סעיף א' (יש נזהרים מלסדר הגט בע"ש) גם שבסדר הגט כתב סתם שלא לסדר גט פטורין בערב שבת"ק מכל מקום לצורך קצת נכון לסדר. שכן משמע מהתה"ד ז"ל סי' רכ"ז. שרק בחליצה הקפיד ביותר מצד שהיא כדין ואין דנין בעש"ק. מה שאין כן לגבי גט כתב שם להדיא שהוא רק זריזות יתרתא לכתחלה:
וגם שכתב טעם שלא לסדר גט פטורין בלילה משום שאין דנין בלילה. הרי גם שם ההלכה לסדר בלילה לצורך (ואולי כוונת מה שכתב ששייך און דנין בלילה לגבי סידור גט פטורין. הוא רק מצד שלא פלוג. אטו גיטין שיש שורת הלכה לכוף המגרש שזה משפט גמור. ולזה כל שארי גיטין שאין בהם כפיה הוא רק זריזות יתרתא לכתחלה כשאפשר בנקל. וכן הוא ממילא גבי עש"ק ולזה לא הזכיר בתה"ד ז"ל דררא דדין לגבי גט כלל) והרי כתב התה"ד ז"ל שם שאנו דנין בעש"ק. משום ביטול מלמדים (ומשמע שהי' מנהגם להיות מלמדים שבעיר הם הדיינים ולא דיינים קבועים זולתם. ואולי כוונתו מצד ביטול של האב"ד שהוא תופס ישיבה גם כן מסתמא) ורק בחליצה הקפיד שם ביותר גם למנהגינו מה שאין כן בזה. ולזה סדרתי פעם אחת כבר גט פטורין בערב שבת"ק על ידי שאמרו לי שהוא מקום עיגון. ונראה להקל בזה וגם לצורך קצת:
מה שכתוב בסדר הגט למנות תחלה השליח ואחר כך לקנות הדיו ומכשירי הכתיבה וכן מסירת ביטול מודעות אחר השליחות וכתב הטעם בזה בדרכי משה ז"ל משום ששליח לבד נאמן כשנים על בפני נכתב ולזה כשממנין בתחלה יש לו תורת שליח ויהי' נאמן נראה שזה רק זריזות יתרתא. שהרי כמו שנאמנים לפעמים בגדלות לומר כזה ראינו בקטנות. כל שכן שנאמן אחר שהוא שליח לומר שזה ראה קודם שנעשה שליח. כל שלא הי' אז בגדר מלתא דלא רמיא עליה דאינש רק ידע שימנוהו שליח ויהי' צריך להעיד בזה ומכל מקום צלע"ע:
גם בגט על ידי שליח כשנתאחר חתימת העדים ומסירה לשליח לספק חשכה. סדרתי גט פטורין לאחר בזה כיון שכתב הב"ש ז"ל בשם הר"ן ז"ל שלא מועיל מה שהוא על ידי שליח לגבי נכתב ביום. לזה גם במסירה בספק חשיכה אין להקל כשאפשר לכתוב אחר בנקל וגם שלא נתפרש רק נכתב ביום ונחתם בלילה. ולא נתפרש ספק חשיכה אין להקל בספק. אך אולי יש לומר שכוון שיד בעל השטר על התחתונה וכשיש ספק השטר כדליתה ממילא בודאי לא שייך בזה חשש מוקדם ויהי' כשר ודאי אך הרי במה שיהי' בעל השטר מיחזק יכול להיות ריעותא על ידי זה ולזה אין להכשיר בספק משיכה בזה. וצלע"ע היטב בזה ובשעת דחק יש לצדד בזה עוד: