איזהו לקט כו'. והנופל מאחר כו'. והנה רבינו ז"ל לא הביא הך מחלוקת דר"י ור"ע גבי ראש היד וראש המגל ועיין כאן בירוש' ועיין ביומא דף מ"ז ע"ב גבי בעיא דבין הביניים דהוה ג"כ בעיא כעין זה ושם מוקי בגמ' דקמצי שמני ורבינו לא הביא זה אך י"ל דר"ל כך דזה תליא בהך דזבחים דף פ"ז ע"ב גבי הך בעיא דרב"ח אם יש חיבור לעולין וע"ש דף מ"ג ע"ב גבי קומץ ותוס' שם דף מ"ב ע"ב ד"ה הקומץ ע"ש ובמה דמפרש רבינו בהל' פהמו"ק פ"ג הי"ז גבי קומץ שמיצה שמנה ע"ש וא"כ י"ל כך דהשמן הוא מחברם ועיין חולין דף ל"ו ע"א גבי צריד של מנחות ותוס' נזיר דף ל"ו ע"א גבי מקפה וע"ז דף ע"ה ע"ב ותוס' זבחים דף ק"ה ע"ב וכ"מ וזה ר"ל דקמצי שמני ר"ל כיון דקומצין במקום שנתרבה השמן כמבואר בסוטה דף י"ד ע"ב הוה חיבורי עולין ושייך להקומץ אך יהיה נ"מ לגבי מנחת סוטה וזה לא נתברר בגמ' לכך לא הביא זה רבינו הך דיומא הנ"ל ועיין בעירובין דף צ"ד ע"א גבי מקום מחיצות וכבר הארכתי בזה בכ"מ גבי מקום מחיצה אי הוה כלפנים או כלחוץ וזה תליא אם צריך תוך או שלא יהא חוץ ועיין בהך דפסחים דף כ"ו ע"א גבי מחיצות של היכל דלתוכו עשוי ובמ"ש הר"א ז"ל בהשגות בהלכות טומאת מת פרק י"ח הלכה ז' לחלק בין אוהל לכלי ושבת דף ח' ע"א גבי כורת ע"ש. ועיין בהך דמבואר בזבחים דף נ"ו ע"א גבי לשכות דלאכילת קק"ד איתרבי ולא לדבר אחר וגם דין דחולין בעזרה ליכא שם ועיין בתוס' יומא דף כ"ה ע"א ד"ה אין ע"ש ונראה דגבי בשר קק"ד שיצא לפני זריקה לשם יהיה זה תליא בהך פלוגתא דזבחים דף פ"ט ע"ב אם אמרינן סופו לצאת ע"ש ובאימורים או בשר עולה נראה דנפסלים אם נכנסו לשם ובזה יש ליישב הך דזבחים דף כ"ו ע"א ש"מ כו' ומוקי באימורים ע"ש בתוס' מ"ש מהך דדף פ"ט הנ"ל אך ר"ל כך דהך מחלוקת דשם דף פ"ט גבי אימורי קק"ל לא ר"ל לחוץ לעזרה לגמרי רק דר"ל חוץ למקום שחייבים עליו משום טומאה כמו ללשכות וכדומה דכ"ז שלא נזרק הדם אין עליהם שם חיוב הקטרה ולכך שם אינם נפסלים אבל ודאי אם יצאו חוץ לעזרה לגמרי אז נפסלין מטעם יוצא. ובזה א"ש הא דאמרינן שם דף צ' בעיילינהו ע"ש ובדברי רבינו פ"א מהל' פהמו"ק הט"ו והל"ב דאמר שם דלא נפסלו ומקטירן ע"ש בהשגות ורבינו יליף זה מהך דמעילה דף ח' ע"א וגבי אימורים ר"ל כגון דיצאו ללשכות דנהי דלפני ד' לא הוה מ"מ אין עליהם שם יוצא עדיין והך דדף כ"ו קאי אחוץ לעזרה לגמרי ובאמת נ"ל דזהו ג"כ כונת הגמ' במנחות דף מ"ח ע"א כיון דכתי' לפני כו' ע"ש בתוס' אך ר"ל דאף ללשכות נפסל אם יצא לפני זריקה ואין שייך הטעם לומר סופו לצאת כיון דאינם נאכלות בזריקה וא"ש מה דאמר שם דאם בפנים הוה חולין בעזרה משום דגם בלשכה לא ועיין תוס' זבחים דף נ"ו ע"ב וכן הך דשם דף צ"ה גבי הך דלחה"פ במה דפליגי אם נפסל במסעות ור"ל ג"כ דנהי דיוצא לא הוה מ"מ פנים לא הוה וא"כ י"ל דזה תליא במש"כ אם בשר קק"ד שיצאו לפני זריקת דמים אם נפסל ובהל' בית הבחירה אבאר זה. והנה לשיטת רבינו דס"ל לקמן בהל' ג' דיש לקט במחובר ואף דבו לא שייך כלל גדר תוך היד ותוך המגל דהא עדיין לא נקצר ועיין במ"ש הראב"ד ז"ל במס' עדיות פ"ב מ"ד דס"ל דאין שייך גדר לקט בקמה וכן מוכח מדברי הירוש' תרומות סוף פרק ו' וט"ס שם וצ"ל וכי יש לקט קמה וע"כ היה בו זיקת תרומות ומעשרות ומייתי שם הך דאילפא דתמורה דף כ"ה ודירוש' פ"ז דפיאה ה"ג אם קדוש לחול עליו שם לקט משעת נשירה או רק עד שמגיע לארץ ועיין לקמן בהי"ד הרי חזינן דלא שייך לקט קמה ובאמת י"ל דזה תליא בהך דר"י ור"ע דכאן אם אמרינן דרק מה שהי' בתוך היד ובתוך המגל אז שייך עליו שם לקט ובמחובר לא שייך זה אבל אם נימא דרק אחורי היד לא אז שייך שפיר גם במחובר לומר זה דמ"מ לא היה אחורי והך משנה דשבולת הוא לר"י כמבואר בעדיות הנ"ל ור"י לשיטתי' אך מלשון רבינו כאן בה"ד מש"כ שהרי היא כנופלת מתוך המגל ר"ל כך דזה ודאי דהא דמציל הוא רק אם היה בגדר לקט וכעין הך דזבחים דף ג' ע"א דמינה מחריב כו' ועיין בפסחים דף ס"ב ע"א בהך מחלוקת אם פסלי ערלים שלא למנויים ובירוש' פ"ה דפסחים ה"ג מה דאמר שם הקטן יש לו מנין ליפסול ר"ל דהוה בזה הגדר מנין להיפסל אם שחטו לשם קטן שאינו נמנה וכן אמר שם בירוש' דאם שחט למי שהיה בדרך רחוקה שלא למנויו פסול אך זה תליא בהך פלוגתא דשם דף צ"ב ע"ב אם זרק הורצה וכיון דקי"ל דלא הורצה ממילא לא פסול ולקמן בהל' ק"פ אבאר זה. וכבר הארכתי בזה לעיל ולכך כ' רבינו דזה הוה בגדר לקט וניצול ע"י הקמה ולכך הוא מציל את החיצונה. עכ"פ מוכח מדברי רבינו דס"ל דמחובר הוה כמו נופל מתוך המגל ואף דלא עשה בו שום פעולה ועיין תוספ' מעש"ש פ"ב והובא בירוש' ספ"ג דמעשרות החזיר את הנוף כלפנים חזינין דאף במחובר מועיל אם עשה פעולה לענין דין קדושה והנה בתוספ' כאן פ"ב גבי שבולת שבקמה כו' מה דנקט שם חציו בקמה וחציו בקציר ונראה דר"ל שהתחיל לקוצרה ונשארה קצת מחובר ואמר שם דהוה לקט מטעם ספק לקט אך יש לפרש בענין אחר ובאמת יש לפרש מה דמבואר בתוספ' כאן ספ"ב גבי שיבלין שבשדות דר"ע אומר דבע"ב נהגו בו עין יפה ליתנם לעניים ורבינו כאן בסה"ד לא הביא זה והראב"ד ז"ל בפ"ב ממס' עדיות הביאו וי"ל דר"ל כה"ג היכא דלא שייכא בו גדר שכחה רק אם יש בזה גדר לקט ובאמת לפי פי' רבינו בפיהמ"ש כאן פ"ה מ"ג גבי הך דאין מגלגלין בטופח משמע דגם במחובר חל עליו הדין שיהי' לקט לעניים ועיין כאן בה"ח ורבינו מפרש הירוש' כאן פ"ה ה"ג דמקשה מכאן ולא מהך דפ"ז מ"ה גבי עוללות וט"ס כאן וצ"ל אליבא דרבנן הכא אפשר ר"ל כאן אפשר שיפלו הטובים בלקט וכמש"כ רבינו בפיהמ"ש:
[השמטה לדף מ"ט ע"ב. למ"ש לענין מחיצה היכא דבעי כניסה או שלא יהא בחוץ. ובאמת נ"מ בהך דמבואר במכות דף י"ב ע"ב גבי רוצח שהרג בעיר מקלטו דגולה משכונה לשכונה אם קודם שגלה להשכונה אחרת אם פטור גואל הדם אם הרגו אם זה הוה כמו נכנס לתחום דאף דלדור בה לא כמבואר שם דף י"ב ע"א מ"מ אם הרגו חייב וה"נ כן או לא מהני רק הכניסה לשם ולא מה שהוא שם וכעין שכתבו התוס' נדה דף מ"א ע"ב גבי פולטת ש"ז וכמ"ש רש"י ע"ז דף מ' ע"ב גבי ראית פני הבית ועי' תוס' ב"מ דף פ"ח ע"א גבי תאנה בחצר וכן יהי' זה הדין גבי מעש"ש לענין מחיצה לקלוט עי' בדברי רבינו בהל' מעש"ש פ"ב ה"ד גבי טבל דמשמע שם דאף אם נגמר מלאכתו מהני שהוציאם לחוץ ואף דפסק שם בה"י דקולט ולא מצי לפדות וע"ש בירוש' פ"ג דמעש"ש ה"ו בהך דר"ח וסבא דזה ס"ל דרואין את המחיצות כאילו ישנן וזה ס"ל דלא ועי' שבועות דף ט"ז ע"א בהך דר"א ור"י וצ"ל דזה רק בשהכניסן אבל אם מתחילה היו שם לא ואף דמבואר שם דאם הפריש שם המעש"ש לא מצי לפדות י"ל דמה שהפריש זה גופא הוה כמו שהכניסו וכ"כ בזה לענין חולין בעזרה בהך דמנחות דף מ"ח ובאמת י"ל דאף דמבואר בירוש' דמעש"ש פ"ג אם הכניסו ע"מ שלא תתפוס המחיצה אם מהני י"ל דזה רק כשהכניסו אבל אם הי' שם בעי כונה לכ"ע ועי' בירושלמי מעשרות פ"ג ה"ח גבי נתגלגלה מאליה ע"ש ועי' מכות דף י' ע"א דשאר מ"ב עיר אינם קולטות רק בכונה וכן נ"ל במה דפי' רבינו בהל' רוצח פ"ז דבן לוי שהרג חוץ לעירו אם נכנס לעירו קולט שם ג"כ בעי כונה ועי' ביבמות דף נ"ב ע"ב גבי עודר בנכסי הגר וקסבר שלו כו' ע"ש ותוס' ב"מ דף נ"ג ע"ב וגם י"ל כיון דבזה"ז אין עליהם שם מחיצות עי' תוס' שבועות דף ט"ז ובדברי רבינו בהל' מעש"ש פ"ו הט"ז לכ"ע בעי כונה ובהל' פסוהמו"ק פ"א הט"ו וה' ל"ב ס"ל לרבינו כן גבי יוצא בקדשים ועי' זבחים דף כ"ו ע"א ש"מ כו' ושם דף פ"ט ע"ב ובהך דפסחים דף ס"ג ע"ב גבי תודה ולחמה ע"ש ברש"י ובירוש' פ"ו דיומא דאמר שם דאזלי לשיטתייהו בהך דזבחים דף פ"ט ע"ב הנ"ל גבי בשר קדשים קלים שיצאו קודם זריקה. ובאמת י"ל דהך מחלוקת דתוספ' מכות פ"ב ר' ורבנן דאמר שם שיהא מחצית העיר כעיר שלמה אף דלכאורה גם ת"ק ס"ל כן לשיטת התוס' שם ובזבחים דף קי"ז ע"ש י"ל דפליגי אם מהני לענין זה שיהא גואל הדם חייב אם הרגו כמו גבי תחום וזה ר"ל דהוה מחצית העיר כעיר שלמה וא"כ חצי האחר הוה כבתוך התחום דכל העיר כד"א אך נ"ל דיהי' נ"מ למה דקי"ל דרוצח שיצא מעיר מקלטו יכול גואל הדם להורגו וגבי יציאה י"ל דכ"ז שלא יצא לגמרי לא שמו יציאה ועי' ירוש' ספ"ג דמעשרות מה דאמר שם אם עלה דרך העיקר כבר קלטו ולכאורה קשה הא מ"מ כיון שיצא על הנוף הוה כמו שיצא מעיר מקלטו ודוחק לומר שיצא בשוגג עי' מכות דף י"ב וע"ש בע"ב אם יכול להורגו בחצים ע"ש אך באמת כך דלענין יציאה לא מיקרי עד שיצא לגמרי וכה"ג כ' בהל' אס"ב פ"ה ה"ב: ע"כ השמטה]