מעשר עני אין פורעין כו'. ור"ל אף אם הוא עני רק מחמת דלהזהיר לעני על שלו וגם המלוה הוא עני וה"א דהחיוב הוא רק שצריך להוציאם מרשותו וכעין הך דב"ק דף ק"ח ע"ב לוה ובע"ח באין ונפרעין וע"ש בדברי רבינו פ"ח מהל' גזלה ה"ג קמ"ל דזה אסור וכמבואר בהך דקדושין דף ל"ב ע"א ולשיטת רש"י בב"ק שם י"ל דרק שם משום דהחוב בא לו ע"י שפרע את הגזל ולזה מותר וכעין דאמרינן בירוש' מעש"ש פ"א ה"א דאף דאין פורעין חוב מדמי מעש"ש מ"מ היכא שהחוב בא מחמת המעש"ש מותר לפרוע וה"נ כן ועי' בירוש' דמאי פ"ג ה"א דנקט רק אין פוסקין צדקה בביהכנ"ס ור"ל הני דמקיץ קיץ וזה ר"ל הירוש' שם הני דיהבי גביתין כצ"ל ור"ל דהוא דבר הנגנבה וכעין הך דב"ק דף צ"ג וב"ב דף מ"ג אבל בל"ז מותר וראי' מהך דקדושין דף ל"ב דכיון דלית עליו חיוב גמור יכול ליתן להם ועי' מש"כ בזה בח"א בהל' מגילה פ"ב הט"ו ועי' בגיטין דף מ"ד ע"א גבי הרי שאנסו בית המלך גרנו דאם באנפרות פטור דזה לא הוה פורע חובו כיון דאינו מחוייב ותוס' ע"ז דף י"ג ע"א דמה שנפטר מן המכס זה לא מיקרי הנאה וכ"כ בזה:
שם ואין מוציאין אותו כו'. הנה בירוש' כאן פ"ח ה"ח וכן מוכח מדברי הספרי דאף מירושלים אסור להוציא ובתוספ' ורבינו לא הביא זה ובאמת לפי שיטת רבינו בהלכות מכירה פי"א ה"ח דאין מוציאין ואפי' מא"י לא"י בזמן שהן שני אפרכיות וע"ש בה"ב ובה"ז * מה נקרא דבר שיש בו חיי נפש ובתוס' דע"ז פ"ה גבי קטניות ע"ש והנה לפי מה דקי"ל דלא נתחלקה ירושלים לשבטים הוה כמו שתי אפרכיות ובל"ז אסור להוציא אך באמת כונת הספרי והירוש' הוא דלא נימא דמירושלים מותר להוציא לחו"ל משום דלא מיקרי בשעריך כמבואר בספרי פ' תצא פסקא רנ"ט לכך צריך ריבוי דגם מירושלים אסור להוציא ור"ל לחו"ל וא"ש [השמטה למ"ש בהך דב"ב דף צ' ע"ב גבי ר' מתיר מהפרכיא כו'. ע"ש ברשב"ם ובדברי רבינו בהל' מכירה פי"ד ה"ח והנה בתוספ' דשביעית פ"ד מוכח כפירוש רש"י דהיכא דסמוך מותר להוציא ע"ש וא"ש מ"ש התוס' פסחים דף נ"ב ע"ב גבי הך דר"ס הא אין מוציאין פירות שביעית אך דשם הוה בעיירות העומדין על התחומין כעין הך דגיטין דף ע"ו ע"ב גם י"ל דיין שרי כעין הך דב"ב שם ע”כ השמטה]: