ריאה שנשפכה כו' וקרום העליון כו'. דייק רבינו רק עליון והנה עיין בתוספתא כאן דנקט נימוקה הריאה ואין קרום שעליה קיים טרפה ולכאורה קשה פשיטא דהא טרפה מחמת הקרום ולשיטת רבינו א"ש דס"ל דרק אם קרום העליון שלה קיים אבל אם קרום התחתון לא והטעם משום דס"ל דבאמת הא קיי"ל דחסרון מבפנים הוה חסרון וכמו בהך דבכורות ד' ל"ט ע"ש ועיין ד' מ"ה ע"ב גבי מוח שבחוט השדרה ע"ש ברש"י שני הלשונות דלחד לישנא זה גופא הוה חסרון רק דגבי ריאה הקרומין הם מגינים וגבי מוח לא, חדא משום דאין שם רק קרום אחד ולא מגין שפיר והב' עיין חולין ד' ע"ז ע"א גבי ניטל שליש התחתון מהו דדוקא אם השלום סמוך לעצם ולא שיש הפסק ביניהם וה"נ כיון דהקרום התחתון נגלד א"כ יש הפסק בין הקרום לבשר הריאה. אך י"ל כך דהנה עיין במש"כ הר"ן ז"ל בפ"ג דסוכה בשם הראב"ד על הך דשם ד' ל"ג ע"א גבי נשתיירו בו עלין לחין דדוקא לחין אבל כמושין לא כיון דצריך להגן צריך שיהא בריא לגמרי ועיין במה דפליגי הבבלי במנחות ד' כ"ט ע"ב גבי ס"ת שיש בו ד' טעיות ויש בו דף אחד אם צריך שיהא שלם לגמרי או אף אם יש בו ג' טעיות ג"כ מציל ובירושלמי פ"א דמגילה הוה זה בעיא דלא איפשטא ע"ש בהל' י"א ובזה י"ל ג"כ שינוי הלשון בין מש"כ התוס' שבת ד' ל"ו ע"א גבי בית הכוסות ובין דף נ' ע"ב בחולין דשם נקט לשון חצי העור ושם נקט מעל"ע והטעם כך דיש שני טעמים על מה שיהא נקב מפולש או דלא הוה נקב כלל או דהצד השני סותם ומגין והנה עיין במש"כ רבינו לקמן פ"ט ה"ה דיש דבר דיש עליו שם טרפה אף אם לא נקרע רק רוב בעוביו ע"ש וא"כ כך דאם רק מחצה גבי בה"כ לא מקרי נקב כלל אבל אם רוב אז הוה נקב רק דהמיעוט הנשאר סותם וצריך שיהיה בריא לגמרי וכמש"כ ונ"מ לסירכא וכה"ג וה"נ גבי נשפכה כקיתון אז אינם יכולים קרומים להיות מגינים אלא א"כ הם יפים לגמרי וזהו כונת התוספתא הנ"ל שכ' דהקרום אם אינו קיים טרפה ר"ל אף קרום אחד והטרפה הוא מחמת חסרון דקיי"ל דשמיה חסרון רק משום הגנה וכן י"ל דנ"מ אם נימוקה וניקבו הקרומין והדופן סותמתן דאז מטעם ניקבה הריאה הוה כשרה אך מטעם שנימוק הבשר וליכא הגנה אז טרפה ועי' מש"כ רבינו לעיל פ"ו ה"ו גבי מרה ע"ש וגבי קרבן דלא שייך טעם דהגנה שפיר הוה חסרון מבפנים שמיה חסרון וזהו טעם רבינו לקמן פ"ח ה"ח גבי תוספת בגוף ואף דכבר כתבתי דרבינו ס"ל בפ"ז מהל' ביאת מקדש דבגוף אחד אין פוסל בו תוספות י"ל דרק גבי אוזן דלפי גירסת רבינו בהך דבכורות דף מ' ע"ב אפילו הקטינו עד כפול כשרה ע"ש בהל' אסורי מזבח פ"ב לכך אם נתוסף לא הוה כיתר משא"כ בשאר דברים וגם נ"מ אם אינה נפוחה רק מחמת רוח אז הדרא בריא כמבואר בבכורות ד' מ' ע"ב ע"ש: