תולעת שהיתה כו'. הנה מלשון רבינו נראה דר"ל שידוע לנו שלאחר שחיטה פירשה וקמ"ל דלא נימא דאם לא שחטה הוה מנקבת מחיים והוה כמו סירכא דסופו לסתור ואסורה קמ"ל אך אם מצא נקובה ס"ל לרבינו דאסורה משום דאמרינן דנהי דמחיים לא מינקבה מ"מ שמא לאחר ששחט הקנה אז ניקבה קודם שחיטת הושט ואנן קי"ל דטרפה כמו שפסק רבינו לעיל בהל' ב' ע"ש ועיין בהך דתמורה ד' ל"א ע"א בהך מחלוקת דר"א ורבנן גבי כזית רמה אם יש עליהן שם בשר ע"ש וא"כ י"ל דהם גופא הוה כמו סתימה להנקב ועיין בהך דכלים ספ"ג גבי של עץ וסתמה בזפת דהויא סתימה משום דהוא מינו ועי' ר"ה ד' כ"ו גבי שופר ובירושלמי ספ"ג דחלה כשבא מעיסת הנשוך דמצטרף לכ"ע וה"נ י"ל כן:
יש שם מראות כו'. הנה רש"י דף מ"ג ע"א ס"ל דהטעם משום דסופו לינקב אך רבינו לא ס"ל כן רק משום דזה גופא הוה כמו חסר ועי' כאן ד' מ"ו ע"ב גבי יבשה הריאה דאמר שם דלכך כשרה משום דהדרא בריא משמע דאם נשאר כמו שהוא לא והוה טרפה דזה גופא הוה כמאן דליתא ועי' בסוכה ד' ל"ו ע"א גבי תפוח דאמר שם הטעם משום דסופו להתקלקל משמע אבל אם תשאר כמו שהיא לא הויא אסורה ועיין בהך דחולין ד' נ"ג גבי ביעי חשילתא דהוה מחלוקת כעין זה אם דבר דלא מתקלקל ולא מתרפא אם הוה חסרון או לא ע"ש וע"ש ד' קכ"ז ע"ב גבי אבר המדולדל ובכלים פ"א מ"ו ע"ש, וגם נ"מ אם הוא במקום שדופן סותמתו דאם הוא מטעם שסופו לינקב אז לא גרע מנקב ומהני סתימה אבל אם נימא דזה גופא הוה רע בזה לא שייך סתימה וזהו הטעם כאן ד' מ"ה ע"ב גבי מוח שבחוט השדרה דגרע נתמסמס מנתמזמז ע"ש ברש"י והטעם דזה מעלה ארוכה וזה אינו מעלה ארוכה ע"ש דף קכ"ה ע"א ועי' מש"כ התוס' סוכה ד' י"ט ע"א ד"ה לא יהא החילוק בין סכך פסול לאויר ע"ש: