בזמן קריאה כו'. עיין בגמ'. ועיין לעיל בגמ' דף ד' אהך דריב"ל דאמר חייב אדם ע"ש ושם ד' כ' ע"א מבואר במשנה דחייב לקרותה ביום רק דר"ל אם זה הוי שני חיובים ולא תליא זה בזה כלל או חיוב אחד וכמבואר בירושלמי כאן פ"ב גבי גר שנתגייר לאחר שהאיר המזרח ועיין בפסחים ד' צ"ג גבי פסח שני וסוכה ד' כ"ז ובחגיגה ד' ט' ובירושלמי שם ומש"כ הרא"ש ז"ל פ"ג דמו"ק גבי אבילות ועיין ב"מ ד' קי"א במחלוקת דרב ושמואל ובתוס' שם ד' קי"ב ע"א ועיין בהך דנדה ד' ל"ו ע"א כיון דמעל"ע ליכא מפקידה לפקידה נמי ליכא וע"ש ד' ע"ב ע"ב גבי הך מחלוקת דר"י ור"ל גבי עשירי אם כתשיעי או כי"א ע"ש:
וכרך וכל הסמוך כו'. ובאמת הנה אם הוא רואה את החומה בלא העיר ואז תליא אם החומה עצמה הוה כמו העיר או לא וזה הוה פלוגתא בערכין דף ל"ב ועיין בהך דזבחים ד' קי"ט ע"ב גבי שילה ע"ש ובירושלמי פ"א דמגילה וגם אם מנין הוא מודד כמבואר בעירובין ד' כ"ו ע"ש ובתי ערי חומה ע"כ הוקפה ולבסוף ישבה וא"כ מודדין מן ישיבתה ובזה א"ש ולכך אם ישב ואח"כ הוקף לא הוה עיר חומה דהחומה גופא שייך להעיר ומה הוקף והוה כמו שור איגר ועיין במכות ד' י"ב גבי תחומה ובתוס"י יומא ד' י"א ע"ש בזה ואכמ"ל:
[השמטה במש"כ אם החיוב דלילה ויום הוי ב' חיובים או רק חיוב אחד: ועיין יומא דף פ"א דמצריך קראי לעינוי דלילה ולעינוי דיום ובתו"י שם הקשו משבת אך באמת במכילתא פ' תשא מרבי מתרי קראי גם בשבת הלילה והיום וזהו גם הך מחלוקת דב"מ דף קי"א גבי שכיר שעות דלילה דגובה כל הלילה וכל היום אך מ"מ נ"מ דאף דאינו עובר רק עד שיעבור כל היום ג"כ אך אם עבר אז עובר למפרע גם על הלילה ונ"מ דעובר גם על לאוין של לילה וזהו כונת הירוש' ב"מ פ"ט דשמואל אמר דאף בשכיר דיום דזמנו הוא לילה ואינו עובר אלא בלאוים של לילה מ"מ אח"כ כשעבר היום עובר גם על לאוין של היום ור"ד פליג יום אחד ר"ל דהא אינו עובר רק על יום ראשון בלבד כמבואר בגמ' שם. והי דתאמר עבר כל השמות ר"ל היכי משכחת לה שיעבור על כל השמות הללו רק בשכיר שעות דלילה דאז עבר למפרע וכמש"כ ובזה מדויק לשון הברייתא מכאן אמרו וי"ל דזהו ג"כ כונת הגמ' דמתרץ שם שם שכירות בעלמא ר"ל דהיום והלילה כאן הוי שכירות אחת ומקצת השעות דלילה פועלת גם ביום וכע' דמבואר בירוש' ספ"א דר"ה גבי מכשירין אם דוחין את השבת בלילה ומביא ראיה מקידוש החודש דדוחה שבת ע"י העדים גם בלילה אף דאין מקדשין אז את החודש ותירץ מכיון שהיום צריך ללילה כו' ר"ל דצריך שיהיה לילה ויום מן החודש כמבואר בר"ה דף כ' ע"ב ובירוש' שם ספ"ב והיו כו' עי"ז ועי"ז ור"י יליף מויהי ערב כו' הוי כמו שכולם זמן אחד וה"נ כן גבי שכיר שעות דלילה וכה"ג מבואר בירוש' דע"ז פ"ד דאם חצב צלם לע"ז אף דכ"ז שלא תלשו אין עליו שם ע"ז דהא מחובר הוא ע' ע"ז דף מ"ה וכ"מ ואין חייב על לאו דלא תעשה מ"מ אם גמרו חייב על כל סיתות וסיתות וה"נ כן וכ"כ בזה: ע"כ השמטה]