1
מי שהיה כו' לבו טרוד כו'. עי' סוכה כ"ו ע"א:
2
ואם שהה עד כו'. והנה רבינו ז"ל לא כתב אימתי נשאה ועי' בכתובות דף ו' ע"ב וצ"ל הטעם דכיון דאתחזק בתלתא זימני דלא מיטרד חייב ולכך אף במוצ"ש אם עושה מעשה אז פטור ובאינך אף אם לא עשה מעשה פטור ובאמת י"ל הטעם דד' משום דבנערה תלינן ד' לילות בדם בתולים ולכך תקנו כן וראיה לזה דהא ס"ל בירוש' דאלמנה ג"כ פטור ואמרינן דד' לילות לא שייך באלמנה והנה באמת יש להסתפק לפי המסקנא אם הטעם משום דטריד ולא מצי מכוון רק בטרדא דרשות מחוייב להסיר הטרדא או דהפטור הוא משום עוסק במצוה ואף בזמן שאינו עושה מעשה הרי טריד והטרדה גופא הוי מצוה ובזה יש ליישב קושית התוס' ועי' שם דכ"ו בהך דר' שילא ורבנן ובהך דרחב"ע ובגרסת הירושלמי פ"א דברכות ובפ"ג דבכורים ובאמת נ"ל דזהו מחלוקת דאביי ורבא בהך דכתובות דף ו' ע"ב ע"ש בתוס':