אלה מסעי כו' דהנה כתיב בפ' זו והיו אלה לכם לחקת משפט לדורותיכם בכל מושבותיכם. פרשנו בעזרתו ית' דידוע צדיק נקרא זה אמרנו טעם כי צדיק גוזר כו'. והנה כשבא למעלה דבריו ותפילותיו ומעשיו הטובים שמקובלים בלי קטרוגים הכל שואלים עליו מי הוא שפועל כ"כ ואומרים זה. הנה לפי זה צדיקים רבים נקראים אלה מטעם הנ"ל. ועוד טעם שצדיקים נכללים בל"ו צדיקים שבכל דור אלה גי' ל"ו. והנה צדיק מחויב להמשיך שפע להעולם כמו יוסף הצדיק הוא המשביר כו' ויכלכל יוסף כו'. ומה שבדורות ראשונים הי' בפועל עתה הוא בכח כי הם היו כמו נשמות לנו ומה שאצל נשמה בפועל אצל הגוף בכח. ע"כ עתה צדיק מחויב להמשיך שפע להעולם בתפלתו ומחשבתו הטובה. והנה ידוע כשהדין נמתק בא ממנה פרנסה כאשר פרשנו כמה פעמים וכדכתוב בספר זה בפ' ואתחנן יעו"ש. וזה והיו אלה פי' הצדיקים לכם לחקת הוא פרנסה כידוע חק לישנא דמזוני. משפט פי' מהמשפט עושים פרנסה. וכן בני כי צריך גבורה וזה לדורותיכם הוא בני בכל מושבותיכם גם בגלות. וזה אלה מסעי בני ישראל פי' הצדיקים הממשיכים להעולם פרנסה וכל טוב ע"י [זה] גורמים לבני ישראל להיות הולכי' ונוסעים מחיל אל חיל כמ"ש מהלכים בין העומדים האלו וקאמר ע"ז אשר יצאו מארץ מצרים ע"י עשה ואהרן. דהנה פרשנו כי רוצה ה' בעמו יפאר ענוים בישועה פי' הגם שרוצה ה' בעמו או כי לשון נתינת טעם בשביל שרוצה ה' בעמו לקרבם אליו ע"כ יפאר ענוים בישועה פי' הישועה שרוצה ית' להושיע לישראל מביאה ע"י הענוים שע"י [זה] יתקרבו להענוים וילמדו מעשיהם. ויהיו טובים. וכן וירם קרן לעמו באופן להיות תהלה לכל חסידיו ע"י זה לבני ישראל עם קרובו. וזה שיצא מארץ מצרים ביד משה ואהרן הלא הי' יכול ית' בעצמו לפעול בלעדיהם אלא שע"י זה יהיו דברי משה ואהרן נשמעים להם ויהיו טובים כלם על ידיהם:
ויכתוב משה כו'. דהנה איתא בחו"ה שיש שני מדרגות טובים מי שע"י התורה משיג הדביקות הגדול בו יתברך כמו הנביאים והדביקות נקרא חו"ה. ויש מדרגה יותר גבוה מזה שעיקר שלו הוא דביקות בו יתברך ע"י זה משיג התורה כמו א"א ע"ה שהשיג כל התורה עד שלא נתנה. כ"א בגלות מצרי' נתגשמו אבותונו הוצרכנו לקבל את התורה להשיג הדביקות בו ית'. וזה ויכתוב משה את מוצאיהם למסעיהם פי' הכתיבות התורה הוא מוצא לדביקות להיות הולכים ונוסעים מחיל אל חיל כנ"ל: על פי ה' פי' ע"י תורה שבע"פ שהיא ביאור התורה שבכתב וכמו שפירשו רז"ל על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית קאי על תורה שבע"פ. ואלה פי' מוסיף על ענין ראשון מסעיהם למוצאיהם שיש להם דביקות עצמם שעל ידי הדביקות משיגים התורה:
סליק ספר במדבר בעזרת האל אשר לתבונתו אין מספר: