אין קורין בתורה בציבור פחות מי' וכו' ואין קורין פחות מי' פסוקי' וכו' ואין מתחילין בפ' פחות מג' פסוקי' וכו'. במס' מגילה כ"א ע"ב הני ג' כנגד מי אמר ר' אסי כנגד תורה נביאים וכתובים. רבא אמר כנגד כהנים לוים וישראלים וכו' אין פוחתין מעשרה פסוקים וכו' כנגד עשרה בטלנין שבביהכ"נ רב יוסף אמר כנגד עשרת הדברות שנאמרו למשה בסיני ור' יוחנן אמר כנגד עשרה מאמרות שבהן נברא העולם וכו' עיי"ש:
קורין ג' פסוקים בתורה כנגד תורה ונביאים וכתובים דליכא מידי דלא רמיזא בתורה וכל דברי נביאים וכתובים מעיני התורה ישאבון ותורה אחת לעדי עד וכהנים ולוים וישראלים אף כי מצות שונות ללוים וכהנים למטרה אחת וממקור אחד יצאו ויבואו. ועשרה בביה"כ הנקראים ציבור כי לכל ישראל נאמרה לכל איש ואיש בלי שנוי מהות ומקום מי ועשרה בני אדם הנקראים עדה כנגד כל ישראל וגם אלה עשרה בטלנין נמנו מהעיר כולו והמה כנגדן. וכנגד עשר דיברות עי' ברש"י בתורה בשם רבינו סעדיה גאון ז"ל שתרי"ג מצות נכללו בהם וכנגד עשרה מאמרות וכו' כמ"ש רז"ל שהעולם נברא בשביל התורה ולכן כנגדן נרמז במנין עשר ואין סתירה בדברים כי נרמז במנינים אלו כנגד כולמו ובדף כ"ג שם כנגד שלשה שומרי הסף ועי' בתוס' דף כ"א ע"ב בד"ה כנגד שזה אינו עיקר הטעם עיי"ש. ולמ"ש כל הטעמים ביחד יכולין להתקיים ושומרי הסף היו שומרי שער המקדש וכמ"ש ברד"ק במקום שהיה כלי המקדש עיי"ש והשמירה במקדש לבל יחולל הקודש תורה לכל ישראל בכל עת ודור להפקיד שומרי הדת ולכן נרמז ככה בקריאת התורה ועבור כל הטעמים אלה בחרו במנין הג' לרמז על כל אלה הרעיונות היקרות לנו אחרינו בכל דור ודור: