וַיְדַבֵּר ה׳ אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אִישׁ כִּי יַפְלִא נֶדֶר בְּעֶרְכְּךָ נְפָשֹׁת לַה׳. וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וְעַד בֶּן שִׁשִּׁים שָׁנָה וְהָיָה עֶרְכְּךָ חֲמִשִּׁים שֶׁקֶל כֶּסֶף בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ. וְאִם נְקֵבָה הִוא וְהָיָה עֶרְכְּךָ שְׁלֹשִׁים שָׁקֶל. וְאִם מִבֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְעַד בֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר עֶשְׂרִים שְׁקָלִים וְלַנְּקֵבָה עֲשֶׂרֶת שְׁקָלִים. וְאִם מִבֶּן חֹדֶשׁ וְעַד בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר חֲמִשָּׁה שְׁקָלִים כָּסֶף וְלַנְּקֵבָה עֶרְכְּךָ שְׁלֹשֶׁת שְׁקָלִים כָּסֶף. וְאִם מִבֶּן שִׁשִּׁים שָׁנָה וָמַעְלָה אִם זָכָר וְהָיָה עֶרְכְּךָ חֲמִשָּׁה עָשָׂר שָׁקֶל וְלַנְּקֵבָה עֲשָׂרָה שְׁקָלִים. וְאִם מָךְ הוּא מֵעֶרְכֶּךָ וְהֶעֱמִידוֹ לִפְנֵי הַכֹּהֵן וְהֶעֱרִיךְ אֹתוֹ הַכֹּהֵן עַל פִּי אֲשֶׁר תַּשִּׂיג יַד הַנֹּדֵר יַעֲרִיכֶנּוּ הַכֹּהֵן. (ויקרא כז, א-ח) And the Lord spoke to Moshe, saying, Speak to the children of Yisra᾽el, and say to them, If a man make a singular vow, to give to the Lord the estimated value of persons, then the estimation shall be of the male from twenty years old even to sixty years old, the estimation shall be fifty shekels of silver, according to the shekel of the sanctuary. And if it be a female, then the estimation shall be thirty shekels. And if it be from five years old to twenty years old, then the estimation shall be of the male twenty shekels, and for the female ten shekels. And if it be from a month old to five years old, then the estimation shall be of the male five shekels of silver, and for the female the estimation shall be three shekels of silver. And if it be from sixty years old and above; if it be a male, then the estimation shall be fifteen shekels, and for the female ten shekels. But if he be too poor for the estimated value, then he shall present himself before the priest, and the priest shall value him; according to the ability of him that vowed shall the priest value him. (Leviticus 27:1-8)
פרק זה עוסק בעיקרו בהגדרת התחומים של פרשת הערכין, מי בכלל המעריכים ומי הם הנערכים. This chapter primarily discusses the parameters of the halakhot of valuations, including who can valuate and who can be valuated.
בפרשת הערכין שבתורה נאמר כי כאשר נודר אדם ערכו של פלוני לשמים — ישנן הגדרות קבועות לערכו של כל אדם לפי גילו ולפי מינו. לכאורה, יכול אדם לנדור כסף למקדש ולהגדיר את גובה התחייבותו בכל אופן שירצה, ויש לדון איפוא, מה חידשה התורה בפרשה זו, בה קבעה ערך קצוב מראש לכל הנודר ערכו של אדם. האם מסגרת זו באה להחליף כל מסגרת אחרת של הקדש? אם אכן אינה באה להחליפה, מה הם בדיוק ההבדלים ביניהן? The Torah sets standardized sums for the valuated, based on age and sex. This raises the question of how this system of valuation relates to other types of vows, which are defined by the one who utters them. Does this system of valuation replace such personally defined vows or does it supplement them? If both types of vows are valid options, what are the differences between them?
ראשית, יש לדון למי בדיוק נוגעת פרשה הערכין, האם כל אחד יכול נדר ערכין? התורה פתחה ב ״איש כי יפליא נדר״ מי הוא איש? האם דווקא איש ולא אשה? האם רק איש בוגר? ומה לגבי גויים, שהרי פרשה זו פותחת ב״דבר אל בני ישראל? The first matter that requires clarification is who is able to valuate. When the Torah refers to a person valuating, is this limited by age or sex? Furthermore, is this form of vow limited to Jews, to whom the section is apparently addressed?
וכן יש לשאול לגבי הנערכים. האם בדיני ערכין, שווה דין הערך בכל אדם השייך לאותה שכבת גיל? ומה דינו של אדם שאינו שווה כלום מבחינה ממונית, כגון מנוול ומוכה שחין? Similarly, questions arise with regard to the object of the valuation. Is there a distinction between different people who fall into the same age range? Can a repulsive man or one afflicted with boils be the object of a valuation?
הערך הנמוך ביותר בדיני ערכין הוא של מי שהוא בן חודש ומעלה, ומה דינו של המעריך פחות מבן חודש? האם יש איזו משמעות לנדרו? ומה דינו של נודר דמיו (ולא ערכו) של פחות מבן חודש? As the lowest sum prescribed by the Torah is for a month-old child, the Gemara explores whether there is any significance to a vow valuating a child who is less than a month old. It also addresses the halakha when one vows to donate the assessment, rather than the valuation, of such a child.
התורה מזכירה בנדרי הערכין את הביטוי ״נפשות״, וביטוי זה מורה כי ניתן לנדור ערכו של אדם חי, ולא של אדם שמת כבר. מה דינו של אדם העומד למות? האם ניתן להגדירו כנפש? In the passage outlining valuations, the Torah uses the term “persons,” which indicates that only people who are alive are subject to valuation. It is therefore necessary to examine the halakha with regard to one who is moribund.
אגב הדיון בשאלות אלו, מתבררות שאלות נוספות, שיש להן משמעות כללית לתחומים אחרים בתלמוד, כגון קבלת תרומות מן הנכרים, מעמדו ההלכתי של העומד למות, מעמדו של העובר שבמעי אמו, ועוד. In the course of discussing these issues, other questions of broader significance are clarified as well. These include the matter of accepting donations from gentiles, the legal status of one who is moribund, the status of a fetus, and other issues.