פרשת שמות
בפ' ותתצב אחותו מרחוק לדעה מה יעשה לו, י"ל הפי' בעזה"י דהנה עיקר העבדות האיש הישראלי צ"ל שיתקן בחי' מלכותו ית"ש, שעיקר בריאת כל העולמות העליונים ותחתונים הי' רק כדי שיתגלה מלכותו ית"ש וידע כל פעול כי אתה פעלתו ויבין כל יצור וכו' ויאמר כל אשר נשמה באפו וכו' ומלכותו בכל משלה ולא ברא שום דבר כדי שיזכה האדם לעוה"ב רק שע"י עבודתו יתגלה מלכותו ית"ש שהכל ברא לכבודו, וע"י מה יוכל האדם לבוא לזה היא שיתבונן האדם במעוז שכלו איך אין שום ענין חיות בשום דבר רק לכבודו ית"ש ואף אם ח"ו חטא האדם ומ"מ ע"י תשובה יוכל להתתקן העשי' זאת שע"י זה גופא יתתקן ויתגלה בחי' מלכותו ית"ש, וכמו שאמר אבי ז"ל פיר' הפסוק ואני אראה בשנאי, שר"ל שבאותם הדברים בעצמם שהייתי ח"ו משנאי בהם ע"י תשובה יתתקן שאראה בהם היינו שנעשה מהזדונות זכיות, וכשאדם התנדב לבו שישוב בתשובה צריך להאמין באמת שאף מה שעשה ח"ו נגד רצונו ית"ש גם זה הי' בידיעת הבוב"ה וכדי שע"י בחי' תשובה יתתקן הדבר ההוא שע"י יתגלה בחי' מלכותו ית"ש, וכמו שמבואר ברמב"ם דידיעה אינו מכחיש הבחירה, וכשידע האדם ויתבונן בגודל רחמנות ואהבת הבוב"ה אליו שאף [אם] ח"ו מרד באלקים חיים ומלך עולם ב"ה ולא חס על עצמו והפיל א"ע מאיגרא רמא לבירא עמיקתא ומ"מ מגודל אהבת הבוב"ה אליו יוכל עוד להתתקן הדבר ההוא ושיהי' קשוטין למלך מלכו ש"ע שיתתקן ויתגלה מלכותו ית"ש ע"י, וכמה וכמה יתמלא בגודל הבושה וכלימה בהתבונן כן, וזהו ותתצב אחותו מרחוק, אחותו מרומז לבחי' מלכ' היינו שעל זה צריך להיות האיש הישראלי שתתצב אחותו ר"ל שיתקן הבחי' מלכות מרחוק ר"ל ואף ממה שח"ו נדחק ממנו יח"ש ומ"מ ע"י עשית תשובה יתקן הדבר שע"י זה גופא יתתקן בחי' מלכות וכנ"ל, וע"י מה יוכל לבוא לזה לדעה מה יעשה לו ר"ל שידע ויתבונן מה יעשה ר"ל שכל מה שנעשה בעולם הוא רק לו כ"ז בשבילו ית"ש שהכל ברא לכבודו ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו ולזה הי' בריאת הכל רק שיתגלה מלכותו ית"ש וכנ"ל.
א"י דהנה כל איש ואיש הישראלי צריך לתקן א"ע בבחי' נרנח"י שהם נגד ד' עולמות עויב"א וכנגד ד' אותיות הוי' ב"ה עם קוצו של יוד וע"י שאדם מברר טוב מרע עי"ז זוכה לבחי' נפש וע"י לימוד התורה זוכה לבחי' רוח ואח"כ יוכל לזכות לבחי' נשמה ומ"מ אף שזוכה האדם לבחי' נר"נ צריך להיות עוד בגודל הרצון והשתקקת שיזכה לבחי' ח"י בחי' חכמה וע"י מה יוכל אדם לזכות לזה ע"י שיראה שלא יעשה שום דבר רק להשלים רצון הבוב"ה, ואף לא בשביל עוה"ב רק כל כוונתו בכל עשיותיו רק בשבילו ית"ש, וע"י זה זוכה לבחי' ח"י בחי' הכתר, וזהו ותתצב אחותו מרחוק, אחותו הוא לשון אחוה והתחברות, מרחק מרומז לבחי' חכמה כמבואר בזהר ובספרים, היינו שצריך האדם לראות שיתחבר לבחי' רחוק בחי' חכמה בחי' ח"י, וע"י מה יבא לזה, לדעה מה יעשה לו היינו שכל מה שיעשה יהי' כל מגמתו רק לו ר"ל בשבילו ית"ש ועי"ז יוכל לזכות לבחי' ח"י וכנ"ל.
א"י לדעה מה יעשה לו, דהנה כשיש לשום איש הישראלי שום צער ח"ו מגיע הצער כביכול אליו ית"ש כמ"ש בצרתם לו צר, וכשמשפיע לעמו ב"י כל השפעות טובות מגיע מזה גודל החדוה והתענוג והשעשועים כביכול למעלה, הוד והדר לפניו עוז וחדוה במקומו, וממילא כשיתגלה זאת בכל העולמות שכמו שנעשה למטה באיש הישראלי ככה יתעורר כביכול למעלה אליו ית"ש, עי"ז ממילא נמשך לישראל כל השפעות טובות כדי שלא ימשך הצער ח"ו כבי' אליו ית"ש, וזהו לדעה מה יעשה לו, היינו שיתגלה וידעו כל העולמות העליונים ותחתונים שמה יעשה, ר"ל שכל מה שיעשה למטה באיש הישראלי, לו, ר"ל שמגיע ג"כ הדבר אליו ית"ש. יהי רצון שימשיך לעמו בני ישראל תמיד רק כל השפעות טובות ויסיר מב"י כל מיני יסורים וכל מיני חולאים רק תמיד ישפיע כ"ט.