ואפילו טחן כו'. עיין לקמן פ"ב הי"א וברש"י ב"ק דף צ"ד דכ' דרק מדרבנן חייב לעשר וכ"כ בזה וא"כ י"ל דרבינו ס"ל דהא דפליגי רבנן אר"י הוא רק כשקרא שם פיאה ואחר כך כילה דאז שייך שפיר לומר שינוי קונה אבל אם לא קרא עדיין שם פיאה י"ל דגם רבנן מודו דצריך להפריש גם מהפת וגם י"ל דגדר מתנות כהונה נגזלות לא שייך כאן כיון שעדיין לא קרא עליהם שם ואין עליהם שם מתנות כהונה כלל ואף דהא דב"ק דף צ"ג ע"ב ודף ס"ו מביא ראי' דשינוי קונה מראשית הגז אף דשם ג"כ כ"ז שלא נתנם אינם כלום ע"ש בתוס' ובדברי רבינו לקמן בהל' בכורים פ"י ה"ח דחייב באחריות לא דמי לפיאה דגבי פיאה כ"ז שלא קרא עליהם שם פיאה אין עליהם דין פיאה כלל ואף אם העניים לקטו הוה גזל בידיהם וכמבואר בתוספתא הובא בדברי רבינו פ"ב הי"ד והך דשם הי"ג מהך דב"ק דף כ"ח ע"א שם מיירי דמתחילה קרא בעה"ב שם פיאה על זה ואחר כך נתן פיאה אחרת וכן מוכח מלשון התוס' שם ומהתוספתא אבל בל"ז אינו כלום ולכך לא שייך כלל הדין דשינוי קונה כ"ז שלא קרא שם ובאמת גם גבי ראשית הגז לא שייך הדין דמתנות כהונה נגזלות דכיון דכ"ז שלא נתנם אין עליהם שם מתנות כהונה כלל ואף דמרש"י ומתוס' חולין דף קל"ז ע"ב מבואר להיפך ע"ש בד"ה עד י"ל דזה תליא במחלוקת דשם דף קל"ו אם ילפינן ראשית ראשית מתרומה ואף דאינו טובל מ"מ שפיר חל שם ראשית הגז תכף משעת הפרשה וכמ"ש רש"י שם ד"ה אין לך דתכף משהופרש נעשה עליו שם ראשית רק דחייב באחריותו דלא כשיטת התוס' ב"ק הנ"ל ובהך דחולין דף קל"א ע"א דחשיב לה מנכסי כהן והוה כמו ביכורים ובאמת נ"ל גבי פדה"ב היכא דהוא פודה עצמו רק חייב באחריות אבל מ"מ שם פדיון יש עליו ונ"מ להך דמבואר בבכורות דף נ"א ע"ב ודף י"ב ע"ב דחייב באחריות כ"ז שלא נתן ומתחילה שם בגמרא גמר שם חד מערכין וחד גמר מראי' וע"ש ברש"י אם הטעם גבי ראי' משום נדר או משום הלאו דעי"ז איתחזי ריקם ויהיה נ"מ למה דמבואר במעילה דף י"ט לחד שיטה דלענין הנדר יצא בהבאה לעזרה רק הקרבן לא קיים וכמש"כ בזה בח"ב בהל' ערכין ונ"מ אם לזה צריך שיעור של מעה כסף ועיין תוס' ר"ה דף ה' ע"ב דמקריבה גם אחר הרגל וגבי פדה"ב יהי' נ"מ אם יכול לזכות ע"י אחר וכמו הך דגיטין דף ל' דאם נימא דאין עלי' כלל שם מתנה עד שבא ליד כהן לא שייך כלל שם זכי' וכן נ"מ במה דמבואר שם בתוס' דף נ"א ע"ב ד"ה אבל דאף דחיוב השטר הוא רק ע"י מה שצריך לפדות מ"מ לא מהני מה שזקפה עליו במלוה ע"ש ובכתובות דף ק"ב אך זה רק כשפודה את בנו אבל כשפודה עצמו דהוה רק משום שכבר נתחייב וכן אם מת הבן לאחר ל' דאז החיוב רק מחמת שכבר נתחייב י"ל דזה שפיר מהני וכן בראשית הגז אך כ"ז אם ניליף ראשית ראשית וכן נ"מ למ"ש התוס' קדושין דף ח' ע"א דיכול ליטול פדה"ב בשביל אשתו זה ג"כ רק בשביל חיוב וכמש"כ ולא בשביל עכשיו וכן יהי' גבי ראשית הגז כה"ג ולכך רבינו ז"ל בפ"ט מהל' ביכורים ה"כ הביא הך דין דישראל נוטל המתנות בשביל אשתו כהנת ושם בסוף פ"י גבי ראשית הגז אף שכ' שכהנת הנשואה לישראל נוטלת מ"מ לא סיים הך דין שבעלה נוטל והוא כמש"כ וע"ש בפ"א הי"א דיליף זה שם מתרומה. ואף דבב"ק שם אמר דלכך אם צבעם לא מצטרפות משום דשינוי קונה אף דעדיין אין חייבות בראשית הגז כלל שם ר"ל דכיון דנשתנו אין שם גיזה עליהם כלל ועיין בירושלמי כלאים פ"ט ה"א במה דממעט צמר צבוע מנגעים ובכורות דף י"ז ע"א ואף דהא מבואר בדברי רבינו לקמן פרק י' ה"ו בהל' ביכורים דאם היו צבועים בידי שמים חייב וע"ש דף קל"ו ע"ב גבי שחופות י"ל דזה הוה כמו גבי נגעים בעורות לר"ש וכמבואר פי"א מ"ג בנגעים ע"ש ועיין תוס' ב"ק דף ס"ו ע"א ד"ה לא: