הי' בעל השדה בעיר כו'. הנה בירוש' מעשרות פ"ג ה"ח מבעי לי' שם דאם הי' עומד על האילן אם זה מיקרי כעומד בעיר או כעומד בשדה ע"ש ר"ל משום דמבואר ב"ב דף כ"ד ע"ב דאילנות הוה כדירה וכן הוא שם בירוש' לפי שיטת הר"א ז"ל בהל' מעשר פ"ד הי"ד ע"ש בהשגות אך זה שייך רק לשיטת הירוש' דמטעם גזיה"כ ומבעי לי אם יש על זה שם עיר או שם שדה אבל לדידן דהטעם הוא משום דבעי עומד בצד שדהו לכאורה אין נ"מ אך אם כמ"ש התוס' עירובין דף צ"ב ע"ב אם צריך דוקא עומד בתוך שדהו אז שייך שפיר הך בעיא גם לדידן אם זה מיקרי בתוך ועיין בגיטין דף ע"ט ע"ב גבי דיורין חלוקים וגגים לגבי גט מיקרי חד רשות דלענין אויר לא מפליג רשות וכן ר"ל שם דף ע"ז ע"ב גבי פיסלא ועיין ב"ב דף נ"ט ע"א במה דאמר שם לדידי קנו לי מיא דאיגרך ובמה הקנה לו ע"ש דף ע"ט ע"ב בתוס' ד"ה אימר וצ"ל דיש לו רשות בעצם הגג לענין זה וכאן סמכא דעתו כיון דממילא יבואו לרשותו. והנה עי' בתוספ' דערכין פ"ה דהוה מחלוקת דתנאי גבי גנות ופרדסים שבתוך עיר בתי חומה אם יש עליהם שם בתי ערי חומה ורבינו פסק בפי"ב מהל' שמיטה דהוה בכלל ועי' בסנהדרין דף קי"ג לגבי עיר הנדחת ובמכות דף י"ב ע"א דבנוף הוה דירה ובירוש' ספ"ג דמעשרות דהך משנה דבתי ערי חומה אתיא כר"מ ולא ר"ל הך ר"מ דמשנה דערכין דהא מבואר בגמ' דילן בערכין דשדות לא רק ר"ל הך ר"מ דתוספ' דגנות ופרדסים הוה בכלל בית ולכך פסק רבינו כן משום הך סתם משנה ועי' מכות דף כ"ב ע"א במה דמקשה שם על משנה דיש חורש דאמאי לא חשיב נמי לאו אם חורש בעצי אשרה ומשום לא ידבק כו' ולמה לא מקשה גם מלאו דלא תביא תועבה וע"כ משום דהא כ' התוס' ע"ז דף כ"א ע"א דדוקא גבי בית של דירה שם יש הך לאו לא במקום שאין עשוי לדירה ובמשנה דמכות לא מיקרי בית דירה אף דשם הוה כרם והנה גבי בית התבן ובית הבקר עי' בפסקי תוס' בערכין שם חשיב להם בכלל בתי ערי חומה אף אם נימא דפטורים מן המזוזה ובתוספ' בערכין ס"ל לר"מ דהוה בכלל בתי ערי חומה ואזיל לשיטתי' בעירובין דף ע"ב ע"ב גבי בית התבן ובירוש' שם רפ"ו דעירובין דר"מ ס"ל דבית הבקר אוסר ועי' יומא דף י"א גבי מזוזה ובדברי רבינו שם ובמש"כ רבינו בהל' רוצח פי"א ה"א דפטורים מן המעקה משום דאין זה בית דירה וכמו בתוספ' דע"ז הובא בתוס' דע"ז דף כ"א הנ"ל דאינו עובר משום הך לאו דלא תביא אך מ"מ ראוי לדירה מיקרי ולכך פסקינן בסוטה דף מ"ג הובא בדברי רבינו בהל' מלכים פ"ז ה"ה דחוזר עליו מעורכי המלחמה מפני שהם ראויים לבית דירה אך נ"מ דלענין הך דין דאין זזין ממקומן שם דוקא בית ולא הני וכן נראה דאמר שם דף מ"ד דיצא מחזיר גרושתו זה רק להך דאין זזין ממקומן אבל להנך דמערכי המלחמה יש לומר דאינו יוצא והך המחזיר גרושתו דנקט שם במשנה דף מ"ג שם רוצה לומר אמשנשאת ומחמת חייבי לאוין וכן מוכח מדברי הספרי פ' שופטים פסקא קצ"ו אך מ"מ בירוש' בסוטה שם ה"ד יליף לה דא"צ מהך דנפל בית ובנה ועיין שם בה"ו ומה דצריך למעט מחזיר גרושתו משנשאת יש לומר דשם קאי אמן אירוסין דנקראת חדשה ועי' תוס' מו"ק דף ח' ע"ב וגם י"ל דכיון דאפסקה אחר שאני ועי' ב"ב דף ס"ג ע"א ונ"מ ג"כ לגבי מכר בית וחזר ולקחו אם חוזר עליו מעורכי המלחמה ועי' ברכות דף ס' ע"א בהך מחלוקת דר"י ור"ה ובמ"א אבאר זה. עכ"פ לדידן ג"כ יש נ"מ בהך בעיא דירוש' דמעשרות הנ"ל: