וכי יש שמאל למעלה וכו'. סוגיא זו אתיא כסוגיא דירושלמי דסנהדרין פ"ק וז"ל שם תנינן אל תהיה דן יחידי וכו' אלא אחד אמר ר"י ב"פ אף הקב"ה אין דן יחידי שנאמר וכל צבא שמים עומדים עליו מימינו ומשמאלו וכו' פי' ריב"פ פליג אדלעיל וס"ל שאף הקב"ה אין דן יחידי והראייה שנאמר כל צבא השמים וגו' אלא שחותם יחידי ומייתי ראייה מקרא אבל אגיד לך רשום בכתב אמת ומוקי דקרא והוא באחד בחתימה לחודיה ואתיא ריב"פ כר"ע ור"מ ס"ל כת"ק וטעם פלוגתתן מבואר דלת"ק הקב"ה גוזר דין ואינו מודיע הטעם לשום נברא ואע"פ שאינו מודיע הטעם אין משיבים עליו כי יודעים שהכל בדין ולריב"פ ולר"ע מתווכח עמהם בדין כל אחד מראה פנים לפי הנראה לו ומ"מ בגמר דין אינו חושש להם ואע"פ שהם רוב לנגדו בסברא אחד מ"מ גומר הדין כפי חכמתו נמצא פליגי ר"ע ור"מ בפלוגתא דת"ק וריב"פ ודו"ק ועי' מ"כ אם יטיב לך:
זה בנין אב וכו'. והא דאיתא בב"ר פרשת וירא וה' פקד אר"י כתיב ונקתה ונזרעה זרע וגו' ונ"ל ב"ה שר"י מיישב קושיא זו דאיתא בירושלמי ה' נתן וה' לקח בטובה אינו נמלך בב"ד וברעה הוא נמלך בב"ד וא"כ הכא קשה שהיא טובה נמלך בב"ד לזה אר"י כתיב ונקתה ונזרעה וכו' פי' לפי' שפליגי ר"ע ור"י אם עקרה נפקדת או לא רק אם ילדה נקבות יולדת זכרים וא"כ הואיל ואיכא דעות מחולקות נשא ונתן הקב"ה עם ב"ד הלכה עם מי כמ"ש לעיל שכ"מ שפליגי ב' מ"ד הקב"ה נושאה ונותן עם ב"ד הלכה עם מי ודו"ק:
חותם יחידי. פי' בשעת שנושא ונותן בהלכה הוא מצרף המלאכים כדי לפסוק הלכה ברורה ע"ד שאחז"ל אליעזר בני כך אומר וכשהוא חותם פי' גזר דין שאינו תלוי בשום פלוגתא וביד הקב"ה לענוש ולגזור כרצונו אז אינו מצרף ב"ד והוא לבדו גוזר כמו שמצינו בגמרא גבי רבה בר נחמני אם בהרת קודם לשער לבן וכו':