From A Gentleman in Moscow, by Amor Towles
Picking up one at random, he reflected how perfectly the curve of the glass fit in the palm of the hand, how perfectly its volume weighed upon the arm. But inside? Inside this dark green glass was what exactly? A Chardonnay to complement a Camembert? A Sauvignon Blanc to go with some chevre?
Whichever wine was within, it was decidedly not identical to its neighbors. On the contrary, the contents of the bottle in his hand were the product of a history as unique and complex as that of a nation, or a man. In its color, aroma, and taste, it would certainly express the idiosyncratic geology and prevailing climate of its home terrain. But in addition, it would express all the natural phenomena of its vintage. In a sip, it would evoke the timing of that winter's thaw, the extent of that summer's rain. the prevailing winds, and the frequency of clouds.
Yes, a bottle of wine was the ultimate distillation of time and place; a poetic expression of individuality itself. Yet here it was, cast back into the sea of anonymity, that realm of averages and unknowns.
And suddenly, the Count had his own moment of lucidity. Just as Mishka had come to understand the present as the natural by-product of the past, and could see with perfect clarity how it would shape the future, the Count now understood his place in the passage of time.
Rather, they issued a decree prohibiting their bread and their oil due to their wine. And they issued the decree prohibiting their wine due to the fact that this leads to familiarity, and Jews will come to marry their daughters. And they issued a decree prohibiting their daughters due to something else, idolatry. And they further issued a decree on something else due to something else
אתמר מפני מה אסרו שכר של עובדי כוכבים
רמי בר חמא אמר רבי יצחק משום חתנות
רב נחמן אמר משום גילוי...
רב פפא מפיקין ליה לאבבא דחנותא ושתי
רב אחאי מייתו ליה לביתיה ושתי
ותרוייהו משום חתנות רב אחאי עביד הרחקה יתירתא
רב שמואל בר ביסנא איקלע למרגואן אייתו ליה חמרא ולא אשתי אייתו ליה שיכרא ולא אשתי
בשלמא חמרא משום שימצא
שיכרא משום מאי משום שימצא דשימצא
It was stated: Why did the Sages prohibit the beer of gentiles?
Rami bar Ḥama says that Rabbi Yitzḥak says: For fear that they will marry them.
Rav Naḥman said: Out of fear of exposure...
Rav Pappa had them bring out the beer belonging to gentiles from the store to the entrance of the store, and he would drink it there.
Rav Aḥai had them bring the beer to his house, and he would drink it there.
And both of them did so out of concern for marriage with gentiles. Rav Aḥai established an extreme preventive measure for himself beyond what is required by halakha.
Rav Shmuel bar Bisna happened to come to Marguan, and they brought him wine but he did not drink it. Next they brought him beer but he did not drink it. Granted, he did not drink the wine due to the suspicion of libations, but why did he not drink the beer? It was due to a suspicion of a suspicion, i.e., he did not drink beer due to concern about drinking wine.
ותרוייהו משום חתנות רב אחא עביד הרחקה יתירתא - ומ"מ שניהן לא היו שותין בבית העובד כוכבים
וא"כ צריך ליזהר שלא לשתות שכר בבית העובד כוכבים דהא רב פפא ורב אחא שהיו בתראי לא היו שותין
ומיהו המתאכסן בבית העובד כוכבים יכול להיות שמותר לשלוח בעיר לקנות שכר מן העובדי כוכבים דהוי כמו בביתו של ישראל ואף אם העובד כוכבים אכסנאי שלו נותן לו משלו (ושותה) משום איבה דלא אסרו משום חתנות אלא לקבוע שתיה בחנות או ברגילות לשתות בבית העובדי כוכבים
And both of them prohibited it because of the concern for marriage...
In any case neither of them would drink in the house of the Gentile. And if so, one must be cautious not to drink in the house of a non-Jew, for R. Papa and R. Aha were the last of the amoraim and they would not drink there.
However, one who is lodging at the house of a non-Jew, it could be that it is permitted to send him to town to buy beer from the non-Jews, for this is like the Jew's home.
And even if the non-Jew gives him his own beer and he drinks, it is permitted to prevent enmity. For they only prohibited drinking because of the fear of marriage in a case where one was drinking regularly in the store or in the house of a non-Jew.
רא"ש מסכת עבודה זרה פרק ב סימן טו
ומ"מ לא החמירו בו כל כך כמו על הפת כי על הפת יחיה האדם ובעי הרחקה טפי. ויראה שאין איסור אלא בשקובע עצמו לשתות בבית העובד כוכבים כדרך שהיו רגילין לקבוע עצמן לשתיה. אבל אם נכנס לבית העובדי כוכבים ושותה דרך ארעי באקראי בעלמא לא גזרו. וכן היו נוהגין כל גדולי ארץ האי. וכן מי שלן בבית העובד כוכבים חשוב הפונדוק /הפונדק/ כביתו ומותר לשתות.
Rosh, Avodah Zarah 2:15
In any case, they were not so stringent about it as they were with bread, for when it comes to bread "on bread a man can live" and it requires further distancing.
And it seems that it is not prohibited unless someone establishes himself to drink in a Gentile's home as they would regularly set a fixed place for drinking. But if he goes into a gentile's home and drinks occasionally, they did not prohibit. And this is how the people of the Land of the Island would behave. And also one who spends the night at a Gentile's in it is considered his house and and he can drink there.
ראבי"ה תשובות וביאורי סוגיות סימן אלף ס
מכל מקום גבי שכר שלנו הנעשים מתבואה המיושנת, דהיינו כשתיתא, נראה להיתר כדפרישית, ואפילו לשתות בבית הגוי ואפילו אם בישלו הגוי בבית הגוי. ושמעתי אומרים שפעמים משליך הגוי לתוכו שומן חזיר וגם מושחין בו שולי קדירה כדי שלא תשרף, ואומר אני דאף בזה לא נאסור דידוע לכל שהש[ו]מן נותן טעם לפגם בשכר ומותר.
Ra'avyah
In any case, with regard to our beer, which is made from aged grain, it seems that this should be permitted, and even to drink in the house of the Gentile, and even if the Gentile permitted it. And I have heard them say that sometimes the Gentile puts lard in it and smears the sides of the cauldron with lard so that the beer does not burn. And I say that even so it is permitted, for we should not prohibit this for everyone knows that the fat gives a bad taste to beer and it is permitted.
From Haym Soloveitchik, Wine in Ashkenaz in the Middle Ages, p. 315 (my translation)
Even though beer was prohibited due to "fraternity" the Tosafists did not perceive a real danger for sexual contact between Jews and non-Jews due to drinking alcohol...The fact that in England the production and selling of beer were both done by women and still the Tosafists were not concerned about "fraternity" supports this conclusion....
In the Hellenistic world around the Mediterranean basin, where vines grow plentifuly, beer was considered a second-rate beverage and was not the basis of companionship. Babylonia, on the other hand, is not wine country, and beer there was always "the wine of the region." Thus only in Babylonia and only in the Bavli do we hear of a decree against beer. Since Europe was first settled by Jewish immigrants from the Roman Empire, they did not even know of a prohibition of beer. When the Bavli became accepted there as the source of authority, it is doubtful whether the community knew of this prohibition, which is mentioned, after all, on only a few lines of the Bavli, in Tractate Avodah Zarah, a tractate not learned in Ashkenaz. There is no doubt that over the generations this prohibition became known, but since in the regions of the Rhine, Champagne and Paris they did not drink much beer, knowing the prohibition had little effect. Thus, unlike the prohibition of wine, the prohibition of beer was not deeply entrenched in the self-identity of Ashkenazi Jews. Yayin nesekh was also related to the long-lasting struggle against paganism, a struggle which left an unerasable mark on both halakhah and popular sentiment. The loathing of idolatry and anything connected to it penetrated deeply into the people's spirit, and even in "the land of Edom" where idolaters did not libate their wine, the abhorrence of drinking Gentile wine did not dissipate. Beer had no similar background, and therefore did not arouse any associations, or loathing that such associations could engender. The prohibition is abstract and marginal in the laws of Avodah Zarah, and was thought of in this way in the academies of the Tosafot.
שו"ת רדב"ז חלק ג סימן תרלז (אלף סב)
תשובה אני חקרתי על פרי זה וראיתי שאינו נאכל כמו שהוא חי והוא גרעינים קשים כאבנים שאי אפשר לאוכלן כלל רק קולין אותם בכלים מיוחדים לכך ומתרכך מעט
ואוכלין גם השרים והמלכים לפי שאומרים שמועיל ליבש האצטומכא מן הליחות ולנקותה וכן שותים המשקה אשר עושים מקליפתו ולפי טעם זה ראוי לאסור.
אבל קושטא דמלתא הוא שאינו עולה על שלחן מלכים ללפת בו את הפת ולפיכך אין בו משום בישולי נכרים ואי משום גיעולי נכרים הרי יש להם כלים מיוחדים לזה שלא יהיה בהם טעם כלל כדי שלא יפגום אותו... הא לא קשיא נכרים עצמם מיזהר זהירי בכלים אשר עושין בו משקה זה או שקולין בו פרי זה שיהיה נקי ומלובן מכל טעם מפני שפוגם אותו וא"כ מותר לאכול את הפרי ולשתות הקהו"א.
מ"מ לשתות אותו במסיבה של עכו"ם איני מסכים לפי שנמשך מזה כמה תקלות וישראל קדושים הם ואין ראוי שיהיו עמהם במסיבותם וכ"ש שהמשקה ההוא אין בו לא טעם ולא ריח ולא מראה ואם הוא צריך לו לרפואה ישלח ויביא לביתו שכן עושים גדוליהם שמתביישים לשתות אותו במסיבה. והנראה לע"ד כתבתי:
Responsa of the Radbaz 3:537 (1479-1573, Spain, Safed, Jerusalem, Egypt)
My response: I researched this fruit and I saw that it cannot be eaten raw. And it consists of seeds hard like stones that cannot be eaten at all. They are roasted with special equipment and then they soften.
And kings and government officials eat this for they say it cleans up the digestive system and therefore they drink the beverage made from the peels and thus it would seem that it should be prohibited.
However, the truth of the matter is that it is not used to accompany bread and therefore it is not prohibited due to cooked foods of Gentiles.
And if we were to be concerned about non-kosher vessels, they have special vessels to make this so that no bad tastes enter...And the Gentiles are careful with these vessels with which they make the beverage (not to use them for other foods) or to roast the fruit that they should be clean and scoured from all taste which might ruin them. And therefore it is permitted to eat the fruit they call coffee.
However, to drink it in a party of Gentiles, I do not agree, for many problems come about because of this. And Israel is holy and it is not fitting that they should be with them in their parties. And moreover, this drink has no taste or flavor or appearance and if he needs it for medicine, they can send it and he can bring it home, for this is what the greats do who are ashamed to drink in the party.
שו"ת נודע ביהודה מהדורא קמא - יורה דעה סימן לו
על דבר קאפע של אינם יהודים בקאפע הייזר שלה. יפה הורה לאיסור שאין כאן שום ספק ובודאי הם בני יומן שבכל שעה שותין מהם חלב של אינו יהודי והיתר של כלי שני ג"כ עכ"פ לכתחלה אסור....ומה שהשיב לו המשיב שבפראג שותין בני תורה בבתים של אינו יהודי. ידע רום מעלתו אם הם בני תורה אינם בני יראה והמה קלי דעת
ולהלכה למעשה בדרך באושפיזא שאין שם כלים אחרים מיחשב דיעבד אבל בעיר במקום שיש כלי יהודים ודאי אסור ואם מערה מכלי ראשון אפילו דיעבד אסור. וכבר דברתי מזה פה והשיב הרב המאור הגדול מוהר"ר מאיר פישלש שאולי מקילין הואיל ולא שכיח חלב טמא וכדעת הפר"ח. ולא רציתי להכניס עצמי ולהתיר בזה ומי שכח בידו לאפרושי מאיסורא מצוה רבה עביד.
גם בקהלתנו הלומדים היראים נזהרים מלשתות בבית א"י. ואפילו בעלי בתים שיש להם ידיעת בית רב נזהרים מזה. ולמחות בהמון אין כח בידינו אחרי שרואין קצת אינשי דלא מעלי מקילין.
Responsa Noda B'Yehudah YD 36 (18th century, Prague)
Concerning the coffee of non-Jews in their coffeehouses. You instructed correctly that there is no doubt that this is prohibited. And the vessels were certainly used that day for they drink Gentile milk all day long. And the permission to use a secondary vessel is ab initio prohibited...
And the response given that in Prague Torah observant Jews drink in Gentile homes, you know that if they are Torah observant they are not Torah fearing and they are fools.
And as for the practical halakhah: When being hosted on the road and there are no other vessels (with which to drink the coffee) this is considered ex post facto.
But in the city where there are Jewish vessels that could be used, it is certainly forbidden. And if they pour directly from a primary vessel, even ex post facto it is prohibited.
And I already spoke about this matter here and Rabbi Fishlish responded that perhaps they are lenient because non-kosher milk is uncommon. I did not want to insert myself into this issue and rule leniently, and one who has sufficient power to stop other people from prohibited matters is performing a great mitzvah. Here too in our community those who study Torah and are fearful are careful not to drink in the homes of Gentiles. But I do not have the ability to protest against the many (who do) since they see some people who are lenient.
שו"ת הלכות קטנות חלק א סימן ט
ומ"ש חמי הרב נר"ו דאסור לשתות אותה בקאבאניס משום חתנות במחי' מכבודו דלאו מידי דמשכר הוא אבל משום מושב ליצים איכא
Responsa Halakhot Ketanot, R. Yaakov Hagiz, 17th Century, Morocco
And that which my father-in-law wrote that it is forbidden to drink in their kavanis due to fraternity, with all due respect this is not a drink that causes intoxication. But there is a problem of joining the company of the insolent.
שו"ת שאילת יעבץ חלק ב סימן קמב
והריני עומד וצווח שאני נצוח ואין לי אלא להודות על האמת שיצא בזה דבר שאינו מתוקן מתחת ידי, ואנא דעבידנא לגרמי הוא דעבדי והתלמידים הבאים לא ישתו. ואשר ראו ממני לא יעשו כמוני. כי נתחרטתי מעיקרא עקב רוח אחרת עמי כעת. שנכון הדבר לאסור לגמרי שתייתו בבית גוי רק על האופן שנתבאר בי"ד סימן קי"ד גבי שכר, עם שהיינו יודעים בבירור גמור שנעשה בלי שום תערובת ד"א =דבר אחר=. ... וזם /וזה/ דיננו ממש אף שיש לחלק קצת בין הנושאים, דשכר הוא מידי דמשכר ושמא גרים. ויש לאומר שיאמר. דמשום הכי חששו לו ג"כ דשייך נמי בגזירת בנותיהם. משא"כ בקאפיע שאדרבא להפיג היין הוא עשוי, ומיצל צייל לחמרא דרויא.... ואם בזמניהם כך החמירו על עצמם בגזירה לגזירה, משום לך אמרינן נזירא. אנו בדורותינו דפשיטא לא אכשור דרי. על אחת כמה וכמה שיש לנו להרבות בגזרות כאלו לגדור הפרץ שלא יתלו עיניהם בבנות הארץ על כן מעתה הדבר ברור בעיני שראוי והגון להחמיר עליהם בכל ביוצא בזה. והוא מדינא דתלמודא כאמור. אבל מה נעשה ואין דורינו דומה יפה ואפילו צווחינן כולא יומא לית דמשגח בן, שלא לעבור הגבול אפילו בגופי איסורי תורה ואסור לומר דברי שאינו נשמע. ועכ"ז לא נמנעתי מלהזכיר את זה ולהעלותו על ספר השומע (הסר למשמעתנו) ישמע. והחדל יחדל.
Responsa of R. Ya'akov Emden (18th century Germany)
And I stand in say forthrightly that I must admit that something incorrect came about because of me. And what I did I did for myself, but those who follow after me should not drink [coffee in coffeehouses]. For I regret what I did do to a different spirit that has come over me now.
For it is correct to prohibit it entirely in the house of the Gentile in the way prohibited in Yored Deah 114 regarding beer, meaning we know that there is nothing prohibited in it...
And this is its precisely its rule even though we could distinguish between them somewhat, for beer causes intoxication, and perhaps that is why they were concerned that it would lead to intermarriage, and this is not true with regard to coffee, for on the contrary it is made to dissipate the effect of wine, and it causes one's head to be clear....
And if in their day they were stringent about such matters, we in our generations all the more so we should make decrees to close up the gap that leads to intermarriage, and thus it is clear to me that we should be stringent....But what can we do, for our generation is not capable of this, and even if we scream all day, no one will listen, even when it comes to transgressing real Torah laws, and it is prohibited to tell things to people to which they will not listen.