ענין רוח הקודש: הנה חקק הבי״ת בטבעו של האדם שיהיה מתלמד מבין ומשכיל בהשקיפו על הנמצאים ובחינותיהם וממה שמתגלה לפניו יתבונן וידרוש את שאינו מתגלה עד שישיגהו ויעמוד עליו וזה הדרך ההשכלה הטבעית. אמנם עוד גזר שימצא לו השכלה מעולה מזו מאד והיא ההשכלה הנשפעת והיינו שיושפע לו שפע ממנו ית׳ ע״י איזה אמצעיים שהכין לזה ובהגיע השפע ההוא אל שכלו יוקבע בו ידיעת ענין מה בבירור בבלתי ספק ובבלתי טעות וידע הדבר בשלימות סבותיו ותולדותיו כל דבר במדריגתו וענין זה נקרא רה״ק: Regarding holy spirit (divine inspiration): Behold that the Creator, may He be blessed, implanted into man's nature that he can learn, understand and be enlightened by observing [various] entities and their characteristics. And from what is revealed in front of him, he can contemplate and deduce that which is not revealed - until he grasps it and masters it. And this is the natural way of comprehension. However He also decreed that there be another type of comprehension that is much superior to this. And that is the comprehension that is [divinely] inspired: That is that an influence from Him, may He blessed, comes to one through certain means that He set up for this. And when this influence reaches his intellect, clear knowledge of a certain thing is implanted in it. So he will know the thing completely, [along] with its causes and its outcomes - everything according to its level. And this matter is called holy spirit.
מושגי רוח הקודש: והנה בדרך זה ישיג ענינים מה שבגדר ההשכלה הטבעית אך ביותר בירור וכמ״ש וישיג גם כן ענינים מה שאין בגדר ההשכלה הטבעית שתשיגם ומכלל זה העתידות והנסתרות: Things grasped by holy spirit: And note that in this way, one may grasp matters that are within the category of natural comprehension - just with greater clarity, as we have written. But he can also grasp matters that are not in the category of what can be grasped by natural comprehension. Included in those things are future events and hidden matters.
נצנוץ רוח הקודש בהעלם: ואולם מדריגות על מדריגות נמצאו בדבר בין בענין כח השפע הנשפע בין בזמן השפעו בין בדרך הגיעו אל האדם ובמהות הדברים המתגלים ונודעים לו עי״ז. אמנם בכלם תהיה ההשפעה בדרך שירגיש בה המושפע בבירור. אכן עוד יקרה שיושפע בלב האדם שפע שיעמידהו על תוכן ענין מהענינים אך לא ירגיש בו המושפע אלא כמי שנופלת מחשבה בלבבו ויקרא זה לפעמים ע״ד הרחבה רה״ק בדברי חז״ל או השפעה נסתרת. אבל רה״ק באמת הוא שיהיה ניכר ונרגש בבירור לבעליו וכמ״ש: Sparking of holy spirit in its absence: However, there are different levels found in the thing - in the matter of the power of the flow of the influences, in the way that it comes to a man and in the nature of the things that are revealed and made known through it. Yet in all of them, the influence exists in such a way that the one influenced is fully aware of it. However it can also happen that an influence will flow into the heart of a man, such that he will master the content of a certain matter but will not feel from it that he is influenced, but rather feel like someone who had a thought occur to him. And sometimes - in the words of the Sages, may their memory be blessed - this is [also] called the holy spirit, or hidden influence, by way of extension. Nevertheless true holy spirit is clearly recognizable and felt by its holder.
ענין הנבואה: ואמנם למעלה מכל זה יש מעלה אחרת והיא הנבואה וענינה שיגיע האדם ויתקשר בבורא ית״ש ויתדבק בו דביקות ממש באופן שירגיש התדבקות וישיג מה שהוא מתדבק בו דהיינו כבודו ית׳ על דרך שנבאר לפנים. ויהיה הדבר ברור אצלו ומורגש ממנו בלי ספק כלל בדרך שלא יסתפק בדבר גשמי שירגישהו בחושיו. והנה עיקר הנבואה הוא השיג הדביקות והקשר הזה עודו בחיים שזה שלימות גדול ודאי ואולם יתלוה לזה ידיעות והשכלות כי אמנם ישיג עי״ז ענינים אמיתים ונכבדים מאד מסתרי סודותיו ית׳ וישיגם בבירור כדרך ההשכלה הנשפעת שזכרנו וביותר כח מבעל רה״ק וכמ״ש עוד בס״ד: Regarding prophecy: Yet there is another level above all of this, and that is prophecy. And its content is that a man reaches to connect with the Creator, may His name be blessed, and truly cleave to Him in such a way that he feels the cleaving, and grasps that to which he is cleaving - meaning to His glory, may He be blessed - according to the way we shall explain below. And the thing is clear and perceived by him without any doubt, in the same way that he would have no doubts about something physical that he perceives with his senses. Note that the essence of prophecy is the attainment of this cleaving and connection while he is still alive, which is certainly a great perfection. However accompanying this is [also] information and understandings. For through this, he is truly able to grasp very great and true matters from His hidden secrets, may He be blessed. And he grasps them with clarity through the path of influenced understanding that we mentioned - with greater power than someone who is in possession of the holy spirit, as we will still discuss with God's help.
דרך השגת הנביא: אך דרך ההשגה הזאת הוא שתהיה ע״י אמצעיים שלא יתדבק האדם ולא ישיג את כבודו ית׳ כמי שרואה את חבירו לפניו אלא ע״י משרתים ישמשו להשגה שימוש הזכוכית לעין שעל ידם יושג הכבוד. אך המושג באמת יהיה הכבוד ולא אחר אלא שתשתנה ההשגה כפי שינוי האמצעיים כראיה באספקלריות ויבחן בזה מדריגות הריחוק והקירוב ובהירות האספקלריא ועכירותה: The manner of prophetic perception: Regardless, the manner of this perception is that it be through an intermediary - since man is not able to cleave to, or to grasp, His glory, may He be blessed, in the way one sees his fellow in front of him. Rather it is through servants that serve for [this type of] perception - like eyeglasses serve for the eye, such that it is grasped through them. However what they actually perceive is the glory and [nothing] else. Yet the perception changes according to the difference in the intermediaries - like vision through a lens, such that there are distinguishable levels of distance and closeness, and clarity and murkiness in the various lenses.
אופן הינבא: והנה בהגלותו ית׳ ובהשפע שפעו על הנביא יגבר עליו תגבורת גדול ומיד חומרו וכל איברי גופו יזדעזעו ויחשבו להתהפך כי זה מחק החומר שלא לסבול גילוי הרוחניות כ״ש גילוי כבודו ית׳ והנה הרגשותיו יבטלו וגם פעולותיו הנפשיות לא יפעלו כלל מעצמן אבל תשארנה כלן תלויות בו ית׳ ובשפעו הנשפע. והנה מצד ההתדבקות שנשמתו מתדבקת יתוסף בה מציאות השכלה חוץ מגדר כל ההשכלה האנושית לגמרי כי תהיה השכלה בה לא מצד מה שהיא בעצמה אלא מצד היות השרש העליון מתקשר בה ואז מה שתשיג יהיה בדרך יותר נשגב ממה שהוא המושג ממנה מצד עצמה ובה יפה כחו של הנביא מבעל רה״ק אפי׳ בהשגת הידיעות כי הרי הוא משכיל בהשכלה עליונה מכל השכלה שאפשר לאדם והיא השכלה בבחינת היותו קשור בבוראו. והנה גילוי כבודו ית׳ הוא יהיה הפועל בכל מה שימשך לנביא בנבואתו והנה ממנו ימשך בכח הדמיון שבנפש נביא ויצויירו בו ענינים מה שיוכרח בו מכח הגילוי העליון ולא מצד עצמו כלל ומתוך הדמיונות ההם תמשך בו מחשבה והשכלה שחקיקתה תהיה מכח הכבוד המתגלה וישאר הענין קבוע בשכלו שגם כאשר ישוב למצבו האנושי תמצא הידיעה בו בבירורה. זה כלל ענין הנבואה לכל הנביאים אך פרטי המדריגות רבים וכמש״ל בס״ד ועל הכל מדריגתו של מרע״ה שהעידה עליו התורה ולא קם נביא עוד בישראל כמשה אשר ידעו ה׳ פנים אל פנים (דברים לד י): The nature of prophesying: Behold that when He, may He be blessed, reveals Himself to the prophet and places His influence upon him, [the prophet] is greatly overpowered - such that his mass and all the limbs of his body tremble and seem like they are breaking apart. For it is an axiom of matter that it cannot tolerate the revelation of spiritual beings, all the more so revelations of His glory, may He be blessed. And see that [the prophet's] perceptions are nullified; and even his intellectual functions do not function independently at all. Rather they all remain dependent upon Him, may He be blessed, and are brought under His influence. And observe, it is on account of his cleaving in which his soul is engaged, that a way of understanding is added to him - completely outside of all the boundaries of human understanding. For this understanding does not come from itself, but rather from its root of the Most High connecting with it. And then what it perceives will be in a more sublime manner than what it perceives on its own. And it is in this that the power of the prophet is greater than that of someone in possession of the holy spirit, even in grasping knowledge. For behold, he perceives [things] with a higher understanding than all of the understanding possible for a man - and that is understanding from the aspect of being connected to his Creator. But behold the revelation of His glory is the actor in all that is brought down to the prophet in his prophecy. And so it is brought down through the power of imagination in the prophet's spirit - such that certain illustrated matters are forced upon him from the power of the Most High's revelation, and not from himself at all. And from these visions comes thought and understanding that is embedded from the force that reveals itself. And the matter remains fixed in his intellect, such that even when he returns to his regular human state, the clear knowledge will still be found with him. This is the general principle about the matter of prophecy among all prophets. But the details of the levels are many, as we will write about further with God's help. And above all of them is the level of our teacher Moses, peace be upon him, about whom the Torah testified (Deuteronomy 34:10), "And no other prophet arose in Israel like Moses, who knew the Lord face to face."