1
ויאמר השלום לאביכ' הזקן אשר אמרת' העודנו חי והקשה אוה"ח הל"ל שאלת עודנו חי קודם שאלת השלום לו עי"ש ונראה דיוסף רצה לרמז להם שיבינו בעצמם שהוא יוסף שלא לבייש אותם כמ"ש ולא יכלו לענות אותו וע"ד שפירש"י ע"פ כי ארד אל בני עי"ש וכמ"ש ע"פ ותחי רוח יעקב אביהם יעו"ש וזהו שאמר יוסף העודנו חי לא בלשון תמיה רק באמת שעודנו חי וגם יש תמיהות המתקיימות לרמז להם שבאמת יעקב חי כי הוא ידע בעצמו שהוא יוסף ונמצא שלא מת אחד מבניו בחייו ואז בוודאי הוא חי כדאיתא יעקב אבינו לא מת והם אף שלא הבינו נצנצה בהם רוה"ק והסכימו לדעתו כמו שפירש"י ע"פ כלנו בני איש אחד נחנו שכללו את יוסף ג"כ עמהם יעו"ש והבן: