על מכרם בכסף צדיק. יוסף, עיין יומא דף ל״ו ע״א ע״ש.
ואביון בעבור נעלים. מה ר״ל כאן, עיין שבת דף ס״ו ע״ב גבי מי שיש לו געגוע קושר רצועה של מנעול ימין בשמאל וחילופא סכנתא, וזה עשה יעקב ליוסף דהיה לו גיענוע, ובאמת יוסף הצדיק הוה איטר ויעקב לא ידע זה והוה סכנה, ועי׳ בכורות דף מ״ה ע״ב דהוה בע״מ. גם י״ל הגדר כן דכבר כתבתי דיוסף הוה מקבל ומשפיע בב״א, כמו אדה״ר קודם נסירה, גדר אנדרוגינוס, ורק בבחי׳ רגל דהיינו יסוד, כידוע מדברי רבינו האר״י ז״ל, והנה לפ״ז הו׳ שולט בשתי רגליו, עיין בהך דבכורות דף מ״ה פלוגתא דרבי ורבנן. וזה נעלם מן יעקב מדרגת יוסף דהוא שליט בשתי רגליו, ועי״ז נעשה מכירה גדר סכנה, וזה ר״ל כאן בעבור נעלים, וזה איש ביוסף, יסוד, וגם נתוסף ה׳, סוטה דף ל״ו, ע״ב, מדרגת אשה, עיין סוטה דף י״ז, ע״א, גדר עד״ז, מנחות דף כ״ח, ע״ב ע״ש בזה, כי כלול משניהם.
כגבה ארזים גבהו. עיין בכורות דף מ״ה, ע״ב.
ומבחוריכם לנזירים. דנזירות התחיל מיוסף, כמבואר שבת דף קל״ט, ע״א ע״ש, וכמ״ש דהוא הוה משפיע ומקבל בב״א, כדרך אדה״ר קודם הנסירה, וזה יפ״ת.
ואבד מנוס מקל. עיין ר״ה דף כ״ה, ע״ב שקל קלא, ושבועות דף י״ח, ע״ב ע״ש, פסחים דף ס״ד, ע״ב.