עוף שנפל כו' או כבדו כו'. עיין בהגהות אשר"י מש"כ אך מדברי רבינו מוכח דהטעם דכיון שנשתנה ע"י האור הוה כאילו ניטל כולו ונ"מ לטחול וכוליא שם אף אם נשתנה שרי וכן נ"מ אם אבר אחר סותמו ורש"י בחולין ד' מ"ג מחלק דלקותא הטרפה הוא משום דסופו לינקב וגבי חליף דוושט הטעם דזה גופא הוה כמו נטול ורבינו כאן מדמה הך דנפלה לאור להך דחליף דהפסול הוא רק משום שינוי מראה ונ"מ גבי שאר מעים דאז גם לקותא טרפה. אך י"ל דלא נימא כמו גבי צמקה דע"י דבר אחר שרי כמבואר ד' נ"ה אך אור גרע משום דלא הדר לברייתו כעין דאמרינן בהך דמנחות ד' כ"א ע"א ע"ש וגם י"ל דהטעם דושט לא משום דנשתנו מראיתם רק משום דבזה פוסל לבן ובזה פוסל אדום ונ"מ אם שניהם שוים כמבואר בראשונים וגם י"ל דצריך להיות משונים והם שוים הוה כמו הפסול בשניהם וי"ל דזה תליא בהך מחלוקת דבכורות ד' מ"ה ע"ב גבי השולט בשתי ידיו ור"ל דצריך שיהיה הימין חזק מן השמאל וכאן אינו חזק וזה תליא אם הא דעבודה בשמאל פסולה אי משום שאינה בימין או משום דהשמאל פוסלתה עיין בהך דזבחים ד' ט"ו ע"א אם שמאל הוה כמו מאליו ועי' בירושלמי פ"ה דיומא ה"ב דמבואר שם דגרע שמאל מבאליו ועי' בהך דמנחות ד' ל"ז ע"א גבי תפילין ע"ש. וכן מה דאמרינן בהך דמנחות ד' כ"ה דשמאל הוכשר ביוהכ"פ ע"ש ברש"י ובהך דיומא ד' מ"ח ע"ב ע"ש בתוס"י אך י"ל דר"ל אחפנים אך זה רק אם נימא דשמאל פוסל אבל אם נימא משום דבעי ימין זה לא שייך רק היכא דדי ביד אחת ולא גבי חפנים ועי' בהך מחלוקת דמסכת קרבנות פ"א דר"ש ורבנן אם קיבל בימין ובשמאל אם פסול ועיין שבת ד' צ"ג ותוס' חולין ד' מ"ז ע"ב גבי שינתה מקומה דמוכח שם דס"ל דלא דהפסול משום דאינה על מקומה רק דהפסול משום דישנה על שאינה מקומה ע"ש ועיין בהך דיומא ד' נ"ג ע"א גבי קטורת חסרה דמוכח שם ג"כ כן דלא דהאיסור משום דאינו מקטיר שלמה רק משום דמקטיר חסרה דאם הקטיר ב' הקטרות ואחת חסרה חייב ע"ש: