ג' דברים מבטלין. פי' כל ג' בעינן דאי אחת אין לו ראיה מקרא דדילמא כל ג' בעינן אלא ע"כ כל ג' בעינן וזה רמז במה שאמר ושלשתן בפסוק א' פירוש הואיל וכתובים בקרא אחד ע"כ בעינן כל שלשתן:
אל הקיר. ואע"ג דבעי לגופא שמתפלל צריך להסיב פניו אל הקיר וי"ל מדלא קאמר לקיר ואמר אל הקיר פי' לקיר ידוע א"נ הואיל ושכינה למעלה מראשותיו של חולה א"כ היה לו להתפלל לצד ראשו ולא לקיר אלא שמרמז לקיר של רחב וכו' אבל קשה דהרי אחז"ל שיחזקיה תלה בזכות עצמו כמו שאמר זכור נא את אשר התהלכתי וגו' וי"ל הואיל ועשה עיקר לזכות עצמו נתלה לו בזכות אחרים:
קיר אחת. אע"ג דכתיב ונשים לו שם מטה ושלחן וכסא ומנורה וי"ל ע"ד דאיתא בגמרא ר"ז כד הוה מזמנה ליה הוה אזיל אמר אתייקרי דמתייקרי בי וכד הוה משדרי' ליה לא הוה מקבל א"כ אם לא היה עושה קיר לא היה נחשב כלום הכסא ושלחן ואדרבה היה נחשב למתנה לשונמית על שם אתייקרי וכו' אמנם הואיל ועשתה קיר זה היה נחשב לדבר גדול כל הני שעשתה שנקט רק קיר ולא שאר דברים הואיל ותלוי הדבר בקיר: