פְּסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ לֹא תַחְמֹד כֶּסֶף וְזָהָב עֲלֵיהֶם וְלָקַחְתָּ לָךְ פֶּן תִּוָּקֵשׁ בּוֹ כִּי תוֹעֲבַת יהוה אֱלֹהֶיךָ הוּא. וְלֹא תָבִיא תוֹעֵבָה אֶל בֵּיתֶךָ וְהָיִיתָ חֵרֶם כָּמֹהוּ שַׁקֵּץ תְּשַׁקְּצֶנּוּ וְתַעֵב תְּתַעֲבֶנּוּ כִּי חֵרֶם הוּא. (דברים ז, כה-כו)
אַבֵּד תְּאַבְּדוּן אֶת כָּל הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר עָבְדוּ שָׁם הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אַתֶּם יֹרְשִׁים אֹתָם אֶת אֱלֹהֵיהֶם עַל הֶהָרִים הָרָמִים וְעַל הַגְּבָעוֹת וְתַחַת כָּל עֵץ רַעֲנָן. וְנִתַּצְתֶּם אֶת מִזְבְּחֹתָם וְשִׁבַּרְתֶּם אֶת מַצֵּבֹתָם וַאֲשֵׁרֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ וּפְסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תְּגַדֵּעוּן וְאִבַּדְתֶּם אֶת שְׁמָם מִן הַמָּקוֹם הַהוּא. (דברים יב, ב-ג)
הציווי שנצטווינו בתורה להשמיד ולאבד כל עבודה זרה, והאיסור ליהנות ממנה, הוא עיקר עניינו של פרק זה. בענין זה עולות מספר שאלות: כיון שעובדי עבודה זרה עובדים לכל דבר שבעולם, ובכלל זה שמש וירח, הרים וגבעות, ימים ונהרות, ובאלו יש דברים שבוודאי אי אפשר שלא ליהנות מהם, ואף מלשון התורה עולה כי אין הם נאסרים עלינו, ממילא עולה השאלה מה נאסר כשעובדים אותו ומה אינו נאסר, מה יש לאבד ומה אינו בכלל זה.
מצד אחר, יכולים להיות דברים הנראים כעבודה זרה לפי צורתם, כגון פסלים וצורות שונות, אך לא נועדו לכך מתחילה, וגם אינם משמשים כלל לפולחן עבודה זרה, אלא לנוי או לכבוד, ויש לברר מה דינם. מהם הכללים המעשיים במי שבא ספק כזה לידו האם עבודה זרה לפניו או דבר אחר, והאם יש דרך להכריע במצבים שונים.
מלבד פסילים של עבודה זרה, מוזכרים בתורה במפורש בענין זה עצי אשרה, מזבחות ומצבות. ויש לשאול באלו מהם מדובר בדיוק, שהרי כל אחד מאלו יכול להוות עבודה זרה בעצמו, וייתכן שאינו אלא משמש לצורך עבודה זרה. ובענין זה עצמו יש לשאול: מהו דינם של אותם דברים שאינם עבודה זרה בעצמם, אלא משמשים לה, כגון בתים וחצירות שעבודה זרה מצויה בהם, מזבחות ובמות שעושים לכבודה, תכשיטים וקישוטים שנעשו לייפותה? בעיה אחרת היא: האם דברים הנאסרים מחמת היותם עבודה זרה או משמשים לה אסורים לעולם, גם כאשר שוב אינם משמשים יותר לכך, או שיש דרכים וזמנים שבהם האיסור בטל? ומה דינם של שברים של עבודה זרה? אף בהגדרת איסור ההנאה מעבודה זרה יש מקום לדון מה נחשב כהנאה מעבודה זרה ומה אינו נחשב בכלל זה. שאלות אלה הן עיקר עניינו של פרק זה, ואגב מתבררים נושאים אחרים קרובים בעניינם.