בהמה שהיתה חסרה כו' וכן כו'. הנה מלשון רבינו נראה דרק גבי נחתך אז מן הארכובה ולמעלה טרפה אבל אם נבראת כך אז רק כל הרגל אז טרפה. ובזה א"ש מהך דפסק רבינו בהך דנדה ד' כ"ד ע"א דהוה ולד משום דס"ל דהחתך הוא שגורם הטרפה גבי מן הארכובה ולמעלה ולא מה שחסר ועי' לקמן בהל' כ"ד ע"ש ועי' ברש"י בכורות ד' מ' ע"א גבי יתר דנקט גם מן הארכובה ולמעלה ע"ש אך רבינו לא ס"ל כך וכמש"כ משום דס"ל דזה לא הוה טרפה עצמיית רק בעבור החתך עי' ערכין דף כ' ע"א לאתויי מאי ע"ש בתוס' וביבמות ד' ק"כ ע"ב גבי חרב מלובנת דיכול לחיות וא"כ ראיה דרק החתך גורם ועיין חולין דף מ"ב ע"ב ובאמת לפי מש"כ לעיל זה תליא בהך דר"י ור"ל בחולין דף נ"ד אם אלו טריפות דוקא ר"ל דכל הטריפות הוא רק מצד עצמן ולא מצד סיבה ולא ס"ל הך דרב מתנא ואנן לא קיי"ל כן משום דזה תליא נמי בהך דשם ד' מ"ג ע"א גבי כבד אם צריך כזית והך דאמר שם אמוראי נינהו ואליבא דר"י ר"ל הך דר"י דדף נ"ד דס"ל אלו טריפות דוקא והוא לא ס"ל כן וא"ש מהך דב"מ דף ל"ג ע"א דגם הוא ס"ל הל' כסתם ע"ש וא"כ לר"י ע"כ מן הארכובה ולמעלה הוה טריפה עצמיית לא מצד החתך ואזיל לשיטתיה בנדה דף כ"ד ע"א דס"ל דע"י זה בטל ממנו שם ולד ע"ש משא"כ לדידן. וראיה לדברי רבינו דהרי בחולין ד' ע"ד ע"א גבי שנוצרה טרפה מן הבטן מוקי לה בבעלת ה' רגלים ואמאי לא מוקי כגון שנבראת חסרה דניכר הוא כמש"כ התוס' נדה דף כ"ד ע"א ד"ה עד ורש"י בכורות ד' ל"ט ע"א דמקומו ניכר וע"כ כמש"כ רבינו דאם נבראת כך אז רק כל הרגל וא"כ הוה נבלה ומטמא בחיים כמבואר בחולין ד' כ"א ע"א וכ"מ וכן פסק רבינו אך גבי יתר אף דקיי"ל דכנטול דמי מ"מ לא מטמא מחיים ואף דמרש"י בכורות ד' מ' ע"א לא משמע כן רק דגם יתר הוה נבלה עיין במנחות ד' ל"ז גבי יש לו שני ראשים ותוס' חולין ד' ל"ז ע"א ד"ה השתא ועיין נדה דף כ"ד גבי שני גבין ושני שדראות וכ"מ בזה ולכך מוקי כה"ג, ועיין בהך דמנחות ד' י"א ע"ב כגון שהפריש לה שני קמצים ע"ש ברש"י בתוס' לחד פירוש דיתר לא פסל רק אם הוא קומץ שלם ע"ש ועי' במה דס"ל לרבינו לקמן בהל' כ"א דגבי כבד אם ניטל ממנו מקום שהיא חיה ג"כ טריפה ואף דכה"ג בחולין ד' נ"ה ע"ב גבי גלודה הוה בעיא דלא איפשטא וכן פסק רבינו וצ"ל דס"ל דכבד טריפתה מצד עצמה ולכך בעי כזית משא"כ בגלודה דלכ"ע הטריפות רק מצד אחר כמבואר בהך דנדה ד' נ"ה ע"א משום דמתקרר ומייתה ע"ש: