כתב יד א
תמן תנינן אין תורמין מדבר שנגמרה מלאכתו על דבר שלא נגמרה מלאכתו וכא את אמרת הכין ר' אילא בשם ר"י מפני גזל השבט. פי' דמקשה על מתניתין ממשנה דסוף פרק דתני שם אין תורמין מדבר שנגמרה וכו' ולא מדבר שלא נגמרה וכו' ואם תרמו תרומתן תרומה אלמא דאף מדבר שלא נגמרה על דבר שנגמרה בדיעבד תרומתו תרומה ומתרץ הטעם משום גזל השבט:
ושואל מהו גזל השכט ומשני א"ר חנינא מפני הטורח. שצריך לטרוח להוציא שמן מן הזיתים מה שלא היה צריך אילו נתן לו מן השמן:
ופריך הגע עצמך שהיה שעורה של אורז. פי' אף שם הוי טרחא דצריך לכתוש במכתשת ואעפ"כ תני שם דתרומתו תרומה:
ומשני נחת רוח הוא לאדם להיות כותש כ"ש ופריך הגע עצמך שהיה שבלים עד כאן קושיית רבי חנינא. רבי מני לא אמר כן אלא שהוא צריך לתרום לפי השמן ואינו תורם אלא לפי הזיתים. פי' דר"מ מפרש דהטעם משום שמבקש לתרום מן הזיתים על השמן לפי זיתים ולא לפי שמן והיינו גזל השבט דקאמר ר' יוחנן:
ושואל הגע עצמך שתרם לפי שמן. פי' אם נאמר בכאן דתרומתו תרומה או לא:
ואמר דלא דכדין עביד כן זמן חורין לא עביד כן ולא עוד דחברייא חמי ליה ואמר זה כוון לרבות ואני איני מתכוין לרבות. פי' דיאמר דזה עשה מדת חסידות ואני לא אעשה משום הכי לא פלוג ובכ"פ אין תרומתו תרומה:
כתב יד ב
תמן תנינן אין תורמין כו'. פי' דקתני התם ואם תרם תרומתו תרומה:
וכא אמר הכין. פי' לב"ה אין תרומתו תרומה:
מפני גזל השבט פי' משו"ה החמירו בזיתים יותר והתם איירי בתבואה דליכא גזל השבט:
ה"ג שהוא צריך לתרום לפי שמנן כו':