במדרש משבחר הקב"ה בעולמו קבע בו ראשי חדשים ושנים משבחר ביעקב ובניו קבע בו ר"ח של גאולה שבו נגאלו ובו עתידין לגאול ובו נולד יצתק ובו נעקד ובו קבל יעקב הברכות ובו רמז תשועה שנאמר ראשון הוא לכם לחדשי השנה. דהנה יש לפרש ענין הפסח להיות נוהג גם בזמן הזה הרוחניות טעם פסח דהנה ידוע יעקב אבינו נקרא שה וכן כלל ישראל כדכתיב שה פזורה ישראל כי מרומז בשה מדרגת יעקב עלי' עד אין סוף [כי] ש' גי' ברחמים הוא מדרגתו (להיות עליותו ברחמים וכן ה' על אותוית אלקים על שאלקותו הוא ברחמים) וכן נמי לפי טבע שה שמעורר רחמים ע"כ אבינו יעקב היה רועה צאן לעורר לו מדת רחמים וכן נמי משה רבינו ע"ה וכן דהמע"ה מאחר עלות הביאו וצריכים לרעותם כן ה' רועינו ית' והנה זה לעומת זה מצרים היו עובדים למזל טלה הגם שודאי לאו דוקא זה לעומת זה כי הקדושה למעלה והסט"א למטה למטה והוא כקוף בפני אדם בדרך זה נקרא זה לעומת זה. וע"כ היו בגלות מצרים למרק הרע שקבלו אבותינו הנקראים שה בהסט"א שעובדו למזל טלה וזה הכור הברזל נשאר שם הזוהמא של הסט"א לעומת השה ואח"כ בזמן הגאולה נפל הרע ויצאנו בהקדושה וע"כ היה הקרבן פסח. וזה דברו אל כל עדת בני ישראל לאמור ויקחו להם איש שה לבית אבות כו' פי' הקדושה עליונה ימשיכו והוא בעשור לחודש שיש בו המזל טלה כי גם ודאי יש לו שורש למעלה בצירופי הויה ב"ה ושורש זה הויה ב"ה כסדרו ובהתפשטות לישראל הנקרא שה כנ"ל. והנה השלשים יום של חודש מרומז במלכות שנקנה בשלשים מעלות ובעשור לחודש הזה שיש בו הקדושה ועליות הירח ליקח להם ולהיות למשמרת שצריך עדיין שימור כיון שהיו עדיין במצרים שהיה לעומת זה וכמו המצה שמורה שצריכה שימור מפני אשר נבאר אח"כ. ואם ימעט הבית כו' להשיג הקדושה העליונה יקח הוא ושכינו איש לפי אכלו שיכול להשיג מוחין ואורו ית' שנקרא אכילה כמו שכתיב ויחזו את האלקים ויאכלו וישתו. שה תמים זכר דהנה לריש הפרשה החודש הזה יש לפרש דהנה שורש הכל הצריך תשובה כשאדם רואה שאינו טוב כראוי שאינו יכול להתפלל כראוי כל התפלה מראש עד סוף ולפעמים מדבר דברים בטלים ותאות אחרות צריך לשוב והתשובה טוב הוא להיות על שהוא מתאוה לתאות אחרות או לכבוד או לממון ודאי לבקש מהשם ית' הוא טוב על כל מה שצריך וכן לבקש מצדיקים להתפלל עליו זה הוא טוב כי בזכרו ה' אינו עושה עולה וא"כ התשובה ראוי להיות רק משפיע לפעול רצונו יתב' והיא על אהבה וזה כולל הכל כי אז אין צריך לשוב על כל הנהגות שצריך לשוב כי זה כולל הכל והיא נקרא זה דכר משפיע וזה החודש הזה לכם ראש חדשים של כל התחדשות של המעשים טובים והנהגות טובים במה שחוזר בתשובה ויש לו התחדשות על זה דכר להיות רק זה משפיע תענוג בכל לו ית' וזה הוא ראש חדשים. ראשון הוא לכם לחדשי השנה כמו בראש השנה מחדשים לפסוק פרנסה וכן בנים וכן חיים הן לנפש והן לגוף גם במי שחוזר בתשובה כן כנ"ל יש לו כח לפעול התתדשות לטובה כמו שנה חדשה וכן נמי תועלת להשגה לחדש בתורה ע"י התשובה הוא בינה. וזה לחדשי השנה. הוא לימוד. וזה שה תמים הקדושה צריך להיות בלא גאוה בהכנעה שלא להיות בעל מום היא גאוה וזה תמים זכר כנ"ל משפיע תענוג לו ית' בן שנה לשוב כן להיות כבן שנה בלא חטא. מן הכבשים ומן העזים תקחו פי' תקחו זה מצדיקים גמורים או מבעלי תשובה וכמו שפרשנו על מלכא אמר גדיא יאי ומלכתא אמרה אמרא יאי נ"ל ששמעתי מהרב איש האלקים רבי ר' בער שהיו מתווכחים אם צדיקים גדולים אם בעלי תשובה גדולים. ואיני זוכר האיך ואפשר כי אמרא לשון אמירה רכה וכן נמי כבש הוא טוב והולך בנחת כמו צדיק מעיקרא אבל בעל תשובה צריך להתנהג בגבורה גדולה נגד יצה"ר שנתגבר עליו והוא לשון עז כמו עזים קופצים וכן לשון גדיא קשה כגידין וכן כאן מן הכבשים ומן העזים ונמי לשון כבש ומדרגה כי צדיק הולך ממדרגה למדרגה משא"כ בעל תשובה יכול תמיד להשיג כל המדרגות בפעם אחת כדאיתא בזוהר. והי' לכם למשמרת. ונבוא אל ביאור המדרש שהוא כולו מקשה האיך קבע ביעקב ר"ח של גאולה וכן האיך רמז תשועה בו במה שכתב ראשון הוא לכם כו' ונפרש הפסוק דידוע וכבר כתוב או בספר הזה או בשאר ספרים שכתבתי מה שאמרתי בעזרת אל ב"ה דכתיב לא תקום פעמים צרה משא"כ טוב מה שהי' הוא שיהי' אדרבה מה שכבר נעשה תשועה נקל להמשיך דבר זה עוד ובסיפור הנס מתעוררים עוד נסים כאלו וכמו שפרשנו אז ישיר משה כו' פי' ע"י לאמור את השירה הזאת ישיר משה פעם שנית על הנס שיהי' ע"י זה וידוע כי צדיק שבדור הוא נקרא משה כמו ששמעתי מרבי ע"ה על משה שפיר קאמרת. וכן פרשנו על ולמען תספר באזני בנך כו' וידעתם כי אני ה' ונא כתיב וידעו כי קאי על בנך ובן בנך אלא הפי' ע"י סיפור תעורר להיות עוד נסים כאלו וידעתם מחדש כי אני ה'. וכן שמעתי בשם הרב המגיד מזלאטשוב כי העולם נברא ע"י התורה שהיא אותיות וכן חיות העולמות כן בהתורה כמו שכתיב ואתה מחי' את כולם לשון הוה וכן מחדש בטובו בכל יום תמיד כו' לשון הוה ובטובו הוא התורה כי אין טוב אלא תורה ונ"ל שזה הוא משם הב"י ז"ל [נרא' שצ"ל משם האר"י ז"ל] וכן בעת שנעשו נסים ונפלאות נקל לפעול בו נסים עוד וע"כ המן הרשע ויועציו החכמים בשביל זה לא בחרו באותו חודש שנעשו בו נסים לאבותינו ומה שלא בחרו בעת שהי' צער ר"ל ג"כ בשביל שלא תקום פעמים צרה כנ"ל. וזה החודש הזה לכם ראש חדשים פי' להיות התחדשות לאדם שהי' לא טוב להיות כמו ברי' חדשה וכקטן שנולד כמו שהי' בזה החודש שיצאו אבותינו ממ"ט שערי טומאה למ"ט שערי קדוש' יש כח להמשיך להיות טוב ולשוב בתשוב' כמו ביציאת מצרים ראשון הוא לכם לחדשי השנה פי' להיות התחדשו' להשתנו' מרעה לטוב' וכן להיות שנה טובה וכן לשנות המזל לטובה על כי בו ראש המזלות שמרומז ביעקב אבינו שה פזורה ישראל ושורשו הוי' ב"ה כסדרה המרומז בר"ת ישמחו השמים ותגל הארץ ובהקוצי מרומז המזל אין מזל לישראל כי נקרא ית' הוי' שמהוה כל העולמות והוא יש מאין מרומז בקוצי ובו המזל שתלוים בו בני חיי ומזוני וע"כ בא' בניסן ר"ה למלכים פשוט הוא שמלכות ישראל דומה לירח כדאיתא שע"כ בימי שלמה שהי' ט"ו מהאבות הי' במעלת עליונה וכן אמר תמיד ראיתי תחת השמש הוא ירח כדאיתא בזוהר הקדוש וע"כ מלכית נקנית בשלשים מעלות כמו חודש שלשים יום ובשביל שניסן ראש לחדשים ע"כ א' בניסן ר"ה למלכים ועוד טעם על זה גופא דהנה שורש ר"ת ניסן בשם הוי' ב"ה אשר בר"ת ישמחו השמים כו' וידוע שהנה כתיב ברבות צדיקים ישמח עם צ"ל שאיתא זה במדרש על גדולת מרדכי כמו שכתיב בפסוק ומרדכי יצא והעיר שושן צהלה ושמחה ע"כ בא' בניסן ר"ה למלכים כדי שיעשה פרנסים טובים וצדיקים כמו שמרומז בישמחו השמים כו' כמו ישמח העם כי גם על אומות סתם שאינם שונאי ישראל ועע"ז יש שמחה בגדולת צדיקים כמו שכתיב והעיר שושן צהלה ושמחה ואח"כ ליהודים היתה אורה ושמחה וזה ישמחו השמים ותגל הארץ כי האומות מרומז בארץ שהם רק בארצות וזה משבחר הקב"ה בעולמו קבע בו ר"ח ושנים שורש להתחדשות האדם להיות התחדשו' להיות שנה טובה כמו בר"ה ומשבחר ביעקב ובניו כו' כנ"ל כי בניסן מזל טלה ושורשו שם הוי' כסדרה וכן יעקב נקרא שה ושורשו שם הוי' ב"ה כמו שכתיב והנה ה' נצב עליו הפי' על יעקב וידוע זה בפסוק אל אלקים ה' דיבר ויקרא ארץ הוא שורש אבות ודוד וזה קבע בו ר"ת של גאולה כי ניסן שורשו שם הוי' ב"ה כנ"ל שבו נגאלו כו' ובו נולד יצחק פי' ע"י זה ישכח להמשיך דין ופחד על שונאי ישראל. נוסף על גאולתינו כי פחד יצחק וכו נעקד והוא שורש המתקת הדינין כידוע שלא יבוא הדין כ"א על שונאי ישראל ובו קבל יעקב הברכות ויש כח גם להמשיך ברכות לנו ובו רמז תשועה כו' כמו שכתיב ראשון הוא לכם כו' כנ"ל לחדשי השנה להתחדש מרעה לטובה: