ביראה: הנה כבר ביארנו בחלק א׳ פ״ד ענין האהבה והיראה שהם המקרבים ומדביקים האדם בבוראו וזה נא׳ באהבה ויראה האמיתית שהם אהבת שמו ית׳ ולא אהבת השכר ויראת רוממותו לא יראת העונש. והנה היראה הזאת היא מטהרת את האדם מחשך חומריותו וגופניותו ומשרה עליו השראת השכינה. וכפי שיעור היראה כן יהיה שיעור הטהרה וההשראה ומי שמגיע להיות ירא ביראה זאת תמיד תהיה השכינה שורה עליו תמיד. ודבר זה נמצא בשלימות במרע״ה שאמרו עליו יראה לגבי משה מלתא זוטרתי היא וכן זכה להשראת שכינה תמידית. והנה הדבר קשה לשאר בני האדם שישיגוהו כראוי. אמנם כפי מה שישיג ממנה כן יהיה כח טהרתו וקדושתו כמ״ש ובפרט בעת התעסקו במצות או בתלמוד שהנה היא לו תנאי הכרחי לשלימות התלמוד ההוא או המצוה ההיא וכמ״ש: On Awe: Behold we have already explained in Part I, Chapter 4 (On Human Responsibility 8), about the matter of love and awe, that they bring a man close and to cleave to his Creator. And this is stated about true love and awe: The love of His name, may He be blessed, and not love of reward; and the awe of His loftiness, and not awe from punishment. And note that this awe purifies a person from the darkness of his materiality and his physicality, and brings the Divine Presence to rest upon him. And according to the measure of awe, so will be the measure of purity and resting [of the Presence]. And one who reaches [the level in which] he always has this awe will have the Divine Presence always rest upon him. And this thing was found fully with our teacher Moses, peace be upon him. For they said about him (Berakhot 33b), "Awe was a small thing for Moses." And so he merited to always have the Divine Presence dwell upon him. Yet [it] is difficult for other people to attain it as is appropriate. Nevertheless, according to that which one attains of it, so will be the power of his purity and holiness, as we have mentioned - and especially at the time of his involvement with commandments or with [Torah] study. For behold it is a necessary condition for the integrity of that study or that commandment, as we have mentioned.
באהבה: והאהבה היא המדבקת ומקשרת את האדם בבוראו ומיפה כחו ומעטירתו עטרות גדולות והעיקר בשמחת הלב והתלהטות הנשמה לפני בוראה והמסר האדם עם כל מאודו לקידוש שמו ית׳ ולעשות נחת רוח לפניו. וכבר נתבארו ענינים אלה במקומם ואין צורך להאריך בם. והנה לחלק הזה מתחבר האמונה בו וביחודו הבטחון וכיוצא כלם ענינים מדביקים האדם בבי״ת ומחזיקים בו הקדושה וההארה: On Love: And love is that which makes a man cleave to - and connect with - his Creator, strengthens his power and crowns him with great crowns. And [its] main part is the joy of the heart and the burning of the soul in front of his Creator; and a man's giving himself over with all of his power to sanctify His name, may He be blessed, and to give pleasure in front of Him. And these matters have already been explained in their place and there is no need to write about them at length. And note that connected to this part [of divine service] is faith in Him and His unity, trust, and all similar matters - that make a man cleave to the Creator, may He be blessed, and strengthen him in holiness and emanation.