שרה והעקדה
רבקה לוביץ
הַדְּבָרִים', אלו דברים שהיו עם שרה. והאלוהים ניסה את שרה.
והמלאך אמר לה: קחי נא את בנך את יחידך אשר אהבתְּ את יצחק, ולכי לךְ אל ארץ המוריה והעליהו שם לעולה.
ושרה אמרה: לא. כי לא תשחוט האם את בנה.
ובבוקר השכם, נתעוררה שרה ונזדעזעה, כי הנער איננו וגם אברהם אביו איננו. פרשה ידיה אל אל שבשמים ואמרה: ריבונו של עולם, יודעת אני שמי ששוחט בנו בשם האל, סופו שאין לו בן ואין לו אלוהים. סלח נא לאברהם שטעה בדבר. זכור נא שלא עלה על לב אם להקריב את בנה לאל, והצל הנער מידו.
אותה שעה שלח אברהם את ידו אל המאכלת לשחוט את בנו. ומלאך ה' קרא אל אברהם ואמר: 'אל תשלח ידך אל הנער כי עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה' (בראשית כב, יב) אף על פי שלא חשכת את בנך. ועל כך נאמר 'כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקלה' (שם, כא, יב), לפיכך: 'כי ביצחק יקרא לך זרע' (שם). "These things (or words)" - these are the word that were [spoken] with Sarah: And God tested Sarah. And the angel said to her, "Take your son, your only one, that you love, Isaac, and go to the land of Moriah and bring him up there as a sacrifice." And Sarah said, "No, for a mother shall not slaughter her son." And in the morning she rose early. Sarah was shaken because the lad was not there, nor was his father, Abraham. She raised her hands to God in the Heavens and said, "Master of the universe, I know that the end of one who slaughters his son in the name of God is that he has neither a son nor God. Please forgive Avraham, who erred in this thing. Please remember that it did not cross the mind of the mother to sacrifice her son, and save the lad from his hand!" At that time, Abraham moved his hand towards the knife to slaughter his son. But the angel of the Lord called to Abraham and said, "'Do not move your hand towards the lad, since I now know that you fear God' (Genesis 22:12), even though you did not hold back your son." And that is why it is stated, "Everything that Sarah tells you, listen to her voice" (Genesis 21:12). Hence, "your offspring will be known through Isaac."
מדרש זה פורסם לראשונה בתוך: רבקה לוביץ, 'ותלך לדרוש – מדרש נשים יוצר', טובה כהן (עורכת), האשה ביהדות: סדרת דיונים, 11 (תשס"ג), עמ' 17.