וכל הפטור כו'. הנה קשה נהי דפטור מחמת ספק לקולא אך מ"מ הלאו היאך יעבור מספק וצ"ל דזה ג"כ בגדר קנס שקנסה אותו התורה וכ"ז שלא נגמר הדין אינו מתחייב קנס וכיון דנשאר בתיקו שוב אין ב"ד יכולים לגמור הדין וכמש"כ הראב"ד ז"ל בהל' גניבה פרק ב' הל' י"ב ע"ש וא"כ שוב שפיר יכול לגרשה לכתחלה, ועיין מש"כ התוס' כתובות ד' ל"ג ע"ב ד"ה לאו ותוס' ב"ק ד' ל"ג ע"ב ע"ש, ועיין מש"כ לעיל פרק א' הל' ג', ועיין מש"כ הר"ן ז"ל במס' קדושין פ' ד' גבי הך דמשפחה שנטמעה נטמעה, ובאמת שם ג"כ הטעם משום דמבואר בירושלמי תרומות פ' ח' הל' א' דפסול משפחה צריך ב"ד וכן הוא בירושלמי סנהדרין פרק ד' הל' ח' דהוה כדיני נפשות לגבי דמתחילין מן הצד ע"ש ובפרק ג' הל' ג' גבי פסולי עדות, וכ"ז שלא נפסק אין על המשפחה שם פסול ומותרת להתערב, אבל במשפחה שכבר נפסלה בב"ד לא מהני מה שנטמאה, ועיין מש"כ רבינו בהל' עדות פ' כ' הל' א' דמשמע שם דב"ד מקבלין העדים להזים אף דא"א לקיים בהם דין זוממים ע"ש ונפסלים בודאי, ועיין תוס' ב"ק ד' ע"ב ע"ב ותוס' סנהדרין ד' ס"ה ע"ב ד"ה יצאו דמשמע ג"כ שם דס"ל כן וע"ש דף ח' ע"ב: