage classified as Eating are also explored: What type of eating by an animal is considered routine, for which the animal is deemed forewarned and its owner obligated to pay the full cost of the damage? Conversely, in what situations will the animal be determined to have eaten unusual items or to have eaten in an unusual way, classifying the damage the animal caused as Goring by an innocuous ox, for which the owner must pay for only half the cost of the damage? The Gemara also enumerates the locations in which the owner of the animal is liable for damage in a case of Eating and the method of payment of damages in such a case.
אף בנזקי הקרן צריך לברר כיצד נעשה בעל החיים מועד להזיק בכוונה, כלומר, מה הוא אופן ההעדאה, וכן מתי וכמה פעמים יש להעיד בבעליו של שור שנגח כדי שייחשב בעל החיים שברשותו מועד. וכהמשך לכך — כיצד יכול בעל חיים מועד לנגיחה וכיוצא בה ״לחזור בו״ ולהיחשב שוב כתם. With regard to Goring, the Gemara clarifies the process by which an animal is rendered forewarned, and how this designation can be reversed, thereby returning the animal to its former innocuous status.
בנזקי שן ורגל יש חשיבות הלכתית למקום שבו נעשה הנזק, שהמזיק אחראי אחריות גמורה (״נזק שלם״) רק למה שאירע ״בשדה אחר״, אלא שיש לברר פרטים רבים בענין זה — מתי נחשב בעל החיים כמזיק ברשותו של אחר. וכן מבררים את דעת הסובר כי אף לגבי נזקי הקרן יש הבדל בין מזיק ברשות הרבים לבין מזיק ברשות הניזק, וברשות הניזק יתחייב נזק שלם אף שור תם. With regard to Eating and Trampling there is legal significance to the location where the damage took place; one is responsible to pay the full cost of the damage only if the incident happened “in the field of another.” This requires exact definition in order to determine exactly which locations are included in this halakha. The Gemara also examines the opinion of the one who maintains that with regard to Goring, there is a distinction between the public domain and the property of the injured party. According to this opinion, the owner of an innocuous ox must pay the full cost of the damage if the incident happened on the property of the injured party but he pays only half the cost of the damage if it took place in the public domain.
ברשימת המועדים נמנה גם האדם המזיק בגופו, אם את חבירו עצמו או את רכוש חבירו. ויש שאלות שונות בדבר: האם אחריותו של האדם המזיק היא רק לנזקים שגורם בכוונה או גם לאלה שנגרמים על ידו שלא בכוונה. האם יש מקרים שבהם אדם המזיק פטור לגמרי מתשלום. וכיוצא בזה — האם אחריותו של האדם המזיק היא גמורה ומוחלטת ומשלם לניזק את כל סוגי הפיצויים בכל מקרה, או שיש להבחין בתשלומי הפיצויים השונים לפי כוונתו של האדם המזיק. Among those deemed forewarned is a person who directly causes injury or damage to another or to another's possessions. There are many questions with regard to this matter: Is one liable only for the damage he intended to cause or does he have a responsibility to pay even for damage caused unintentionally? Are there any cases in which he is completely exempt from liability for damage caused? Furthermore, is there any distinction with regard to his liability between the different types of indemnity paid for personal injury?
אלו הן הבעיות המרכזיות בפרק זה, אף שבתוך הדיון דנים גם במהות נזקי האש, וגם בבעיות עיוניות נוספות של מדרשי ההלכה. These are the primary issues explored in this chapter. Some other halakhic matters, including a brief analysis of damage caused by Fire, are also discussed.