1
ר' הילא. כדי שלא תקשה דמבואר במתני' לעיל האריסין והחכורין אין מביאין. ומפרש דר' יהודא בבעלי אריסות וחכירות איירי ורצו לפרש שבעלי אריסות הן שמעולם הן ארוסין בזאת הקרקע והוי כמו שלהן לכן מו"ק אבל אריס וחכיר ודמתני' דלעיל הוי אריס לשעה שנעשה חוכר לפעמים וע"ז בא ר"ז לפלוג דאין זה פי' של בעלי אריסות וחכירות. אלא בעלי אריסות וחכירות הוי דוקא אריסות בתי אבות דהיינו גם אבותיהם היו אריסים וחכורים בזאת הקרקע וממש הקרקע נקראת על שמם אבל במה שהם עצמם אריסין וחכירין לעולם אינו כשלהן. ואין מביאין כלל. וע"ז מביא ברייתא מפורש ותני חכורי בתי אבות אין מו"ק. ור"י פליג ואמר דחכורי בתי אבות מביאין וקורין:
2
הדרן עלך פרק יש מביאין