ואם נפסק החוט כו'. עיין בכסף משנה ועי' מש"כ לעיל אך י"ל דזה גרע אם נפסק למטה ונשאר שם מלא היה כלל, עי' תוס' סוכה ד' כ"ט ע"ב ד"ה נקטם ועי' בתוס' יבמות ד' ע"ה ע"ב גבי נפצע ועי' תוס' בכורות דף ל"ח ע"ב ד"ה וסמנך ועי' תוס' ב"ק ד' ע"ו ע"א גבי מיתה ובירושלמי פ"ד דב"ק אם יש ניזקין בכולו ועי' תוס' מגילה ד' ט' ע"א ד"ה בשלמא מש"כ בשם רש"י ועי' בכורות ד' ג' ע"א גבי הא עריבא ביה חולין ע"ש. ועי' תוס' סוטה ד' ל"ג ע"א ד"ה ורבי יהודה ועי' ר"ה דף ל' ע"ב אין לך שיבוש גדול מזה ועי' מגילה ד' כ"ב ע"ב גבי נפל כו"ע כו' לא משנה ממנהגו, וגם י"ל דזה הוה הפסק כמש"כ הראב"ד ז"ל לעיל בהל' ט"ו ע"ש ועי' בסוכה ד' ל"ז ע"א ע"ש ובאמת הך דגמ' דסנהדרין ד' פ"ח ע"ב לא ר"ל הפסול משום בל תוסיף רק משום דכיון דבעי קשר או אגד וא"כ נמצא האגד והקשר הוא מצוה והאגד והקשר היינו שיהיה מפורד מדבר אחר רק הם לבד ואם הוסיף שם עוד מין אחר שוב לא הוה אגד ולא קשר זהו כונת הגמ' שם דע"כ לשיטת הזקן ממרא דס"ל דצריך עוד מין ע"כ צריך ג"כ לקשרם יחד וצריך להתיר הקשר ולחזור ולקושרם דאל"כ היינו תעשה ולא מן העשוי כיון דאז הוא פסול דחסר בו מין אחד א"כ נמצא גרוע ועומד הוא ועי' בירושלמי יומא פ"א גבי עמידה ופריקה דמשכן במחלוקת דר"י ור' חב"י ע"ש ועי' מש"כ הראב"ד ז"ל בהשגות בהל' ממרים ע"ש:
ולענין אם אריג שתי לבד מחשב מן ג' עי' רש"י כאן ד' מ"ב ע"א וב"ק ד' קי"ט ע"ב גבי קצרא ע"ש וזה ר"ל מה דמבואר בתוספ' כלים הובא בר"ש פכ"ט מ"א רשב"ג אומר סכך עולה כו' ר"ל לזה דציצת וא"צ להגיה: