כתב הרב מצוה חמישית שנצטוינו בעבודתו שנאמר ועבדתם את ה' אלהיכם וגו' ואומר ולעבדו בכל לבבכם. אמר ז"ל ואע"פ שמצוה זו מן המצות הכוללות כלומר שאינן נמנות כמו שבארנו בעיקר הרביעי יש בו גם כן פרט והוא מצוה בתפלה ולשון ספרי ולעבדו זו תפלה ובמשנתו של ר' אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר מנין לעיקר תפלה מן המצות שנאמר את ה' אלהיך תירא ואותו תעבוד ואמרו עבדו בתורתו עבדו במקדשו כלומר ללכת שם להתפלל בו כמו שביאר שלמה, כל אלה דברי הרב. ואין נכונה בזה שכבר בארו חכמים בגמרא תפלה דרבנן כמו שאמרו בפ"ג דברכות (דף כ"א) לענין בעל קרי שקורא ק"ש ומברך על המזון לאחריו ואינו מתפלל והעלו הטעם בזה אלא ק"ש וברכת המזון דאורייתא תפלה דרבנן. ובגמרא סוכה (דף ל"ח) אמרו גבי תפלה דתנן ואם התחילו אין מפסיקין, והקשו מלולב דקתני נוטל על שולחנו אלמא מפסיק והשיבו בדרך תימה מאי קושיא הא דאורייתא הא דרבנן, וכבר ראינו לו בהלכות תפלה אמר שחייב אדם מן התורה בתפלה בכל יום אלא שאין מנין התפלות ולא משנה התפלה מן התורה וכך כתב בזה המאמר במצוה עשירית שזמני התפלה אינן מן התורה אבל חובת עצמה היא מן התורה, וגם זה איננו נכון בעיני שבעל קרי מברך על המזון לאחריו מפני שהוא מן התורה ואינו מתפלל עד שיטבול אפי' עמד כמה ימים בקריו, ועוד שמי שנאנס ולא התפלל בשחרית ובמנחה נסתפק בעצמו ספק התפלל ספק לא התפלל אם כן לפי דבריו של הרב היה צריך לחזור ולהתפלל והם פסקו לעולם בכל ספק בתפלה שאינו חוזר ומתפלל מפני שהיא מדרבנן ואם אינה מצוה בכל יום מתי תהיה החובה הזאת המוטלת עלינו מה"ת שיתפלל יום אחד בשנה או בכל ימיו פעם אחת וכבר אמרו ברב יהודה דמתלתין יומין לתלתין יומין הוה מצלי לפי שהיה עוסק בתורה וסמך על מה שאמרו חברים שהיו עוסקין בתורה מפסיקין לקריאת שמע ואין מפסיקין לתפלה שהיא דרבנן לעולם [כי אין לומר שחיוב מה"ת רק כל שלשים יום] אלא ודאי כל ענין התפלה אינו חובה כלל אבל הוא ממדת חסד הבורא יתברך עלינו ששומע ועונה בכל קראנו אליו, ועיקר הכתוב ולעבדו בכל לבבכם מצות עשה שתהיה כל עבודתנו לאל יתעלה בכל לבבנו כלומר בכוונה רצויה שלימה לשמו ובאין הרהור רע, לא שנעשה המצות בלי כונה או על הספק אולי יש בהם תועלת, כענין ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך שהמצוה היא לאהוב את השם בכל לב ולב ושנסתכן באהבתו בנפשנו ובממוננו. ומה שדרשו בספרי ולעבדו זה תלמוד ד"א זו תפלה אסמכתא היא או לומר שמכלל העבודה שנלמוד תורתו ושנתפלל אליו בעת הצרות ותהיינה עינינו ולבנו אליו כעיני עבדים אל יד אדוניהם וזה כענין שכתוב וכי תבאו מלחמה בארצכם על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות ונזכרתם לפני ה' אלהיכם והיא מצוה על צרה שתבא על הצבור לזעוק לפניו בתפלה ובתרועה והוא הענין שבאר שלמה ע"ה כמו שכתוב בהעצר שמים ולא יהיה מטר וכתיב רעב כי יהיה דבר כי יהיה שדפון ירקון ארבה חסיל כי יהיה כי יצר לו אויבו בארץ שעריו כל נגע כל מחלה כל תפלה כל תחנה אשר תהיה לכל האדם לכל עמך ישראל אשר ידעון איש נגעי לבבו ופרש כפיו אל הבית הזה. וכבר דרשו עוד שם בספרי רבי אליעזר בן יעקב אומר ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם מה תלמוד לומר והלא כבר נאמר בכל לבבך להלן ליחיד וכאן לציבור כאן לתלמוד כאן למעשה, אמר שנצטוינו לעבוד השם בכל לבבנו בלמוד תורתו ובעשיית מצותיו, וכן זו שנויה שם אותו תעבודו עבדוהו בתורתו עבדוהו במקדשו פירושו לומר שיעבדו אותו במקדשו בעבודת הקרבנות והשיר וההשתחויות שם מוסיף על עבודת המצות לפי שאמר הכתוב אחרי ה' אלהיכם תלכו ואותו תיראו ואת מצותיו תשמורו ודרשו שם בספרי את מצותיו תשמורו זו תורת משה ובקולו תשמעו בקול נביאו. הנה עשיית המצות כלן כבר נאמר ולכך דרשו ואותו תעבודו בעבודת המקדש ואמרו בפירוש כלל הפסוק עבדוהו בתורתו עבדוהו במקדשו (לומר) שצוה תחלה עבדוהו בתורתו כלומר בעשיית המצות כולן מרישיה דקרא וצוה עבדוהו במקדשו מן ואותו תעבודו לומר כי בזה כולו תהיה עבודתנו שלימה אליו יתעלה, והנה הם מצות כוללות. אבל מפני שצוה אותנו בפסוק בכל לבבכם בענין חדש להיות כל לבבנו מיוחד אליו יתעלה בעשיית המצות כאשר פירשתי יתכן שתבא המצוה הזאת בחשבון רמ"ח מצות עשה. ומן הטעם הזה אצלו לא ימנו המצות הכוללות מפני שכבר נמנו בפרטן וכמו שלא נמנה הכפל מצוה מן המצות פעמים שלש בפרט אלא אחת כן לא נמנה כפלן בכלל אלא באחת ואולם אם דורש בכפלן והוסיף בו ענין ראוי להמנות ימנו. ואם אולי יהיה מדרשם בתפלה עיקר מן התורה נמנה אותו במנינו של הרב ונאמר שהיא מצוה לעת הצרות שנאמין שהוא יתברך ויתעלה שומע תפלה והוא המציל מן הצרות בתפלה וזעקה, והבן זה: The rav wrote the fifth mitzvah, that we were commanded with service, as it says "And you shall serve the LORD your God..." (Shemot 23:25), and it says "to serve Them with all your hearts". He (z"l) said: even though this mitzvah is one of the general mitzvot, which is to say, that are not counted, as we explained in Principle 4, there is also a specific piece, and that is the commandment of prayer. The language of the Sifrei: '"and to serve Them" - this is prayer.' And in the mishna of Rabbi Eliezer the son of Rabbi Yosi haGalili, he said: from where is the principality of prayer among the mitzvot? As it says, "your God fear, and Them serve". And we say: serve in Their Torah, serve in Their Temple? Meaning: to go there to pray, as Shlomo explained. All these are the words of the rav. And he's not correct in this, as the sages already explained in the Gemara that prayer is a rabbinic commandment, like it says in the third chapter of Brachot (21) regarding a ba'al keri who says the Shema and blesses after his meal, that he doesn't pray - and they brought up a reason for this, rather that saying the Shema and blessing of the meal are Biblical and prayer is rabbinic. And in Sukkah 38a, they say regarding prayer, as it says: if he began [to eat before praying] don't stop him [so he can pray], and they gathered this from the lulav, as it says he takes it at his table - therefore he must stop! And they responded, asking what's the problem? This [lulav] is Biblical and this [prayer] is rabbinic! And we already saw in the Laws of Prayer that he said, a person is Biblically obligated in prayer every day, it's just that the number and content of the prayers aren't Biblical. And thus he wrote in this article regarding the tenth mitzvah, that the times of prayer are not Biblical, but the obligation itself is Biblical. And this is also incorrect in my eyes! Since the ba'al keri blesses the blessing of the meal after the meal, since that is Biblical, and does not pray until he immerses, even if he remained many days in his keri status! And further: a person who was rendered unable to pray in the morning, and in the afternoon is unsure whether they prayed or not: if so, according to the words of the rav he would need to go back and pray [again]! And they decided that in every case, every doubt of prayer, that a person does not go back and pray, since it's rabbinic! And if it's not a mitzvah every day, when will this duty be laid upon us? From this reasoning, perhaps once a year? Or once in a person's life?! And it's already been said of Rav Yehuda that he would pray every thirty days, since he was busy with Torah and relied on what they said: friends who are busy with Torah stop to say Shema but don't stop to pray, since that is rabbinic. [In any case, since one can't say that the obligation from this reasoning is only every thirty days] rather, certainly every matter of prayer isn't obligatory at all, rather it's from an attribute of kindness from the Blessed Creator to us, that They hear and answer in all of our calls to Them, and the main thing of the verse "And to serve Them with all your hearts" is a positive commandment that all our service should be towards the Exalted God with all of our hearts - that is to say with intention, willing and whole, to Their Name, and with no evil thoughts. Not that one should do the mitzvot without intention or doubtfully - "perhaps there's a purpose to these" - like the matter of "And you shall love the LORD your God with all your heart and with all your lives and all your means" - that the mitzvah is to love God with each and every heart, and that we endanger ourselves with love of Them with our lives and our money. And that which is explicated in the Sifrei "and to serve Them - this is Torah study; another explanation - this is prayer" is just a casual link, or to say that out of the generality of Service we should learn Their Torah and we should pray to Them in the time of troubles. And our eyes and heart should be to Them, like the eyes of slaves to the hand of their masters, and this is like the thing that was written: "And if you go to war in your land against the enemy that oppresses you [הצר הצורר אתכם], then you shall blow an alarm [הרעותם] with the trumpets; and you shall be remembered before the LORD your God" (Bamidbar 10:9). And this is a mitzvah regarding trouble [צרה] that comes to the community, to call out before it in prayer and in shouting [תרועה]. And this is a matter that Shlomo, peace be upon him, explained, as it is written "When the heaven is shut up, and there is no rain" (II Chronicles 6:26), and it is written: "If there should be dearth in the land, if there should be pestilence, if there should be blight, or mildew, locust, or caterpillar; if their enemies besiege them in the cities of their land; whatever sore or whatever sickness there be: then whatever prayer or whatever supplication shall be made by any man, or by all Thy people Yisra᾽el, (for everyone shall know his own trouble and his own grief,) and he spread out his hands towards this house" (II Chronicles 6:28-9). And we already explained there in the Sifrei, Rabbi Eliezer ben Ya'akov says: "and to serve him with all your hearts and with all your lives": why did the Torah say? Was it not already said "with all your heart"? There for an individual and here for a community, here for study, here for action. He said that we are commanded to serve God with all our hearts: with the study of Their Torah and with the doing of Their mitzvot. And so too this is repeated there, "Them you will serve" - serve Them in Their Torah, serve Them in Their Temple. Meaning to say that one should serve Them in Their Temple with the service of the sacrifices and the song and the bowing their, in addition to the service of the mitzvot, since the verse says: after the Lord your GOD you should walk and Them you should fear, and Their mitzvot you should keep. And they explain there in the Sifrei: Their mitzvot you should keep, this is the Torah of Moshe. And Their voice you should hark to: the voice of Their prophet. Behold, the performance of all the mitzvot was already said, and for this reason they explained: and Them you should serve, with the service of the Temple. And they said clearly the general rule of the verse: serve Them with Their Torah, serve Them with Their mitzvot - to say that They first commanded to serve Them with Their Torah, meaning, performance of all the mitzvot, from the first part of the verse. And They commanded to serve Them in Their Temple with "and Them you shall serve", since with this it will all be our service, whole, to Them (may They be exalted), and behold those are inclusive commandments. However, since They commanded us with a verse "with all of your hearts" in a new thing, that all our hearts should be unified to Them (may They be exalted) in the performance of the mitzvot, as I explained: therefore that these mitzvot should come in the count of the 248 positive mitzvot. And from this claim to him he didn't count the general/overarching mitzvot, since they were already counted in their details/specifics, and since the doubled mitzvah from the mitzvot twice, three specifically. Rather, one, since they didn't count both of them, since there's only one in generality, but however: if one explains in their doubling and adds something that's count-worthy, they should count. And if, perhaps, there should be in their explaining a principle of prayer from the Torah, it should be counted in the count of the Rav, and it should be said that it is a mitzvah at the time of troubles that are said that They, may They be blessed, may They be exalted, listens to prayer, and They save from trouble with prayer and cries, and understand this.