אין כותבין המגילה כו'. ולענין מטפחת עיין בהך דסנהדרין ד' ק' ע"א ועיין ב"ב ד' קנ"ה ע"ב ע"ש ולענין עור בהמה טמאה עיין מ"ש התוס' סוטה ד' י"ז ע"ב דמשמע רק משום שם אך שם העיקר הוא המחיקה ובאמת כך דהנה צריך לברר מה דפליגי שם ד' ז' דאם נתנה לכתוב ברוה"ק אך זה כבר כתבתי דפליגי אם יש בזה גם מצות כתיבה אבל גבי ס"ת יש בה שני דברים ועיין תוס' שבת ד' קט"ו ע"א ועיין תוס' סוטה ד' ל"ג ע"א אם כל התורה כולה בכל לשון נאמרה ע"ש בתוס' אך זה רק לדיני הקריאה אבל למצות הכתיבה ודאי לא יצא לכו"ע עד שתהא כתובה בכתב אשורית ובלה"ק ובזה א"ש מה דמצריך שני פסוקים בדף י"ח ע"א וד' י"ט שצריך להיות בספר ואמאי לא יליף ג"ש דשם ד' י"ט אך בדף י"ט ר"ל בגדר הכתיבה והקריאה כמו בלה"ק ובכתב אשורית דאז הלועז ששמע כך יצא ובזה ילפינן הך ג"ש דשם ד' י"ט ע"א משא"כ אם כתובה לועזית בלעז אז אין שייך בה גדר ג"ש רק הדין דע"פ אסור וזה מה דר"ל בגמ' שם ד' י"ח ע"ב השמיט בה כו' וקראן הקורא כמתורגמן כו' ר"ל כך דהיתה כתובה בלה"ק כדינה רק כיון דהשמיט בה הסופר שוב נפסלה רק מ"מ לא גרע מאם היתה כתובה לועזית בלעז דאז לא היה פסול במה שחסר בה אך אז ע"כ צריך להבין בלה"ק כמו בשאר לשונות וקמ"ל דלא נימא כהך דגיטין ד' ס' דכיון דכעת יש בה שם פסול גרע כמו גבי ס"ת שחסרה ע"ש ועיין בסוכה ד' ג' ע"ב גבי בית שאין בה ד"א ועיין בכורות ד' ג' ע"א וכבר כתבתי בזה קמ"ל וא"ש:
[השמטה מש"כ שם בענין תרגום וזה באמת תליא במחלוקת רבינו והראב"ד ז"ל לע' בהל' ק"ש פ"ב ה"י אם תרגום הוי ביאור או עצם וזהו באמת כונת הירושלמי במגילה פ"א הי"א בד"א שם ריב"ש מכאן לתרגם ר"ל כך דנ"מ אם התרגום הוא לשון או רק פירוש ונ"מ אם זה הוי שינוי או לא דאם הוא לשון לא הוי שינוי ואם הוא פירוש הוי שינוי דהא באמת אינו נקרא כך וזה ר"ל דאיך חשיב שם בקרא הני שמות אף דבאמת אינם נקראים כך רק משום דהכונה של הלשון בלה"ק הוא כך והתורה אמרה דנקרא כך הרי חזינן דזהו עצם לא פירוש זהו כונת הירוש' וזהו בעצם ג"כ הך דתוספתא דתרומות פ"ג וט"ס שם וצ"ל כך היה עומד בשנת מעשר עני ואמר מעשר שני כו' ר' יוסי אומר אם נתכוין למעש"ש כו' ר"ל דבאמת מעשר עני הוא ג"כ מעשר שני רק דנשתנה בדין ובזמן דבשאר השנים צריך להוליכו לירושלים ובשנה ג' וו' צריך לחלקו לעניים אך עכשיו נעשה שם זה מעשר עני וזה מעשר שני ואמר דאם סתם נתכוין לא אמר כלום דהוי שינוי ואם נתכוין לשם שני לראשון דבריו קיימין וזהו ג"כ מה דמבואר בכ"מ גבי שם לויה ע' חולין דף ס"ב וסוכה דף י"ג אם ר"ל דהשם הוא כך או רק לצורך סימן וע' נדרים דף נ"ג וכ"מ וזהו ג"כ כונת הגמ' ב"ב דף ל' גבי דבי בר סיסון אם משום שהיא של בר סיסון או דכך הוא שמה ור"ל דהראיה הוא איך היתה כונתו יעוין שם וה"נ כן. וע' סנהדרין דף כ"א ע"ב: ע"כ השמטה]