הסנה והעקדה
נאוה גרינפילד
'וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַֽיַּחֲבֹשׁ אֶת־חֲמֹרוֹ וַיִּקַּח אֶת־שְׁנֵי נְעָרָיו אִתּוֹ וְאֵת יִצְחָק בְּנוֹ וַיְבַקַּע עֲצֵי עֹלָה וַיָּקׇם וַיֵּלֶךְ אֶל־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר־אָֽמַר־לוֹ הָאֱלֹהִֽים' (בראשית כב, ג) "So early next morning, Abraham saddled his ass and took with him two of his servants and his son Isaac. He split the wood for the burnt offering, and he set out for the place of which God had told him." (Genesis 22:3)
'וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל־אַבְרָהָם אָבִיו וַיֹּאמֶר אָבִי וַיֹּאמֶר הִנֶּנִּֽי בְנִי וַיֹּאמֶר הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים וְאַיֵּה הַשֶּׂה לְעֹלָֽה' (בראשית כב, ז) "Then Isaac said to his father Abraham, 'Father!' And he answered, 'Yes, my son.' And he said, 'Here are the fire and the wood; but where is the sheep for the burnt offering?'" (Genesis 22:7)
'וַיֵּרָא מַלְאַךְ יְהֹוָה אֵלָיו בְּלַבַּת־אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּֽל' (שמות ג, ב) "An angel of the Lord appeared to him in a blazing fire out of a bush. He gazed, and there was a bush burning in fire, yet the bush was not consumed." (Exodus 3:2)
שנינו: אש הסנה הבוער, היא האש שהביא אברהם לעקדת יצחק. שנאמר 'הנה האש והעצים', ונאמר 'והסנה בוער בָּאֵש'. איזו אש? זו אִשו של אברהם.
ומה היא אשו של אברהם? זו אש הדבקות אשר נשאה אותו לעקוד את בנו. שנאמר 'האש והעצים'. 'העצים' שנאמר 'ויבקע עצי עולה'; והאש – לא שמענו. אלא כך אמרו: זו אש הדבקים בה', אשר בכוחה הלך לשחוט את בנו.
ויש אומרים: מניין שאותה אש בערה באברהם ובסנה? שנאמר 'והאלהים נסה את אברהם' (בראשית כב, א), ונאמר 'ויקרא אליו אלהים מתוך הסנה' (שמות ג, ד).
מאי 'מתוך הסנה'? מתוך אותו ניסיון. We have learned: The burning fire of the bush is the fire that Abraham brought with him to the binding of Isaac, as it is stated, "Here are the fire and the wood"; and it is stated, "a bush burning in fire." What fire? This is the fire of Abraham.
And what is the fire of Abraham? This is the fire of attachment that lifted him to sacrifice his son, as it is stated, "the fire and the wood." The wood, as it is stated, "He split the wood for the burnt offering." But the fire, we have not heard [of it]. Rather they said like this: "This was the fire of those who attach themselves to God, through the power of which he went to slaughter his son."
And some say, "From where [do we know] that it was the same fire that burned inside Abraham and at the bush? As it is stated (Genesis 22:1), 'and God tested Abraham; and it is stated (Exodus 3:4), 'and God called to him from within the bush.'
What is, 'from within the bush (sneh)?' From within that test (nesayon)."
וכיצד הייתה האש עולה מהר המוריה אל הר חורב? אמרו: מלאך ה' אשר קרא לאברהם בהר המוריה, לא זז מאצל מזבח העקדה, עד שירדו יעקב ובניו למצרים. משירדו – הלך והתייצב בהר חורב בסנה, הוא ואשו של אברהם אשר שמר אצלו והרי אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות! שתי שליחויות אין מלאך אחד עושה, אבל שליחות אחת עושה. ומהי אותה שליחות? לשמור על צאצאיו של אברהם אבינו ולקיים 'כי ביצחק יקרא לך זרע' (בראשית כא, יב). זהו שנאמר 'אֵינֶנּוּ אֻכָּל'. לא ירדה על הסנה – אלו ישראל – המאכלת. 'וכאשר יענו אתו כן ירבה וכן יפרץ' (שמות א, יב). And how did the fire go up from Mount Moriah to Mount Chorev? They said, "The angel of the Lord who called to Abraham at Mount Moriah did not move from that altar of the binding, until Jacob and his children went down to Egypt. When they went down, it went and stood on Mount Chorev in the bush, it and the fire of Abraham which it guarded with it." But behold, one angel cannot do two missions! One angel cannot do two missions, but it can do one mission. So what was that mission? To protect the descendants of Abraham our father, and to fulfill, "for your offspring will be called through Isaac" (Genesis 21:12). This is what is stated, "it was not consumed." The knife did not descend into the bush - that is Israel! "But the more they were oppressed, the more they increased and spread out" (Exodus 1:12).
רד"ו שנים היה המלאך בסנה הבוער. יש אומרים: רד"ו שנים היה ולא ראו עוברי המדבר את האש עד שבא משה, ויש אומרים ודאי ראו.
לא ראו, מניין? וכי יעלה על דעתך שראו סנה בוער ואיננו אוכל רד"ו שנים ולא דיברו בו? ודאי שלא ראו. זהו שנאמר 'וַיַרְא וְהִנֵּה' (שמות ג, ב). כשהסתכל – היה. ראו, מניין? שנאמר 'בלַבַּת־אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה'. מהו 'הַסְּנֶה'? אותו הסנה הנודע. זה אשר נאמר 'אסרה נא ואראה... מדוע' (שם, ג, ג). 'מדוע' – נודע הדבר, אך סיבתו נסתרה.
ומה זכה משה שראה את האש? באברהם בערה אש, ובמשה בערה אש. מה בין זו לזו?
אש שבערה באברהם – תשוקה הייתה בו למלא רצונו של אלוהים. אש שבערה במשה – תשוקה הייתה בו להציל את עם ישראל. אברהם אבינו הוליך את יצחק לעקדה; משה רבנו הרג את המצרי להחיות את ישראל. בא מי שביקש לקיים את עם ישראל והמשיך במקום שנעצר בו אבי האומה: 'אל תשלח ידך אל הנער' (בראשית כב, יב).
אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות – בראשית רבה נ, ב. רד"ו שנה – על פי במדבר רבה יג, כ.