עני שהוא קרובו כו'. עי' נדרים דף ס"ה ע"ב כל הנופל כו' ובקדושין דף ח' ע"ב דאמר שם דכ"ע מחייבי אך בירוש' פ"ב מבואר להיפך ועי' בקדושין דף ט"ו ע"ב גבי גאולת קרובים ודף י"ח ע"א ודף כ"א לקובעו חובה ובהך דכתובות דף מ"ז ע"א ברש"י ד"ה כיסא דמשמע שם דאין כופין האב וצ"ל דכיון דקי"ל דלהוציא מבית השבי אשה קודמת כמבואר לקמן פ"ח ה' ט"ו שוב לא שייך כאן לומר דהחיוב מוטל על הקרובי' וגם יש לחלק בין הני קרובים דהם יורשים ועי' ב"ב דף קע"ד ע"ב גבי משה בר עצרי ע"ש דבנו * שאני וגם ראי' דלמה הצריכו לתקן פדיונה גבי בעל תחת פירות הא קרוב הוא לה מן הכל עי' ב"ב דף קי"ג ע"א ד"ה מתה ובירוש' כתובות פ"ט ותוס' ב"ב דף מ"ט ע"ב ושם דף קנ"ח וכ"מ אך י"ל דנ"מ שאינו יכול לומר הרי גיטה כמבואר בכתובות דף נ"ב:
[השמטה לדף ס"ה ע"ד. במ"ש לגבי משפחת אם לענין פדיון. ומדברי רבינו בפכ"א מהל' אישות הי"ח מוכח שם דתוך כ"ד חודש מחוייבת האשה להניק את בנה בתורת חיוב ואינה יכולה להטיל על ב"ד דגופה משועבד להתינוק ועי' קדושין דף ל"א ע"ב אשה אין ספקה כו' ע"ש בתוס' ושם דף כ"ב ע"א ותוס' כתובות דף ל"ט: ע"כ השמטה]