לכי שאלי לך כלים וגו׳. עיקר הגדר הוה שלא תקנה את השמן כיון דהוה בנס, עי׳ תענית דף ח׳ ע״ב, ולכך אמר לשאול כלים ולא תגביה הכלים המלאים, וזה ר״ל המלא תסיעי, לא תגביה כדי שלא תקנה, דזה הוה לשלם ריבית [דהוה ישראל מומר] עי׳ תוס׳ ע״ז דף כ״ו, ע״ב, וזה איסור, ולכך רק בדבר שאין לה קנין בו.
ויצקת על כל הכלים וגו׳. ר״ל שהשמן של האסוך לא יכנס בהכלים, רק ישאר כמקדם, ורק השמן הברכה והנס יבוא מאויר כדי שלא יהיה ניצוק חיבור וגדר קטפרס ולא יהיה חיבור. ועי׳ ע״ז דף ע״ב וכ״מ, ועי׳ בסוף טבול יום בזה וכ״מ, והשמן של ברכה לא קנתה, ובזה שילמה הריבית של יהורם. ועי׳ בתוספתא ב״מ פ״ו גבי ירשה שטר חוב של ריבית אם מותר לשלם בזה ריבית ע״ש בזה, ומ״ש סנהדרין דף כ״ז וע״ז דף… וכ״מ, וב״ק דף ק״ט ע״ש בזה. וגם מחמת שאין נהנין מן מעשה ניסים, עי׳ תענית דף כ״ד ע״ש בזה. ועי׳ במה דפליגי רש״י ותוס׳ גיטין דף ע״ט, ע״ב גבי אויר כלי, וב״מ דף י״ב ודף ק״ב וזבחים דף כ״ה, וע״ש דף צ״ג, ע״א וברמב״ם בפיה״מ פרה מחמת קלוטה ע״ש.
והמלא תסיעי וגו׳. ר״ל רק גרירה ולא הגבהה, ולא תקנה השמן. עי׳ ב״ב דף פ״ו ובירוש׳ פ״ג דב״ק ופ״א דקדושין וכ״מ.
תחיי בנותר. ר״ל בשמן שלך.
ויבוא ויסגור הדלת וגו׳ ויעל וישכב על הילד וגו׳. עי׳ מגילה דף כ״ז דהוה ברחמי [ע״י] תפילה, ואף דהא אין מתפללין על מעשה ניסים כמבואר בירוש׳ תענית פ״ג, ועמ״ש ברכות דף נ׳ ודף ס׳ ודף ל״ב׳ ע״ב ודף נ״ח, ע״ב, ועי׳ חולין דף מ״ג, רק בגדר ותגזר אומר, ובגדר הקב״ה גוזר וצדיק מבטלה. עי׳ מו״ק דף ט״ז, ע״ב וב״מ דף פ״ה וכ״מ, רק כאן, כך הוה אלישע סבור מתחילה, וגם דהא אליהו ברכו פי שנים, עי׳ חולין דף ז׳, ע״ב, ורק התפלל שיהיה הברכה מתקיים כאן.