א
כתב יד א
והארץ לא תמכר לצמיתות. פי' דסבר שהפי' שלא תהא מכורה אפי' אם מכר למי שיהיה לצמיתות דהיינו לנכרי:
ב
א"ל כל גרמא אמרה דאם מכרה חלוטה היא. פי' מדזהירה התורה שלא תמכר משמע שאם מכרה שתהא חלוטה דאל"כ אמאי הזהירה כיון שאין יכול למוכרה כלל:
ג
כתב יד ב
לא תמכר הא אם נמכרה חלוטה היא. משמע ליה הא לא תמכר היא אזהרה להמוכר ואם שאינה מכירה למה להזהיר לו. ור"מ מפרש דאם מכר שיהיה לו לצמיתות דהיינו לנכרי לא תהא מכורה: