כיצד יעשה על דר"א מערים ואומר זו אני רוצה לאכול וכו' ומשייר אחת א"ל ר"י לא נמצאת כשורף קדשים ביו"ט ר"ל ופשיטא דאסור לעבור בקום ועשה מלעבור בשוא"ת לכו"ע א"ל ר"א מאליהן הן נשרפין והגם דשריפת קדשים ביו"ט אפילו לשרוף ממילא אסור כדאיתא בירושלמי פ"ב במס' שבת מ"מ הא הוי שניהן שוא"ת ב"י וש"ק ומוטב לו לעבור בשוא"ת על ש"ק מלעבור בשוא"ת על ב"י וב"י א"ל ר"א ולא נמצאת עובר על ב"י וב"י א"ל מוטב לעבור מצוה בל"ת שלא באת לפניו ממצוה בל"ת שבאת לפניו פי' דמוטב לעבור על הל"ת שכבר אינו בידיך ובע"כ אתיא ואסור לתקן אותה ע"י ל"ת שהיא עדיין לפניך ואימתי נוח לעבור ל"ת קלה מלעביר ל"ת חמורה כמו ביוה"כ דקי"ל מאכילין אותו הקל הקל הנ"מ כששניהן הן עדיין לפניך או ששניהן אינן לפניך ר"ל ששניהן כבר אינו בידו או ששניהן עדיין לפניך ובידך הן אבל אסור לתקן ל"ת שהיא כבר אינו לפניך ואינו בידך ובע"כ אתיא ע"י שיעבור ל"ת שהיא עדיין לפניך ובידיך. וה"נ הל"ת דב"י אינו בידך ובע"כ אתיא והשוא"ת דאיסור ש"ק עדיין לפניך ובידך הן וע"ז אמר ר"פ אתין אילין פלגוותא כאילן פלגוותא דתנינן תמן הניתנין וכו' אמר ליה רבי יהושע ולא נמצאת עובר על בל תוסיף מוטב לעבור [ותיבת א"ל מיותר וכ"כ הפ"מ ז"ל] מצוה בלא תעשה שלא באת לפני ממצוה בלא תעשה שבאת לפני ר"ל דבל תגרע בע"כ אתיא דהא אינו יכול להוסיף יותר ואינו יכול להועיל אם לא שיתקן אותה על ידי הלא תעשה דבל תוסיף דהא עדיין בידיך וכן משמע בספ"ב דמס' עירובין בירושלמי והירושלמי לא נחית בזה בין קום יעשה לשוא"ת אלא דבין שניהם קום ועשה או שוא"ת נפ"מ היא בין באת לפניו ולא באת לפניו ועי"ז יאיר עינינו בה"ו ועיי"ש: