בשם אל אקראה חפצי למלאות והוא עזרי להחל גם לכלות: In the name of God I call, my desire to fulfill, And He is my help to begin and also to complete:
לגלות מספרי דקדוק ומלות ופירוש טעמי ספר תהלות: To reveal the secrets of grammar and words, And the explanation of the meanings of the Book of Praises (Psalms):
אגדל אל אשר כל הגדולות למול אחת גדולותיו נקלות: I will magnify God, before Whom all great things, Compared to one of His great deeds, are insignificant:
ברוח פיו יסובב העגלות ויריץ כל צבאיו על מסלות: By the breath of His mouth He turns the celestial spheres, And makes all His hosts run on their paths:
רצונו תעשנה כל המולות עלילותיו פליאות גם מגולות: His will all created beings perform, His deeds are wondrous and also revealed:
הדרו אערוך תמיד במלות יקרות כי בכתם לא מסולות: His majesty I will always set forth in precious words, For they are not valued with fine gold:
משוש לבי פני צורי לחלות וכל חפצי לכונן לו תפלות: The joy of my heart is to supplicate the face of my Rock, And all my desire is to direct prayers to Him:
ובשמו אכתבה ספר תהלות והוא עזרי להחל גם לכלות: And in His name I will write the Book of Praises, And He is my help to begin and also to complete.
נאם אברהם בן רבי מאיר אבן עזרא הספרדי Thus spoke Abraham son of Rabbi Meir Ibn Ezra the Sephardi.
זה ספר תהלות יש בו מזמורים ושם המשורר או המחבר כתוב בראש המזמור ויש מהם רבים בלא זכר שם המשורר כמזמור הראשון גם השני ומזמור יושב בסתר עליון ואשר אחריו. This is the Book of Praises (Tehillim). It contains psalms (mizmorim), and the name of the poet or composer is written at the head of the psalm. And there are many among them without mention of the poet's name, like the first psalm, also the second, and the psalm "He who dwells in the secret place of the Most High" (Psalm 91) and the one after it (Psalm 92).
ומחלוקת גדולה יש בינות המפרשים יש אומרים כי כל הספר לדוד והיה נביא והעד במצות דוד איש האלהים (נחמיה יב כד) וככה לא נמצא בספרינו כי אם על נביא ועוד שאמר בדבריו האחרונים רוח יי דבר בי (שמואל ב כג ב) כמו הדובר בי (זכריה א ט) ומלתו על לשוני (שמואל ב כג ב) ומצאנו שם ידותון מחובר עם דוד במזמור. והיה כן כי המזמור לדוד ונתנו לידותון לנגן כי הוא אחד מהמנצחים. וככה לשלמה אלהים משפטיך למלך תן נבואת דוד לשלמה בנו. ותפלה למשה היא לדוד ונתן המזמור לבני משה לשמואל ובניו. וככה כל מזמור לאסף ולבני קרח לאחד מבני הימן נכד שמואל שהיה מבני קרח ככתוב בספר דברי הימים (דה"א ו יח) ועל נהרות בבל גם אלהים באו גוים בנחלתך נבואת דוד שהתנבא לעתיד על דרך הנה בן נולד לבית דוד יאשיהו שמו (מלכים א יג ב). And there is a great dispute among the commentators. Some say that the entire book is David's, and he was a prophet. The proof is "according to the commands of David, the man of God" (Nehemiah 12:24). And such [a title, "man of God"] is not found in our books except regarding a prophet. Furthermore, [David] said in his last words, "The spirit of the Lord spoke through me" (II Samuel 23:2) – similar to "[the angel] who spoke with me" (Zechariah 1:9) – and "His word was on my tongue" (II Samuel 23:2). And we find the name Jeduthun connected with David in a psalm. This is understood as the psalm being David's, and he gave it to Jeduthun to play music, for he was one of the conductors (chief musicians). Similarly, [the psalm beginning] "To Solomon. O God, give Your judgments to the king" (Psalm 72) is a prophecy of David for Solomon his son. And "A Prayer of Moses" (Psalm 90) is [according to this view] David's, and he gave the psalm to the 'sons of Moses' – to Samuel and his sons. And similarly, every psalm designated "To Asaph" or "To the Sons of Korah" [is considered David's, given] to one of the sons of Heman, grandson of Samuel, who was of the sons of Korah, as written in the Book of Chronicles (I Chronicles 6:18). And [psalms like] "By the rivers of Babylon" (Psalm 137) and also "O God, the nations have come into Your inheritance" (Psalm 79) are prophecies of David who prophesied about the future, in the manner of "Behold, a son shall be born to the house of David, Josiah by name" (I Kings 13:2).
ויש אחרים אומרים כי אין בספר נבואה לעתיד ובעבור זה כתבוהו הקדמונים עם איוב ומגלות והעד מזמור ושיר ותפלה. ואמרו כי על נהרות בבל חברו אחד מהמשוררים בבבל וככה אמרו כי כל מזמור לבני קרח הוא לאחד מהמשוררים מבני בני הימן שהיו בבבל ודבריהם יורו על הגלות ולא ימצא ככה בדברי דוד. ואמרו כי גם אסף שם משורר היה בבבל ואיננו אסף המנצח שהיה בימי דוד. וככה איתן האזרחי חבר מזמור בהכרת מלכות בית דוד בימי צדקיהו. והמזמורים שאין כתוב עליהם שם לא ידעו המחברים זה ספר תהלות שם המחבר. וככה לבני קרח לאחד מזרעו ולא ידעו שמו ואשרי תמימי דרך דברי נער מנערי ישראל היה לו כבוד ממלכי בבל. והעד במה יזכה נער. צעיר אנכי ונבזה. גם ישבו שרים בי נדברו. And there are others who say that there is no prophecy about the future in the book, and therefore the ancients included it with Job and the Megillot (Scrolls) [i.e., in the Writings section of the Tanakh, not the Prophets]. The proof is [the use of terms like] "psalm" (mizmor), "song" (shir), and "prayer" (tefillah). And they said that "By the rivers of Babylon" (Psalm 137) was composed by one of the poets in Babylon. Similarly, they said that every psalm "To the Sons of Korah" is by one of the poets from the descendants of Heman who were in Babylon, and their words indicate the exile, and such [direct references to exile] are not found in the words of David. And they said that Asaph was also the name of a poet who was in Babylon, and not the conductor Asaph who was in the days of David. And similarly, Ethan the Ezrahite composed a psalm (Psalm 89) concerning the cutting off of the Davidic monarchy in the days of Zedekiah. And regarding the psalms upon which no name is written, the authors are unknown [according to this view]. Similarly, [a psalm headed] "To the Sons of Korah" [means] by one of his descendants, and they did not know his name. And [they suggest that] "Happy are those whose way is blameless" (Psalm 119) are the words of a youth from the youths of Israel who had honor from the kings of Babylon. The proof is [verses within Psalm 119 like] "How can a youth (נער) keep his path pure?" (v. 9), "I am young (צעיר) and despised" (v. 141), and also "Princes sat and spoke against me" (v. 23).
ודעתי נוטה עם דברי הקדמונים כי זה הספר כולו נאמר ברוח הקודש ולמה תמהו ממלת שיר והנה שירת האזינו תוכיח. גם תפלה לחבקוק גם התנבא על לשון הצדיקים עד אנה יי שועתי ובספר ישעיה למה תתענו יי מדרכיך. And my opinion inclines towards the words of the ancients [the first view mentioned]: that this entire book was said with the Holy Spirit (Ruach HaKodesh). And why were they [the second group] astonished by the word "song" (shir)? Behold, the Song of Ha'azinu (Deuteronomy 32) proves [that prophecy can be called a song]. Also "A Prayer of Habakkuk" (Habakkuk 3:1) – he also prophesied in the language/style of the righteous, [asking] "How long, O Lord, shall I cry..." (Habakkuk 1:2). And in the book of Isaiah [we find prayerful language within prophecy]: "Why, O Lord, do You make us stray from Your ways?" (Isaiah 63:17).
וכל מזמור כתוב בראשו לדוד הוא לדוד או לאחד מן המשוררים המתנבאים על דוד על דרך לשלמה אלהים משפטיך למלך תן שגם הוא לאחד המשוררים על שלמה. ותפילה למשה הוא למשה. ומזמור לאסף גם הוא לאסף שהיה בימי דוד וכתוב עליו הנבא על ידי המלך (דה"א כה ב) ולבני קרח לבני הימן המשורר וכולם היו בימי דוד. וכתוב על הימן חוזה המלך ולשלמה לאחד המתנבאים על שלמה או על המשיח בנו כאשר נקרא שמו ודוד עבדי נשיא להם לעולם על דרך ואתה אל תירא עבדי יעקב והמזמורים שאין כתוב בראשם שם אדם יתכן שאינן לדוד אולי הם לדוד כמזמור הודו ליי קראו בשמו שאין שם שם דוד והוא לדוד וזה מפורש בדברי הימים כי דוד חברו על הארון ונתנו לאסף המשורר ולמה תמהו מפרשים בעבור שאין בתחילת הספר נבואת דוד. כי אין ספק בין הישראלים כי ספר בראשית משה אדוננו כתבו כי ככה קבלו אבותינו הקדושים ז"ל אע"פ שאין כתוב בתחלה וידבר השם אל משה: And every psalm written at its head "To David" (לדוד / L'David) is either by David, or by one of the poets prophesying about David, in the manner of "To Solomon. O God, give Your judgments to the king" (Psalm 72), which is also by one of the poets [prophesying] about Solomon. And "A Prayer of Moses" (Psalm 90) is by Moses. And a psalm "To Asaph" is also by the Asaph who was in the days of David, and it is written about him "[who] prophesied under the guidance of the king" (I Chronicles 25:2). And "[To] the Sons of Korah" refers to the sons [descendants] of Heman the poet, and all of them were in the days of David. And it is written about Heman, "the king's seer" (I Chronicles 25:5). And "[To] Solomon" (Psalm 72) is by one of the prophets prophesying about Solomon, or about the Messiah his son [descendant], as his name is called [prophetically elsewhere], "and David My servant shall be their prince forever" (Ezekiel 37:25), in the manner of "And you, fear not, O My servant Jacob" (Jeremiah 30:10). And the psalms at whose head no person's name is written - it is possible they are not David's, [but] perhaps they are David's, like the psalm "Give thanks to the Lord, call upon His name" (Psalm 105), where David's name is not [written at the head], yet it is David's. And this is explicit in Chronicles, that David composed it concerning the Ark and gave it to Asaph the poet (see I Chronicles 16:7, which contains verses from Psalm 105). And why were [some] commentators astonished because there isn't at the beginning of the book [an explicit statement like] "The prophecy of David"? For there is no doubt among the Israelites that the Book of Genesis was written by Moses our master, for so our holy fathers, of blessed memory, received [by tradition], even though it is not written at the beginning, "And the Lord spoke to Moses."