וחלב חיה שכנגדה כו'. עיין בה"ג בהל' חלב דכ' שם דחלב צבי סותם ועי' בהל' טרפות שכ' בה"ג חלב טהור סותם בין במקומו בין שלא במקומו ומשמע דר"ל אף במקום שאין דרך להיות שומן ודלא כשיטת התוס' כאן ד' מ"ט ע"ב גבי ריאה ועיין בירושלמי כלאים פ"ב ה"י גבי גפן דלא הוה מחיצה ופ"ד ה"ב ופ"ח ה"א אין האוסר נעשה מחיצה להציל וה"נ י"ל כה"ג ואף דלא דמי דשם זה גופא אוסר משא"כ כאן דזה איסור אחר הוא. ובאמת י"ל דלכך קרום שעלה מחמת מכה אינו סתימה משום דהסתימה נעשה מחמת מכה וא"א שהסיבה תגרום היתר ועי' רש"י חולין ד' מ"ג וד' מ"ח ויבמות ד' ע"ו וכ"מ. והנה באמת י"ל לפי מה דמבואר כאן ד' נ"ז ע"ב דבדבר הנטרף אינו נשבח וא"כ ה"נ כיון דחזינן דיש שומן על הנקב בודאי לא נטרף ועי' בדברי הר"ן שכ' בשם הראב"ד ז"ל גבי ניקבה הריאה ע"ש. אך זה תליא אם הטרפה הוא מצד עצמה או מצד סיבה אחרת דאז לא שייך לומר במידי דמטרפה וא"כ לפי"ז כך דהיכא די"ל דאחר שניקבה נעשה השומן עליו אז היכא דהשומן אסור י"ל דאף דכאן לא שייך הטעם דלא מיהדק דהא מ"מ נשבחה אך מ"מ אין איסור מציל וא"כ לפי"ז בחיה כה"ג שרי ועי' בהך דכתובות ד' קי"ב ע"א דצבי אינו שמן. ובזה יש ליישב דברי בה"ג הנ"ל ומיירי דליכא חלב רק במקום נקב וכן יש לפרש דזה ר"ל ה"ג בין במקומן בין שלא במקומן וא"ש: